ستون محیط زیست؛

با کاشت درخت بیشتر نفس می‌کشیم


نویسنده: فاطمه دشتی

آلودگی آب و هوا، گرمایش زمین، جنگل زدایی، باران‌های اسیدی، از بین رفتن لایه اوزون و فرسایش خاک از عوامل تهدیدکننده محیط زیست است؛ وجود درختان در محیط اطراف ما می‌تواند در بهبود تمامی این مشکلات موثر باشد.
درختان خدماتی مانند تولید اکسیژن، تخلیه کربن موجود در جو، حفاظت از خاک، اشباع در آب‌های زیرزمینی و حفاظت از تنوع زیستی را به اکوسیستم ارائه می‌کنند، به همین دلیل از موجودات ارزشمند جهان محسوب می‌شوند.
طبق اعلام کارشناسان، یک درخت ۵۰ ساله به خاطر خدماتی که به اکوسیستم ارائه می‌دهد تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری شده است.
درختان با جذب نور خورشید و دی اکسید کربن و تولید اکسیژن در فرایند فتوسنتز، رشد می‌کنند که این فرآیند موجب تصفیه هوا می‌شود.
درختان بو‌ها و گاز‌های آلاینده مانند اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و اوزون را به همراه هوا از طریق برگ‌های خود جذب کرده و درون برگ‌ها و پوست تنه خود ذخیره می‌کنند.
دانشمندان می‌گویند برای مبارزه با گرمای زمین تنها کافی است هر فرد یک درخت بکارد. آن‌ها جنگل‌زایی را به عنوان راهی آسان و موثر برای گرفتن گاز دی اکسید کربن و حفاظت از تنوع زیستی در زمین پیشنهاد می‌دهند؛ هوای یک منطقه درختکاری شده می‌تواند تا ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌تر از منطقه بی‌درخت اطراف آن باشد.
آلودگی آب یکی از خطرات مهم سلامت جهانیان است که درختان می‌توانند به کاهش این خطر کمک کنند، درختان با کاستن قدرت بارش باران و تصفیه آب توسط ریشه‌های آن‌ها و کمک به کاهش روان‌آب‌ها و خطر سیل، خطر آلودگی آب را کم می‌کنند.
زندگی هزاران نوع جاندار و جانور شامل حشره، پرنده، پستاندار و جاندارانی که در محیط ریشه درخت زندگی می‌کنند به حیات درختان وابسته است. همچنین هر درخت می‌تواند خانه‌ای برای پرندگان و حیوانات بی‌پناه نیز باشد.
مطالعات نشان می‌دهد که حضور در محیط‌های طبیعی، تماشای درختان و قدم زدن در میان آن‌ها، سطح کورتیزول را در مغز ما کاهش می‌دهد. این هورمون به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود و کاهش آن می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و استرس کمک کند.
دنیای بدون درختان را تصور کنید؛ آیا می‌توان بدون وجود آن‌ها به زندگی ادامه داد؟
در کشور ما روز 15 تا 22 اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و اولین روز این هفته یعنی 15 اسفند «روز ‌درختکاری» است. 
به اندازه‌ای که کاشت درخت اهمیت دارد، حفظ و نگهداری از آن هم بسیار مهم است. روز درختکاری فرصت خوبی برای کمک به حفظ محیط زیست و احترام به طبیعت است. بیایید با کاشت درخت به استقبال بهار برویم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها