مقایسه مزایا و معایب خرید آنلاین و حضوری



فرقی نمی‌کند در جایگاه خریدار باشید یا فروشنده، همیشه ممکن است بین خرید حضوری یا آنلاین دچار شک شوید.

در گذشته اینترنت وجود نداشت و همه مردم برای خرید محصولات خود به صورت حضوری اقدام می‌کردند. اما با گسترش اینترنت، امکانات فراوان آن و استفاده روزافزون مردم از آن، امروزه فروشگاه‌های مجازی زیادی در قالب آنلاین شاپ فعالیت می‌کنند و مشتریان زیادی دارند. اگر می‌خواهید بدانید خرید حضوری بهتر است یا خرید اینترنتی، باید مزایا و معایب آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. اگر می‌خواهید با تمام مزایا و معایب هر کدام از روش‌های خرید محصول آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تعریف خرید آنلاین و خرید حضوری

قبل از این که بخواهیم مزایا و معایب را بررسی کنیم، ابتدا توضیحی درباره خرید آنلاین و خرید حضوری بدهیم.

خرید آنلاین چیست؟

«خرید آنلاین» نوعی از تجارت دیجیتال است که در آن مشتری، محصول مورد نظر خود را از طریق کانال‌های اینترنتی مثل سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها پیدا و تهیه می‌کند.

با توجه به ذات و ماهیت غیر حضوری این نوع خرید محصول، روش پرداخت در آن نیز طبیعتا به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌شود. در این روش فروشنده روش‌های پرداخت آنلاین مشخصی را به خریدار خود می‌گوید که در آن نیازی به حضور فیزیکی برای پرداخت وجود ندارد. در نهایت نیز اگر محصولات خریداری شده فیزیکی باشند، با استفاده از یکی از روش‌های ارسال، برای مشتری فرستاده می‌شوند.

خرید حضوری چیست؟

وقتی می‌گوییم «خرید حضوری»، منظور همان روش قدیمی خرید کردن است که در آن خریدار به مغازه فروشنده می‌رود و محصولی که می‌خواهد را انتخاب می‌کند.

در این نوع خرید کردن مشتری به طور مستقیم با کالا و فروشنده در تماس است و همه چیز را لحظه‌ای و در آن واحد لمس می‌کند. همچنین می‌تواند به طور مستقیم با فروشنده صحبت کند و مستقیما از او کمک بگیرد. روش پرداخت نیز معمولا یا به صورت نقد یا از طریق کارت اعتباری انجام می‌شود و فروشنده در ازای مبلغ پرداخت شده یک رسید به خریدار خود می‌دهد.

مزایا و معایب خرید آنلاین و حضوری

یکی از بزرگ‌ترین سوال‌هایی که برای هم خریدارها هم فروشنده‌ها ایجاد می‌شود این است که خرید آنلاین بهتر است یا خرید حضوری؟

هر دوی این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و در شرایط مختلف، هر کدام ممکن است از دیگری بهتر باشد. به همین دلیل در این بخش مزایا و معایب خرید حضوری و خرید آنلاین را نوشته‌ایم تا دید کاملا بازی نسبت به نقاط قوت و ضعف هر کدام از آن‌ها پیدا کنید.

مزایای خرید آنلاین

  • تنوع پلتفرم: خرید آنلاین به کاربران کامپیوتر محدود نمی‌شود. پلتفرم‌ها و کانال‌های فروش مختلفی وجود دارند که مشتریان بالقوه زیادی در هر کدام از آن‌ها وجود دارد.
  • بدون مرز بودن: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید آنلاین این است که در بند محدودیت‌های جغرافیایی نیست. یعنی فرقی نمی‌کند که مشتری یا فروشنده کجا هستند، همه چیز در اینترنت انجام می‌شود.
  • شبانه روزی بودن: خرید آنلاین ساعت مشخصی ندارد و شبانه روزی می‌توان انجام داد. مشتری در هر ساعت از شبانه روز که بخواهد می‌تواند خرید آنلاین انجام دهد.
  • اسناد دیجیتال: زمانی که خرید آنلاین انجام می‌گیرد، همه چیز در اینترنت انجام می‌شود و بدون دخالت انسان ثبت می‌شود. از طرفی رسید، فاکتور و... نیازی به کاغذ ندارند و فرایندی دوست دار طبیعت را طی می‌کنند.
  • قیمت‌های پایین‌تر: فروشنده‌هایی که فقط به صورت آنلاین کار می‌کنند، هزینه‌های مربوط به مغازه را ندارند. به همین دلیل هم هست که می‌توانند محصولات خود را با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه کنند.

مزایای خرید حضوری

  • ملموس بودن تجربه خرید: در خرید حضوری همه چیز برای خریدار ملموس است. از دکور و ظاهر مغازه گرفته تا لمس خود محصول، همگی ملموس هستند و هیچ خرید آنلاینی نمی‌تواند این تجربه را فراهم کند.
  • تراکنش امن در محل: زمانی که خرید به صورت حضوری انجام می‌شود، تراکنش به صورت مستقیم جلوی خریدار و فروشنده انجام می‌شود. بسیاری از خریداران آنلاین می‌پرسند از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی امن است؟ البته راه‌های شناسایی مشخصی برای امنیت یک آنلاین شاپ وجود دارد، اما چنین دغدغه‌ای دیگر در خرید حضوری وجود ندارد.
  • تعامل انسانی: زمانی که خرید به صورت حضوری انجام می‌شود، یک تعامل سازنده بین فروشنده و خریدار شکل می‌گیرد و خریدار می‌تواند تمام سوال‌های خود را به صورت حضوری بپرسد.
  • لذت خرید در لحظه: خروج از فروشگاه، در دست داشتن کیسه خرید و منتظر نماندن برای رسیدن محصول، همگی دلایل محکمی هستند که ثابت می‌کنند همیشه خرید حضوری لذت بیشتری از خرید آنلاین دارد.

معایب خرید آنلاین

  • عدم ملموس بودن: برخلاف خرید حضوری که در لحظه می‌توان محصول را امتحان کرد یا به دست آورد، در خرید آنلاین نمی‌توان چنین تجربه‌ای داشت.
  • هزینه ارسال و تاخیر: در خرید آنلاین خریدار ممکن است متحمل هزینه‌ای بابت ارسال خرید خود شود و مدتی را برای آن باید صبر کند.
  • سختی در عودت کالا یا وجه: در حالی که بسیاری از کاربران سیاست‌های بازگشت کالای ساده‌ای دارند، با این حال به طور کلی می‌توان گفت مراحل برگشت یا عودت مراحل سختی هستند.
  • نگرانی‌های امنیتی: همان‌طور که در بخش مزایای خرید آنلاین گفتیم، یکی از دغدغه‌های خریداران آنلاین امنیت آنلاین شاپ میزبان است که ریسک خرید را کمی بالا می‌برد.
  • گزینه‌های زیاد برای خرید: در خرید آنلاین محصولات بسیار زیادی به کاربر نمایش داده می‌شود که باعث می‌شود کاربر در انتخاب خود گیج شود.
  • نرخ بازگشت کالای بالا: از آنجایی که مشتری آنلاین نمی‌تواند قبل از خرید محصول را تست کند، ممکن است بسیاری از محصولات بعد از خرید برگشت داده شوند.
  • رقابت بسیار بالا: رقابت شدید در دنیای فروش آنلاین، باعث می‌شود تا بسیاری از فروشندگان آنلاین فشار زیادی را در کار خود تجربه کنند.
  • خرید‌های تقلبی: در فروشگاه‌هایی که روش پرداخت امنی ندارند، مشتری ممکن است رسید فیک ارسال کند و با آن رسید تقلبی، از فروشنده کلاهبرداری کند.
  • مسائل فنی: خرابی یا مشکلات فنی سایت می‌تواند باعث توقف فروش شود و مشتریان را ناامید کند.

معایب خرید حضوری

  • محدودیت در موجودی و تنوع: در خرید حضوری ممکن است موجودی انبار فروشگاه محدود باشد یا تنوع لازم در آن محصول وجود نداشته باشد.
  • سختی: رفتن حضوری به فروشگاه ممکن است زمان بر و سخت باشد در حالی که فروش آنلاین را از خانه خود نیز می‌توانید انجام دهید.
  • خرید غیر ضروری: وقتی برای خرید حضوری به یک فروشگاه می‌روید، ممکن است فروشنده شما را به خرید یک محصول ترغیب کند، در حالی که خرید آن محصول در برنامه‌های شما قرار نداشت.
  • سختی بررسی دقیق: درست است در فروش حضوری می‌توانید محصول خود را به طور کامل لمس کنید و ببینید، اما عجله بیشتری برای تصمیم‌گیری وجود دارد. در حالی که در خرید آنلاین هر چقدر که بخواهید می‌توانید درباره تصمیم خود فکر کنید.
  • فشار فروشنده: در بعضی مواقع خریدار ممکن است تحت فشار فروشنده قرار بگیرد و تجربه‌ای منفی از خرید خود داشته باشد. در واقع حضور فیزیکی فروشنده می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند.
  • هزینه سربار بالاتر: فروش حضوری برای فروشنده نیز هزینه بالاتری دارد؛ چرا که باید هزینه‌هایی مانند آب، برق، اجاره و حقوق کارمندان را پرداخت کند.
  • محدودیت جغرافیایی: فروش حضوری معمولا به مردم همان منطقه محدود می‌شود، در حالی که در فروش آنلاین مردم از نقاط مختلف می‌توانند خرید خود را انجام دهند.
  • چالش‌های موجودی: فروشنده‌ها با چالش موجودی طرف هستند. اگر موجودی خود را افزایش دهند، نیاز به انبار بزرگ‌تری در مغازه خود دارند و اگر موجودی خود را کاهش دهند، فروش کمتری خواهند داشت.
  • تحلیل داده ضعیف‌تر: بر خلاف پلتفرم‌های آنلاین، در فروشگاه‌های حضوری امکان تحلیل رفتار مشتری و داده‌های مربوط به آن ضعیف‌تر است.
  • ریسک در برابر عوامل خارجی: فروشگاه حضوری همواره در معرض خطراتی مثل آتش‌سوزی قرار دارد. از طرفی آب و هوای نامناسب، اعتصاب، ساخت و ساز و موارد این چنینی نیز می‌توانند باعث اختلال در فروش شوند.

کلام آخر؛ خرید حضوری یا آنلاین؟

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام جنبه‌های مثبت و منفی خرید حضوری و آنلاین آشنا کنیم. همان‌طور که دیدیم هرکدام مزایا و معایب مشخصی هم برای فروشنده و هم برای خریدار دارند. با این حال ما نمی‌توانیم درباره برتری یکی از آن‌ها حکم قطعی بدهیم؛ چرا که همه چیز به شرایط فروشنده یا شرایط خریدار بستگی دارد. شما نیز می‌توانید با خواندن نکات مربوط به مزایا و معایب خرید حضوری و آنلاین، بررسی کنید و ببینید که با توجه به شرایط شما، کدام روش برای شما بهتر است.

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها