سایه جنگ غزه بر انتخابات آمریکا؛

تکرار چالش دو قطبی ترامپ و بایدن


نویسنده: روشنک زینی وند

تا حدودی قابل پیش‌بینی بود که دونالد ترامپ و جو بایدن به عنوان نامزدهای انتخابات آمریکا در سال 2024 وارد رقابت خواهند شد. مردم امریکا در انتخاباتی که در ماه نوامبر 2024 برگزار خواهد شد تعیین خواهند کرد که آیا  بار دیگر به دونالد ترامپ و سیاست های اتخاذی او درگذشته رای خواهند داد یا جو بایدن و حفظ وضع موجود انتخاب آن‌ها خواهد بود. «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین الملل پیروزی این دو رقیب انتخاباتی و چالش‌های پیش روی آن‌ها را تحلیل کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم. 
     
 اجبار مردم آمریکا از انتخاب بین ترامپ یا بایدن
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا پس از برگزاری انتخابات درون حزبی آمریکا در "سه شنبه بزرگ" مشخص شد و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آن کشور در 15 ایالت پیروز شدند و نامزد نهایی انتخابات مذکور شدند. بررسی ها نشان می دهد روندی که در انتخابات ایالتی و ملی آمریکا برای تعیین رئیس جمهور آینده آمریکا وجود دارد باعث نارضایتی رای‌دهندگان می شود. در آمریکا رئیس جمهور نه تنها با رای مستقیم مردم این کشور انتخاب نمی شود، بلکه با ساختار متقلبانه رای الکترال انتخاب می شود. این روند در نوع خود آسیبی بر دموکراسی نیز وارد می کند و نخبگان سیاسی ایالات متحده دراز دموکراسی نهایت سو استفاده را می کنند و در آخر نیز فردی که نماینده یک گروه خاص است را به‌عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی می کنند. 
   
 تکرار رقابت روسای جمهور پیر
بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از روند انتخابات در آمریکا رقابت تکراری بین دونالد ترامپ ۷۷ ساله و جو بایدن ۸۱ ساله، نخستین انتخابات تکراری در تاریخ ایالات متحده از سال ۱۹۵۶ به بعد است و به نظر می‌رسد تعداد کمی از آمریکایی‌ها خواهان مشاهده آن هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ از محبوبیت پایینی در میان رای‌دهندگان برخوردارند.
   
چالش های پیش روی 
از طرفی سه موضوع اصلی سیاست خارجی به‌ویژه جنگ غزه، اقتصاد و مهاجرت مهم‌ترین چالش برای ترامپ و بایدن خواهد بود. به‌طوری که نظرسنجی‌های موسسه ادیسون در کالیفرنیا، کارولینای شمالی و ویرجینیا نشان داد که «مهاجرت و اقتصاد از نگرانی های اصلی رای‌دهندگان جمهوری خواه بوده است.» اکثریت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در این ایالات‌ گفتند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می کنند. ترامپ که اغلب مهاجران را تحقیر می‌کند، وعده داده که در صورت انتخاب شدن، بزرگترین اخراج در تاریخ ایالات متحده را انجام خواهد داد.
   
 رای اعتراضی به بایدن
نکته دیگر توجه به مساله نوع رای‌آوری بایدن درانتخابات ایالتی یا درون حزبی می باشد. به طوری که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با آرای اعتراضی رقابت کرد. چندین آرای الکترال درون‌حزبی به رای سفید یا اعتراضی اختصاص یافت و رتبه دوم را کسب کرد. در 2 ایالت‌ مهم ماساچوست و مینه‌سوتا، نزدیک 50 هزار نفر و در ایالت مهم کارولینای شمالی نیز نزدیک 88 هزار نفر رای اعتراضی دادند. بیشتر آرای اعتراضی مربوط به جوانان اقلیت‌های دینی مانند مسلمانان بوده است. جنگ غزه تاثیر بسیار زیادی برانتخابات آمریکا گذاشته است و بسیاری از ترقی‌خواهان از حمایت‌های بی‌دریغ بایدن از رژیم صهیونیستی به‌شدت عصبانی هستند. همین موضوع باعث شده است برخی نظرسنجی‌ها روی این موضوع تکیه کنند و آن را دلیل این بدانند که ترامپ هم اکنون 4 درصد از بایدن در رقابت‌ها جلو است. براساس نتایج حاصل از شمارش تقریبا ۹۰ درصد آرا، پیداست ۱۹ درصد رای‌دهندگان دموکرات در ایالت مینه‌سوتا به جای رای‌ دادن به بایدن یا دیگر نامزدهای دموکرات، گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده و رای اعتراضی داده‌اند. 
    
 شومن بازی بایدن در غزه
به نظر می رسد وجود رای اعتراضی به بایدن به‌خصوص در بین مسلمان در ایالت های مختلف بایدن به‌دنبال رفتار سوری در جنگ غزه بوده است. به عبارتی بایدن در کنار حمایت تام از صهیونیست ها در جنگ غزه و باز گذاشتن دست آن‌ها در نسل کشی مردم فلسطین با ارسال سلاح های مختلف و مدرن به سرزمین های اشغالی، موضوع حمایت و ارسال مواد اولیه به مردم غزه را نیز مطرح کرد و در همین زمینه اقدامات سوری مختلفی را انجام داد. از این رو شومن بازی بایدن در غزه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا جنبه واقعی. 
    
نظر سنجی‌ها چه می‌گوید
بالا رفتن سن بایدن و در نتیجه ناتوانی ذهنی وی، کار را برای وی در انتخابات ملی 2024 آمریکا سخت کرده است و ترامپ را مصمم به پیروزی در این انتخابات کرده است. در یک نظرسنجی مشخص شد تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها تردید دارند که بایدن حافظه و دقت لازم را برای سمت ریاست‌جمهوری داشته باشد.
در این نظرسنجی که توسط آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی انجام شده، مشخص شد ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند به ظرفیت و توانمندی جو بایدن برای سمت ریاست جمهوری این کشور یا اعتماد کامل ندارد یا اصلا اعتماد ندارند. به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین همین تعداد اعلام کردند به توانمندی ذهنی دونالد ترامپ نیز اعتماد کمی دارند.در این میان، فقط ۳۸ درصد بزرگسالان ایالات متحده نحوه عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند، در حالی که ۶۱ درصد مخالفند. همچنین از هر ۱۰ آمریکایی، تنها ۴ نفر با شیوه برخورد بایدن با هر یک از مسائل یعنی مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات آب و هوایی، سیاست سقط جنین و درگیری بین روسیه و اوکراین موافق هستند. در این نظرسنجی همچنین مشخص شد تقریبا ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۵۷ درصد) فکر می‌کنند وضعیت اقتصاد ملی تا حدودی یا بسیار بدتر از قبل از روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ است. جمهوری‌خواهان عموما با توانایی‌های ذهنی ترامپ راحت‌تر از دموکرات‌ها با بایدن هستند. در این نظرسنجی ۵۹ درصد جمهوری‌خواهان بسیار یا خیلی مطمئن هستند که ترامپ توانایی‌های ذهنی برای رئیس‌جمهور شدن را دارد. ۲۰ درصد دیگر تا حدودی به او اطمینان دارند و ۲۰ درصد چندان یا اصلا مطمئن نیستند. پ
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها