ستون محیط زیست؛

تاثیر درب بطری بر محیط زیست و سلامتی انسان



امروزه یکی از معضلات مهم جهانی پسماندهای پلاستیکی هستند که در همه جا می‌توانیم مشاهده کنیم. معضلی که با افزایش آگاهی ما به عنوان شهروند و تغییر روش زندگی می‌توانیم به طور نسبی در کاهش آن اثرگذار باشیم. یک نمونه از پسماندهای خرد پلاستیکی درب بطری‌ها هستند و بیشتر آن‌ها به دلیل اندازه‌ی کوچکی که دارند مورد توجه قرار نمی‌گیرند. 
اما کمپین آگاهی زیست محیطی ساحل هاوایی (B.E.A.C.H) دریافت که درب بطری‌های پلاستیکی یکی از 10 کالای برتری است که طی پاکسازی ساحل از زباله‌های دریایی یافت می‌شود و پس از ته سیگار دومین کالای پر زباله است.
طبق اولین یافته‌های به عمل آمده توسط بنیاد دریای شمال در کشور هلند در سال 2017 در طول 30سال گذشته بیش از 20میلیون درب بطری در طول فعالیت‌های تمیز کردن ساحل در سراسر جهان پیدا شد و در حال حاضر مشخص نیست که واقعا چه تعداد درب بطری وارد اقیانوس‌ها شده و چه تعداد با وزش باد و امواج به ساحل ختم شده است.بنابراین ما شاهد انبوهی از درب بطری در ساحل هستیم و این احتمال وجود دارد که رها شدن این پسماند توسط خدمه کشتی و ساحل‌نشینان و شهروندانی بوده است که به گذران اوقات فراغت مشغول بوده‌اند.
به گزارش موسسه تحقیقاتی هلند DELTARES درب‌های بطری پلاستیکی ساخته شده از مواد پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)با کد 5 و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) باکد 2 با ضخامت متفاوت نسبت به بطری است و با توجه به شرایط دمای محیط و نور خورشید تجزیه می‌شوند و به ذرات پلاستیک تبدیل می‌شوند؛ این ذرات پلاستیک سال‌ها در محیط باقی می‌مانند و عاملی خطرناک برای موجودات دریایی از جمله لاک‌پشت‌های دریایی، پرندگان دریایی، پستانداران دریایی و ماهی‌ها می‌باشند و زمانی که آن‌ها این ماده پلاستیکی را با غذا اشتباه بگیرند باعث اختلال در سیستم گوارشی این موجودات می‌شود و حتی می‌تواند موجب مرگشان شود؛ همچنین ما انسان‌ها از این ذرات پلاستیکی در امان نیستیم. به همین ترتیب با صید ماهی به عنوان منبع غذایی برای ما انسان‌ها وارد چرخه‌ی غذایی ما نیز می‌شود.
طبق مطالعات اخیر؛ دانشمندان تخمین می‌زنند که ما حدود 16000 ذرات پلاستیک که ذرات پلیمر جامد نیز نامیده می‌شوند، در یک سال فقط از آب بطری پلاستیکی می‌نوشیم و این ذرات پلاستیک موجود در آب بطری می‌تواند به فرایند تولید آب بطری مرتبط باشد که در حین تولید بطری‌های پلاستیکی آب در معرض فشار زیاد و تغییرات دما و حمل و نقل قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به ایجاد ذرات پلاستیک شود؛ در نتیجه بهترین انتخاب آب تصفیه شده می‌باشد و بهتر است تا حد امکان به جای نوشیدن آب بطری از آب تصفیه شده استفاده کنیم، به هرحال ما نمی‌توانیم به طورکامل از میکروپلاستیک اجتناب کنیم اما می‌توانیم اقداماتی در جهت کاهش آن انجام دهیم.با این وجود، درب بطری بسیار ارزشمند است. زیرا به چرخه بازیافت برمی‌گردد و با تولید مواد کاملا بازیافتی می‌توان جهت ارائه ایده برای طراحی مبلمان شهری به طور مثال گلدان‌های شهری، وسایل بازی کودکان، میزهای بازی و وسایل ورزشی در پارک و تابلو و علائم ترافیکی استفاده کرد و به موجب آن فرصت‌های شغلی برای افراد علاقمند فراهم شود.علاوه بر این درب بطری برای موسسات خیریه حائز اهمیت است؛ زیرا هرکدام از ما با جمع‌آوری درب بطری در منزل، ادارات، مراکز آموزشی، مراکز درمانی، سازمان حمل و نقل و حتی اغذیه‌فروشان و تحویل آن به موسسات خیریه می‌توانیم در بهبود زندگی افراد نیازمند سهیم باشیم و با این اقدام ما، میلیون‌ها درب بطری به محل دفن زباله ختم نمی‌شود و تاثیر پلاستیک به محیط زیست کاهش می‌یابد.

   

 روزنامه صبح ساحل// عصمت قدسی، کارشناس تحقیق و توسعه استارتاپ زیست محیطی جامُش
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها