رشد اقتصادی فوق العاده در هند بررسی شد

دستِ رد توسعه به افسانه‌ها


نویسنده: احسان رسولی

شرکت‌ها در هند می‌توانند به عنوان یک موتور قدرتمند برای دستیابی به اهداف اقتصادی آن کشور عمل کنند. در این مقاله به  این پرداخته شده است که چگونه شرکت‌های هندی می‌توانند به رشد فوق العاده‌ای دست یابند. در حالی که کشور هندوستان به سده‌ی استقلال خود در سال 2047 نزدیک می‌شود، خود را متعهد به رشد پایدار و فراگیر در اهداف، برای تبدیل شدن به یک اقتصاد توسعه یافته کرده است. این اهداف بلند پروازانه احتمالاً منجر ایجاد 600 میلیون شغل، افزایش 6 برابری درآمد و رسیدن به بیش از 12000 دلار بر بر اساس هر نفر در سال و رشد تولید ناخالص داخلی به 19 تریلیون دلار خواهد شد. در تحقق این هدف، بخش خصوصی به عنوان یک شریک و بازیگر فعال، نقش آن بسیار پر رنگ و ضروری است. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم بفهمیم که چگونه شرکت‌های هندی می‌توانند به رشد فوق‌العاده‌ لازم برای سوق دادن هند به سوی آرمان های صد ساله‌اش  دست یابند. ما عملکرد 837 شرکت سهامی عام هند را بین سال‌های 2012 و 2022 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. نتایج تحقیق واضح بود: اکثر شرکت‌ها مطابق با رشد اقتصادی ملی در این دوره عمل کردند. با این حال چیزی که قابل توجه است این است که یکی از هر پنج شرکت توانستند درآمد خود را هر پنج سال دو برابر کنند و در ده سال آن را چهار برابر برسانند و به رشد درآمدی 15 درصدی یا بیشتر دست یابند. این نرخ رشد فوق‌العاده، بیش از دو و نیم برابر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در همان دوره است و این شرکت ها، این پتانسیل را دارند که به عنوان کاتالیزور رشد تولید ناخالص داخلی در هند عمل کنند. ما این رشد خارق‌العاده و شرکت‌هایی را که به آن دست می‌یابند به عنوان  «قهرمانان رشد» معرفی می کنیم. تحقیقات ما به وضوح نشان داد که نرخ‌های رشد فوق‌العاده‌ای مانند این‌ها برای شرکت‌های هندی قابل دستیابی است، اما تصورات و افسانه های مداومی وجود دارد که شرکت‌ها را از پیگیری چنین رشدی باز می‌دارد. این مقاله آن افسانه‌ها و باورها را نقد می‌کند و برای شرکت‌هایی که مشتاق چنین رشدی هستند، عواملی موثری را پیشنهاد می‌کند.
  

 افسانه‌ها می‌تواند شرکت‌ها را از هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد بالا باز دارد

در حالی که بیشتر شرکت ها آرزوی رشد دارند، تصورات نادرست رهبران می تواند آنها را از دستیابی به اهداف رشد سریع باز دارد. رهبران ممکن است بر این باور باشند که رشد به اندازه شرکت و حضور شرکت در صنعت مناسب بستگی دارد، یا اینکه یک شرکت با رشد کم نمی تواند عملکرد را به طور چشمگیری تغییر دهد. درس‌های آموخته‌شده از شرکت‌های نمونه ما، این چهار تصور رایج در مورد عملکرد را نقد می‌کند:
  

افسانه 1: اندازه شرکت مهم است. تنها شرکت های بزرگ می توانند در زمان های عدم قطعیت عملکرد بهتری داشته باشند

شرکت‌های هندی مجبور شده‌اند در چند سال گذشته بر عدم قطعیت قابل‌توجهی غلبه کنند، مانند تأثیر COVID-19، اختلالات در زنجیره تامین، رویدادهای آب و هوایی شدید و این احتمال نیز وجود دارد که عدم قطعیت همچنان ادامه داشته باشد. در این محیط، رهبران کسب‌وکار می‌توانند به اشتباه باور داشته باشند که موفقیت صرفا حق شرکت‌های بزرگ و برجسته است. اما مطالعه ما نشان داد که 36 درصد از شرکت‌های کوچک‌تر، با درآمد کمتر از 1500 کرور روپیه (تقریباً 180 میلیون دلار) در سال 2022، به عنوان قهرمانان رشد طبقه‌بندی شدند. تنها 10 درصد از شرکت های متوسط (درآمد بین 1500-4000 کرور روپیه) و 11 درصد از شرکت های بزرگ (درآمد بیش از 4000 کرور روپیه) رشد مشابهی را تجربه کردند. در حالی که این نیز درست است که برخی از این رشد بالا را می توان به اثر پایه پایین نسبت داد، اما تفاوت در نرخ رشد متوسط بین این دسته ها بسیار قابل توجه است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
  

افسانه 2: شرکت‌ها یا باید رشد را انتخاب کنند یا سود را ، نه هر دو را

بسیاری از شرکت ها ممکن است رشد و سودآوری را به عنوان دو اهرم مقابل هم در نظر بگیرند. از این گذشته، برنامه‌های رشد اغلب هزینه‌های قابل‌توجهی را به شرکت ها تحمیل می کند؛ زیرا شرکت‌ها برای رشد، ظرفیت‌های تولید خود را گسترش می‌دهند، وارد بازارهای جدید می‌شوند، خطوط تولید جدید معرفی می‌کنند یا روی برندهای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما تحقیقات ما تأیید می کند که رشد شرکت و سودآوری دارای ضریب همبستگی بالایی 95/0 هستند که نشان دهنده رابطه قوی بین  این دو متغیر است. شرکت‌هایی که رشد فوق‌العاده‌ای در درآمد داشتند، به طور موازی نیز شاهد افزایش سود ناخالص بودند، با میانگین رشد 20 درصدی سود سالانه، در مقایسه با رشد سود کمتر از 9 درصدی برای سایر شرکت ها در همان دوره.
قهرمانان رشد هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و به مهندسی ارزش می پردازند تا راه را برای بازارهای جدید باز کنند و سود اضافی برای سرمایه‌گذاری در رشد آینده را ایجاد کنند. این ممکن است شامل سرمایه‌گذاری در شبکه‌های توزیع باشد که دسترسی آنها به مشتریان را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری در برند و بازاریابی آنها یا مدیریت دقیق استراتژی قیمت‌گذاری‌شان باشد. 
  

افسانه 3: رشد فوق العاده، فقط در شرکت‌هایی امکان پذیر است که در صنایع با رشد بالا حضور دارند.

شرکت هایی که در صنایعی با رشد بالا حضور داشته باشند به اندازه کافی خوش شانس هستند، چون این باعث خواهد شد تحقق درآمدِ بالاتر برای آنها آسان تر باشد. شرکت‌های خدمات مالی، فناوری اطلاعات و مراقبت‌های بهداشتی در نمونه ما، همگی در دهه گذشته با نرخ‌های دو رقمی درآمد رو برو بودند. گرچه حضور در صنعت های با رشد بالا برای شرکت ها مهم است، اما رشد فوق العاده، تقریبا در هر صنعتی امکان پذیر است. از این رو، یک شرکت در صنعتی که با باد مخالف مواجه است نباید باور خود را محدود کند که رشد در این شرکت ها خارج از دسترس است .تقریباً در تمام بخش‌ها، شرکت های برتر نمونه ما در دهه گذشته بیش از 15 درصد رشد درآمد داشته است علارغم اینکه ممکن است صنعت آنها رشد محسوسی نداشته باشد. تنها بخش انرژی استثنا است.
  

افسانه 4: زمانی که  یک شرکت دارای رشد پایینی بوده است، همیشه با رشد پایین مواجه خواهد بود.

شرکت هایی که رقبای خود را دنبال می کنند و از آنها پیشی نمی گیرند، می توانند عملکرد خود را تغییر داده و از رقبای خود پیشی بگیرند. در واقع، شرکت ها می توانند در یک افق ده ساله بهبود قابل توجهی را رقم بزنند. هنگامی که عملکرد شرکت‌های نمونه را بین نیمه اول و دوم دهه گذشته تجزیه و تحلیل کردیم، متوجه شدیم که از هر دو شرکت عقب افتاده در رقابت، یک شرکت قادر است از پایین به سمت بالا جهش کند.چرخش و تغییر عملکرد در بخش های با رشد بالا بسیار رایج تر است. تقریباً 50 درصد از شرکت هایی که این دهه را در دسته برتر صنایع مالی و املاک و مستغلات به پایان رساندند، در نیمه اول دهه گذشته در این موقعیت قرار نداشتند. این رقم در صنایع با رشد آهسته بسیار کمتر بود، جایی که کمتر از نیمی از شرکت‌ها عملکرد خود را تغییر دادند تا موقعیت برتر را به دست آورند.
 
  

رشد فوق‌العاده به انتخاب‌های جسورانه نیاز دارد

شرکت‌های با رشد سریع معمولاً انتخاب ها و  اقدامات جسورانه ای را دنبال می‌کنند. عناصر اصلی این اقدامات شامل طرز فکر جاه طلبانه، توانمندسازهای داخلی مناسب و انتخاب مسیرهای روشن برای اقدام های مبتنی بر افزایش درآمد هستند.
تحقیقات قبلی McKinsey یک چارچوب رشد ثابتی را برای شرکت هایی با شاخص های موفقیت شناسایی کرد. تجزیه و تحلیل الگوهای رشد در نمونه به ما اجازه داد تا هفت اهرم برای رشد بالا را که ممکن است برای شرکت‌های هندی اعمال شود، تشخیص دهیم. سازمان‌ها می‌توانند از طریق فناوری دیجیتال و داده‌ها، تخصیص مجدد منابع و سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های رهبری، این اهرم‌ها را برای تسریع در رشد کسب و کار خود استفاده کنند. علاوه بر این، چهار اهرم دیگر شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا فراتر از کسب‌وکار اصلی خود، از جمله پیگیری فرصت‌های مجاور، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، جاه‌طلبی‌های جهانی، و رویکرد استراتژیک برای خرید،  به کسب و کار خود تنوع بدهند. تحقیقات نشان داده است که شرکت‌های با رشد بالا نه تنها یک بلکه چندین اهرم رشد متمایز را اجرا می‌کنند .
  

تقویت عملیات اصلی 

شرکت‌ها در حالی که به دنبال رشد پایدار هستند، شرکت های دارای عملکرد بهتر نیاز به تقویت عملیات اصلی خود دارند. در اینجا، شرکت‌ها سه مسیر برای رشد بالاتر دارند، از جمله پذیرش فناوری‌ها و داده‌های دیجیتال، تخصیص مجدد منابع برای بالابردن بهره‌وری، و سرمایه‌گذاری در توسعه رهبری. با سرمایه‌گذاری در سیستم‌ها و افراد، شرکت‌ها می‌توانند پتانسیل کلی خود را بهبود بخشند.
  

استفاده از توانمندی های کامل دیجیتال و داده

در خدمات مالی، فناوری اطلاعات و مراقبت‌های بهداشتی، حدود 40 درصد از شرکت‌های مورد مطالعه قهرمانان رشد بودند و تحولات دیجیتال یک شتاب‌دهنده رایج و متداول بود. استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته می‌تواند فرآیندها را ساده‌سازی کند و قابلیت‌ها را در سراسر جهان از جمله قیمت‌گذاری، بازاریابی و تصمیم‌گیری افزایش دهد. یک شرکت تجهیزات الکتریکی چندملیتی هندی، فناوری‌های دیجیتالی را در انجام فرایندها، قیمت‌گذاری و بازاریابی به کار گرفت تا رشد سه برابری را در فروش تجارت الکترونیک در چند ماه به ارمغان آورد. 
   

تخصیص مجدد منابع 

شرکت‌هایی که با حفظ یا افزایش تعامل خود با بخش‌های سودآور و با رشد سریع، توسعه می‌یابند، می‌توانند از رقبای خود بهتر عمل کنند. و سازمان هایی که با باد مخالف بازار مواجه هستند ممکن است نیاز به تخصیص مجدد منابع خود داشته باشند.
 این تخصیص مجدد می‌تواند شامل بخش‌ها، جغرافیا، کانال‌ها یا زمان‌بندی باشد. قهرمانان رشد اغلب فرصت‌ها را با دید میکروسکوپی از محله‌ها در سطح کد پستی یا شهرستان بررسی می‌کنند، نه با یک لنز سطح استانی و منطقه ای.
یک دهه پیش، کانال‌های جدیدتر مانند تجارت الکترونیک و تجارت رسانه‌های اجتماعی نفوذ محدودی در هند داشتند. با توجه به اینکه ارزش ناخالص کالا در بازار تجارت الکترونیک هند در سال 2021 بیش از 55 میلیارد دلار برآورد می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 350 میلیارد دلار برسد. 
بنابراین، شرکت های بزرگ باید از نظر تخصیص منابع متفاوت فکر کنند، زیرا حضور و قابلیت های خود را در این کانال ها ایجاد می کنند.
   

سرمایه گذاری روی نسل های بعدی رهبران

توانمندسازی رهبری در سراسر سازمان می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش دهد، زیرا مدیران ارشد بهتر می‌توانند بر ابتکارات استراتژیک تمرکز کنند و سازمان را به سمت نوآوری و رشد سوق دهد. تجزیه و تحلیل قبلی نشان داده است که سرمایه گذاری در فرهنگ و رهبری می تواند به سلامت و عملکرد کلی سازمان در عرض 6 تا 12 ماه کمک کند.
یک شرکت ساختمانی هندی در یک برنامه رهبری چند ساله و نسل بعدی برروی 45 رهبر سرمایه گذاری کرد. این برنامه بر ایجاد مهارت های رهبری و هوش تجاری از طریق ترکیبی از ماژول های درون کلاسی و آموزش های حین کار متمرکز بود. به دنبال این برنامه، این شرکت از طریق بیش از 200 پروژه پیشرفت در یک سال به درآمد افزایشی قابل توجهی دست یافت.
  

نگاهی فراتر از کسب و کار اصلی

تحقیقات ما نشان داد که قهرمانان رشد اغلب انتخاب می‌کنند تا در زمینه‌های فراتر از کسب و کار اصلی خود توانایی‌های خود را گسترش دهند، مهارت‌ها، تخصص، و دانش بازاری که در یک حوزه کسب و کار به دست آورده‌اند را به بازارها و جغرافیاهای جدید منتقل کنند. چهار اهرم رشد کلیدی وجود دارد که شرکت‌های با رشد بالا معمولاً با نگاهی فراتر از کسب‌وکار اصلی خود دنبال می‌کنند، از جمله جستجوی فرصت‌های مجاور، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، توسعه جهانی، و ادغام‌. 
  
  

پیگیری فرصت های مجاور

شرکت ها می توانند از دارایی ها و قابلیت های موجود خود برای سرمایه گذاری در صنایع مجاور استفاده کنند. به عنوان مثال، یک تولیدکننده قدیمی تابلو برق صنعتی از تخصص فنی و شبکه توزیع خود برای گسترش به بخش بازار مجاور استفاده کرد و محصولات بادوام مصرفی مانند لوازم آشپزخانه، فن ها و دستگاه های تصفیه آب تولید کرد. تا سال 2022، 20 درصد از درآمدهای آن از این کار حاصل می شد (از 15 درصد در سال 2017)، و اکنون یکی از بزرگترین شرکت های مستقر در این بخش است.
  

ایجاد کسب و کارهای جدید

کسب‌وکارهای جدید راهی به سوی رشد ارائه می‌دهند که هم شامل نوآوری و هم ایجاد فعالیت های جدید است. این رویکرد پویا مستلزم تعهد قاطع به نوآوری، درک عمیق نیازهای مشتری و تمایل به ریسک های بزرگ است. این فراتر از ایجاد محصولات منحصر به فرد، توجه دقیق به مشتری محوری و قابلیت های عملیاتی و تمایل به پذیرش تغییر است، جایی که شکست ها به سرعت شناسایی می شوند و از آنها باید یاد گرفت.

  

ایجاد بازارهای صادراتی جدید در جهان

شرکت‌هایی که در سطح محلی رشد قوی نشان می‌دهند، اگر مزیت رقابتی واضحی داشته باشند، می‌توانند موفقیت مشابهی در سطح بین‌المللی پیدا کنند. پیش‌بینی می‌شد که صادرات هند در سال 2023 به 770 میلیارد دلار با هدف 2 تریلیون دلار تا سال 2030 برسد. بخش‌های کالا، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات فناوری اطلاعات به‌ویژه شاهد افزایش صادرات بوده‌اند. قهرمانان رشد در این بخش‌ها به دلیل نیروی انسانی ارزان از هزینه‌های تولید کمتر برخوردار بوده اند. 
  

ادغام ها و تملک های استراتژیک

 ادغام و تملک ها (M&A) ابزارهای قدرتمندی برای رشد هستند و 30 درصد قهرمانان رشد در نمونه ما فعالیت های قابل توجهی را انجام داده اند. یک شرکت شیمیایی پیشرو در 25 سال گذشته بیش از 40 خرید موفق داشته است. با به دست آوردن کسب و کارهایی که در حال حاضر حضور قابل توجهی داشته اند، سهم بازار را از تقریباً 15 درصد به 25 درصد افزایش داده است و درآمد سالانه 20 درصد در ده سال گذشته افزایش یافته است. خریدارهای استراتژیک، اغلب خریدها را به طور سیستماتیک و با برنامه انجام می دهند و این خریدها آنها را قادر می سازد تا به دلیل فرهنگ سازمانی چابک خود، بهتر در مقابل بادهای مخالف صنعت حرکت کنند. درنتیجه آنها  عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشتند که بر رشد سنتی تمرکز داشتند و بازده کل سهامداران را تقریباً چهار درصد بیشتر کردند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها