گذری بر حوادث نوروزی در هرمزگان؛

سفرهایی که ناتمام ماند



15روز از آغاز سال جدید گذشت. سررسید 1403 ورق خورد. در یک چشم برهم زدنی تعطیلات عید نوروز نیز به پایان رسید، تعطیلاتی با آمار‌های تکان‌دهنده‌ای از شمار تلفات جاده‌ای. از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴ اسفند ماه) تا صبح 14فروردین ماه، 769نفر از هم‌وطنان سراسر کشور در سوانح رانندگی جان خودشان را از دست داده و بیش از ۲۰ هزارو ۱۴ نفر نیز مصدوم شده‌اند. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است. عدم رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خواب آلودگی بیشترین علت سوانح رانندگی مرگبار بوده است. بیشترین آمار تصادفات نوروزی مربوط به پژو و پراید به ثبت رسیده است. 19  درصد جان‌باختگان تصادف‌های نوروزی زیر 18 سال و 32 درصد جان‌باختگان بین 18 تا 30 سال سن داشتند.

 

 سوانح جاده‌ای و ترافیکی

آمار تصادفات در این بازه زمانی در جاده‌های هرمزگان  424 فقره بوده است. به گفته سرهنگ مهدی نیکبخت رییس پلیس راه هرمزگان 24 نفر (سر صحنه) در تصادفات برون شهری جاده‌های استان  فوت و 160 نیز مجروح شدند، آمار تصادفات خسارتی نیز 260 فقره بوده است. توجه نکردن به جلو بر اثر خستگی و خواب آلودگی، استفاده از وسایل جانبی مانند گوشی تلفن همراه حین رانندگی در جاده‌های ۲ طرفه و انحراف به چپ را از مهم‌ترین علت تصادفات در جاده‌های استان به ثبت رسیده ودر این مدت بیشترین تصادفات در جاده‌های غربی و شرقی استان هرمزگان به‌ویژه در جاده گچین رخ داده است.سرهنگ نیکبخت این را گفت که برخی مسیرها همچون گچین، کهورستان، بندرلنگه به چارک و بندرلنگه به خمیر و همچنین جاده‌هایی در جزیره قشم، ۲ طرفه بوده و نمی‌توان جدا کرد که باید رانندگان برای رفت و آمد در این مسیرها نهایت احتیاط لازم را داشته باشند و از هرگونه سرعت و سبقت غیر مجاز خودداری کنند.رییس پلیس راه هرمزگان با هدف پیشگیری هشدار داد که از هرگونه حادثه رانندگی، رانندگان و مسافران نوروزی ضمن رعایت سرعت مطمئنه در رانندگی، پس از هر ۲ ساعت رانندگی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند و هرجا احساس خستگی و خواب آلودگی کردند در مکانی امن و مناسب استراحت کافی داشته باشند...
  

مروری بر تصادفات نوروز 

تصادف یک دستگاه خودروی پراید با تریلی در محور گچین بندرعباس سه کشته برجای گذاشت. این حادثه در اولین روز از آغاز سال نو رخ داد و سه نفر از سرنشین پراید جان باختند.خودروی پراید پس از تصادف در آتش سوخت. بامداد ششمین روز از سال نیز  بر اثر تصادف یک دستگاه پژو ۴۰۵ با تیر چراغ برق، دو نفر فوت کردند. علت حادثه سرعت غیرمجاز پژو ۴۰۵ اعلام شد. همچنین در ظهر همین روز، 7  نفر در تصادف زنجیره‌ای محور حاجی آباد به بندرعباس مصدوم شدند.تصادف بین یک دستگاه تریلی، سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و پراید رخ داد.بالافاصله سه دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ از پایگاه‌های جاد‌های قطب آباد، فین، سیاهو و یک تیم امداد و نجات هلال احمر به محل اعزام شد. سه نفر از مصدومان به بیمارستان خلیج فارس، دو نفر به بیمارستان شهید محمدی و یک مصدوم به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) حاجی آباد منتقل شد.یک روز بعد از این حادثه، ۳ نفر در اثر تصادف و آتش سوزی خودرو پژو پارس وتویوتای تک کابین در جاده قشم در مسیر روستای زینبی جان باختند.
 

از وقوع 144 حادثه آتش سوزی و تصادف  تا قطع انگشت دختر بچه

در 13 روز گذشته،  144 حادثه تصادف، آتش سوزی و سایر حوادث متفرقه در بندرعباس رخ داده است.محمد امین لیاقت رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس  با بیان اینکه از این تعداد 52 مورد آتش سوزی و 92 مورد تصادف جاده‌ای و سایر حوادث متفرقه بوده است گفت: در این حوادث 10 نفر مصدوم شدند ،4 نفر در تصادفات فوت کردند  و 71 نفر نجات یافتند.وی در رابطه با قطع انگشت دست دختر بچه ۸ ساله با چرخ گوشت گفت:ساعت 15 و 50دقیقه چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ پس از تماس  اورژانس با مرکز ۱۲۵،بلافاصله اکیپ عملیات نجات از ایستگاه شماره یک جهت همکاری با کادر پزشکی به بیمارستان شهید محمدی اعزام شدند.وی ادامه داد: دختر بچه ای ۸ ساله، در یک لحظه غفلت والدین، دستش را به داخل گلویی چرخ گوشت فرو برده و از قسمت انگشتان تا آرنج در چرخ گوشت گیر کرده بود که اکیپ عملیاتی با برش کاری از دو ناحیه گلویی و انتهایی، دست دختر بچه را از چرخ گوشت خارج کرده و برای پیوند تحویل کادر بیمارستان دادند.لیاقت اضافه کرد: در زمان وقوع چنین حوادثی، افراد بزرگ‌تر بلافاصله سیم را از پریز برق کشیده و ضمن حفظ خونسردی و اطلاع سریع و دقیق حادثه به سازمان آتش‌نشانی و اورژانس از مشاوره تلفنی و کمک حضوری نیرو‌های متخصص عملیاتی استفاده کنند.وی ادامه داد: والدین باید در صورت نیاز به استفاده از چرخ‌گوشت آن را در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار دهند به طوری که برای کودکان قابل دسترس نباشد و در زمان‌هایی که با آن کار نمی‌کنند حتماً دوشاخه برق چرخ گوشت یا سایر وسایل را از پریز خارج کنند و آن را در جای امن و دور از دسترس کودکان قرار دهند و هرگز حتی برای چند لحظه کودک را با وسایل برقی تنها نگذارند.
 

ثبت 6 هزار ماموریت نوروزی در اورژانس هرمزگان

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه  علوم پزشکی هرمزگان از انجام شش هزار و هفت ماموریت در طرح امداد نوروزی خبر داد.دکتر حسین قاسمی در این باره گفت: از 24 اسفند 1402 تا ساعت 8:00 صبح چهارد فروردین 1403 اورژانس 115 هرمزگان،  طی 6 هزار و هفت ماموریت، به مددخواه، خدمات درمانی اورژانسی ارائه داده است. در این مدت 17 هزار و 557 تماس با مرکز دیسپچنگ اورژانس گرفته شده است که از این تعداد دو هزار و 871 مورد منجر به اعزام آمبولانس شده، 937 مورد مشاوره تلفنی انجام شده و 1222 مورد مزاحمت تلفنی بوده است.دکتر قاسمی در ادامه افزود: از ماموریت های انجام شده 1371 مورد آن حوادث ترافیکی بوده که 32 فوتی و 1666 مصدوم داشته است. در مدت یاد شده 18 حادثه ویژه با 56 مصدوم و 10 فوتی، اعم از حوادث ترافیکی پر تلفات، غرق شدگی و.. توسط تیم های تخصصی اورژانس استان امدادرسانی شده اند. 33 اعزام توسط شناورهای اورژانس دریایی انجام و  9 بیمار نیز توسط هواپیما و بالگردهای اداره اورژانس هوایی استان به مرکز درمانی منتقل شده است. وی در انتها افزود:محور مواصلاتی بندرعباس-حاجی آباد با 253 مصدوم و 8 فوتی پر تلافات ترن جاده استان به لحاظ وقوع حوادث ترافیکی بوده است.
  

7 سانحه دریایی

از 26 اسفند سال گذشته  تا صبح  14فروردین ماه جاری 9سانحه دریایی در هرمزگان رخ داد و333 نفر نجات یافتند.معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در رابطه با نجات سه خانواده (مسافران نوروزی) از خطر غرق شدگی در مسیر دریایی هرمز به قشم  با شناور غیر مجاز گفت: قایق غیرمجاز حامل اعضای ۱۳ نفره این سه خانواده در مسیر دریایی جزیره هرمز به قشم دچار نقص فنی و متوقف شده بود.اسماعیل مکی‌زاده افزود:سرنشینان قایق غیرمجاز روی دریا سرگردان شده بودند.وی گفت: پس از اعلام تقاضای کمک اضطراری از طریق مرکز جستجو و نجات دریایی (۱۵۵۰)، بلافاصله نیرو‌های امدادی به مرکز حادثه اعزام شدند و شناور ناجی ۱۵ همه سرنشینان این قایق غیرمجاز را در صحت و سلامت به جزیره قشم انتقال داد.به گفته معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، به علت تلاطم دریا و ترس، برخی از سرنشینان قایق دچار دریازدگی شده بودند.مکی زاده از همه مسافران و گردشگران سفر‌هایی نوروزی خواست از رفت و آمد با قایق‌های غیرمجاز خودداری و صرفاً از مسیر‌های مجاز بنادر و اسکله‌های مسافری و گردشگری سفر کنند.وی گفت: رفت و آمد از بندر شهید حقانی به قشم، هرمز و لارک و بالعکس، از مسیر‌های مجاز دریایی است.معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: مسیر‌های دریایی اسکله مسافری قشم به هرمز و لارک و بالعکس، بندر پهل به لافت و قشم و بالعکس، بندرلنگه به کیش و بوموسی و بالعکس، بندرچارک به کیش و بالعکس و بندر آفتاب به کیش و بالعکس از دیگر مسیر‌های دریایی مجاز است.  وی در خصوص نجات هفت خدمه یک فروند لنج باری در آب‌های اطراف جزیره قشم نیز گفت: هشتم فروردین حوالی ساعت ۲۲:۰۰ به دلیل شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا، لنج باری درحال تردد از مبدا امارات متحده عربی در حوالی بندر سوزا و رمچاه جزیره قشم غرق شد.وی ادامه داد: به محض دریافت پیام اضطرار بلافاصله با هماهنگی مرکز ملی جستجو و نجات دریایی استان هرمزگان شناور ناجی ۱۰ از قشم به موقعیت سانحه اعزام شد. معاون دریایی بنادر هرمزگان گفت: یکی از هفت خدمه این شناور توسط لنج عبوری و ۶ نفر خدمه دیگر نیز توسط شناور ناجی ۱۰ اعزامی از قشم نجات یافتند.به گفته مکی زاده بی توجهی به هشدارهای هواشناسی و دریاروی در شرایط نامساعد جوی مهم‌ترین علت این حادثه بوده است.
 

مرگ 13 مسافر نوروزی  در قشم 

به گفته محمدرضا اسلامی رییس اداره پزشکی قانونی شهرستان قشم گفت: 13نفر از مسافران نوروزی ورودی به این جزیره از ۲۵ اسفند گذشته تا صبح 14فروردین جاری در حوادث مختلف جان خود را از دست داده اند. پنج نفر بر اثر تصادف رانندگی و دو نفر نیز بر اثر غرق شدگی ، یک نفر تصادم دریایی و یک نفر مرگ طبیعی  و...در این جزیره جان خود را از دست دادند.
   

مرگ تلخ در دریای طوفانی قشم 

بی احتیاطی یک گردشگر نسبت به هشدارهای هواشناسی و شناکردن در زمان ممنوعه شنا، باعث غرق شدن و فوت وی در امواج طوفانی ساحل روستای ریگو شد.به گفته داود اسلامی دهیار روستای ریگو متأسفانه غروب هفتم فروردین ماه جاری  یک گردشگر حدودا ۶٠ ساله  اهل استان  لرستان در امواج طوفانی ساحل  روستای ریگو غرق شده و تلاش ها برای نجات وی بی نتیجه ماند.وی ادامه داد: تیم نجات غریق که همه روزه از ساعات اولیه صبح تا غروب آفتاب در ساحل روستای ریگو حضور دارند اما این حادثه در زمان شنا ممنوع و در شرایط بحرانی طوفانی رخ داده و پیکر بی‌جان مرد ۶٠ ساله توسط یکی از اهالی ریگو به ساحل آورده شد.اسلامی افزود: متأسفانه این گردشکر بدون توجه به هشدارها و مسائل ایمنی در ساعات ممنوعه شنا و در هوای طوفانی به قصد شنا به ساحل روستای ریگو رفته و در نتیجه در امواج پر تلاطم دریا غرق شده و جانش را از دست داده و جسد بی جان این هموطن مسافر توسط یکی از اهالی روستای ریگو به ساحل آورده شد.
 

جان باختن  بر اثر سقوط از سقف سالن ورزشی 

 
دهیار روستای بن انبانی دهستان درپهن بخش سندرک در جریان مسابقات فوتسال جام رمضان براثر سقوط از ارتفاع 12 متری سقف سالن در دم جان سپرد.شب ششم فروردین ماه در جریان مسابقات جام رمضان،  با شوت یکی از بازیکن‌های فوتسال، توپ به نرده های فلزی سقف سالن گیر کرد وعلی رضایی دهیار 35 ساله روستای بن انبانی برای رها سازی توپ از طریق دیواره آجری و با کمک ستون های فلزی خود را به سقف سالن رساند اما بر اثر بهم خوردن تعادل و عدم تحمل وزن در ارتفاع 12 متری سقوط کرد و در دم جان داد.طبق گفته شاهدان عینی و ورزشکاران، رضایی دهیار متوفی روستای بن انبانی سابقا هم برای رها سازی توپ به این ارتفاع رفته بود و بخاطر نداشتن نردبان استاندارد و ایمن اجازه نمی‌داد کسی بالا برود و این از جان گذشتگی وی برای آخرین بار منجر به جان دادنش شد.
 

متلاشی شدن باند سارقان شمش‌های فولادی 

باند 14 نفر از  سارقان و خریداران غیرقانونی ۱۷۰ تن شمش فولاد در هرمزگان دستگیر شدند.سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان در تشریح این خبر بیان کرد: در پی مراجعه و اعلام شکایت نماینده یک شرکت فعال در زمینه تخلیه و بارگیری شمش‌های فولادی در یکی از اسلکه‌های تجاری مبنی بر اینکه از طریق تعدادی کامیون و تریلر انواع شمش‌های فولادی جهت بارگیری و صادرات به محوطه اسکله انتقال می‌دادند که محموله چند کامیون تریلی در مسیر بارگیری و تخلیه سرقت شده، پیگیری موضوع در دستورکار ماموران قرار گرفت.وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی هرمزگان با تشکیل تیمی تخصصی با حضور در محل و در بررسی‌های دقیق میدانی و اسنادی انجام شده، مشخص شد در آخرین بارگیری و تخلیه انجام شده به کشتی صادراتی، در مجموع ۱۷۰ تُن از محموله دچار کسری بار شده است.این مقام ارشد انتظامی هرمزگان تصریح کرد: در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد که یکی از رانندگان تریلرها در تاریخ‌هایی که در آن شرکت مشغول به فعالیت بوده، تعداد هشت رسید تحویل کالا را به صورت صوری و با رسیدهای تقلبی جاگذاری کرده و در عمل هیچگونه بار یا محموله‌ای در محوطه اسکله تخلیه نشده است که با هماهنگی قضایی راننده موردنظر شناسایی و در عملیاتی ضربتی وغافلگیرانه دستگیر شد.سردار جاودان اظهار کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی و تحقیقات انجام شده، به سرقت محموله‌های بارگیری شده در مسیر شرکت به اسکله و تهیه اسناد و رسیدهای جعلی جهت ارائه به شرکت یادشده اعتراف کرد و به صراحت، سرقت تعداد هشت سرویس محموله بارگیری شده به وزن ۱۷۰ تن شمش فولاد با مشارکت و همدستی افراد دیگری به نام‌های معلوم و تخلیه آن‌ها در یک محوطه چهار دیواری واقع در روستای خانسرخ بندرعباس و دریافت مبلغ ۲ میلیارد ریال بابت هر محموله اقرار کرد.وی خاطرنشان کرد: با تلاش همه‌جانبه، تعداد ۱۴ سارق و خریداران شمش‌های فولاد سرقتی که برخی از آنان تبعه غیرمجاز بودند و در امر حمل و بارگیری محموله‌های سرقتی دخالت داشتند را شناسایی و در عملیات‌هایی جداگانه دستگیر و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی و با قرار مناسب روانه زندان شدند.

  

دستگیری سارقان طلا حین خروج از استان 
در این ایام تعطیلات نوروزی کارگاهان پلیس هرمزگان اعضای یک باند سه نفره سرقت طلاجات منزل که از استان دیگری وارد بندرعباس شده بودند، بعد از سرقت و حین خروج از هرمزگان شناسایی و دستگیر کردند. 
سرهنگ عبدالمجید کرمی رییس پلیس آگاهی هرمزگان گفت که در پی وقوع چند فقره سرقت منزل با شیوه بالکن روی در طبقات اول آپارتمانی و منازل ویلایی در مناطق مرفه نشین بندرعباس به گونه‌ای که سارقان پس از ورود به داخل منازل اقدام به سرقت طلا و مسکوکات و وسایل برقی و الکترونیکی از قبیل ( PS۵ ) و غیره می‌کردند، موضوع در دستورکار کاراگاهان اداره مبارزه با سرقت قرار گرفت.وی بیان کرد: ماموران در این خصوص چند مرحله در محل‌های سرقت حاضر و طی بازدیدهای میدانی و بررسی‌های لازم از دوربین‌های مدار بسته موجود در محدوده‌های منتهی به محل سرقت، تصاویر ۲ متهم که در اطراف منازل حرکات مشکوک داشتند، درآورده و در ادامه بررسی‌های انجام شده در یکی از صحنه‌های سرقت تصاویری از یک‌دستگاه خودرو سواری پراید۱۳۱ سفید نیز حاصل شد.
این مسئول انتظامی اظهار کرد: با بررسی‌های فنی از تمامی مبادی ورودی و خروجی شهر بندرعباس مشخص شد که خودرو موردنظر در چند نوبت از سمت استان‌های جنوب غربی و خوزستان وارد بندرعباس شده و در مدت بیتوته و اقامت چند هفته‌ای در ایام موردنظر اقدام به چند فقره سرقت منازل کرده‌اند که با انجام کار اطلاعاتی و پایش‌های مستمر انجام گرفته مشخص شد که خودرو در ۲۵ اسفندماه در مسیر شهرستان دشتی به بوشهر درحال حرکت است که بلافاصله با هماهنگی پلیس استان بوشهر و دشتی خودرو به همراه راننده آن اهل خوزستان توقیف و متهم دستگیر و با هماهنگی قضایی به بندرعباس منتقل شد.
سرهنگ کرمی خاظرنشان کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی‌ها به ارتکاب چند فقره سرقت منزل با همدستی تعدادی از همدستان خود اعتراف کرد که با هماهنگی قضایی و تلاش همه جانبه ماموران ۲ سارق دیگر نیز شناسایی و در یک عملیات ضربتی در مخفیگاه شان دستگیر شدند. وی ادامه داد: در بازرسی از منزل مجردی و مخفیگاه متهمان مقدار تقریبی ۳۵۰ گرم طلاجات شامل انواع زنجیر طلا، گوشواره و گل گوش‌های طلای بچگانه در انواع و سایزهای مختلف و یک دستگاه (PS۵) و تعدادی انواع ساعت مچی مردانه کشف و ضبط و مالباختگان نیز شناسایی و اموال سرقتی کشف شده به آنان مسترد شد و متهمان با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی و با قرار مناسب روانه زندان شدند.
  

گذری بر ایام تعطیلات 

ایام نوروز به پایان رسید، در این ایام اتفاقات ریز و درشت زیادی به وقوع پیوسته است که نمونه ای از این حوادث را در  این صفحه مرور شد. ایامی که عده زیادی از هموطنان  در مرگ عزیزانشان در تصادفات و... لباس  عزا به تن کردند و سوگوار شدند. 769 نفر در جاده های کشور جان باختند. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای، در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها