ناکامی گنبد آهنین در آماج موشک‌های سپاه پاسداران؛

«وعده صادق »با تنبیه سخت


نویسنده: مصطفی دولخانی

همانطور که بارها گفته شد سیر تحولات منطقه پس از حوادث 7 اکتبر در مسیر جدیدی قرار گرفته و دارای ضرب آهنگ سریعتری شده است، پرواضح است که ظلم و تجاوزات هفتاد ساله‌ی اسرائیل تبدیل به زخم عمیق و کهنه‌ای در منطقه شده است و اگرچه حامیان اسرائیل قصد داشته‌اند مشروعیت این رژیم را با مستمسک قرار دادن اتفاقات تلخی چون هولوکاست که از قضا در خود غرب و توسط آن‌ها به وقوع پیوسته، به خورد افکار عمومی خود و جهان دهند، اما به نظربسیاری از کارشناسان، اسرائیل را در ورای همه‌ی این روایت‌های تبلیغاتی، باید proxyیا نیروی نیابتی غرب در منطقه دانست. نیرویی که مهم‌ترین حامی منافع غرب به ویژه آمریکا در منطقه است. بنابراین تعجب برانگیز نیست که شاهد پشتیبانی تمام عیار آن‌ها از این رژیم هستیم. پشتیبانی که جلوه‌های عینی‌اش در باز گذاشتن دست ایادی این رژیم برای هر نوع جنایتی و پاسخگو نبودنش را می‌توان دید.

 
اما در جدیدترین تحول، کشورمان توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ترور چند تن از فرماندهان ارشد نظامی کشور توسط رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه با ده‌ها پهپاد و موشک به پایگاه‌های نظامی آن رژیم حمله کرد. این حملات که از داخل کشور صورت گرفت توانست به اهدافی در عمق سرزمین‌های اشغالی اصابت کند به ویژه آنکه این اهداف در انتخابی حساب شده وهوشمندانه تاسیسات و پایگاه‌های نظامی این رژیم بودند نه اماکن مسکونی و جمعیتی آنجا تا نتواند این رژیم جنایتکار از آن به عنوان دست آویزی برای مظلوم نمایی ساختگی خود بهره‌برداری نماید. در حالی که این رژیم در جنگ کنونی غزه ، کودکان و زنان و همه افراد غیر نظامی را آماج حملات جنایت بار خود قرار داده  ومنزل مسکونی، مدرسه، بیمارستان یا مکان عمومی دیگری در غزه نیست که از حملات وحشیانه‌ی این رژیم در امان مانده باشد.
همچنین در بیانیه‌ی اخیر وزارت خارجه در واکنش به این اقدام به درستی از دفاع مشروع نام برده شده که طبق ماده 51 منشور ملل متحد، یک اقدام کاملا موجه به تجاوزات رژیم اسرائیل بوده است.
همینطور که دستگاه دیپلماسی کشور اندکی پس از تجاوز اسرائیل به کنسولگری ما در دمشق با تحرک مثبت در افشاگری اقدام خلاف قانون این رژیم و بیان حقانیت ایران در این مورد اقدامات موثری چون تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت و برخی تحرکات دیگر انجام داد، فرماندهان نظامی بویژه سرلشکر باقری هم در اظهاراتی گزیده و دقیق ضمن بیان موثر مواضع اصولی کشورمان رژیم صهیونیستی را از هرگونه اقدام تجاوزکارانه دیگر بر حذر داشتند.  
ازدیگر سو باید منتظر واکنش احتمالی این رژیم و حامیانش نشست،حامیانی که در اولین واکنش ضمن محکومیت شدید این حملات بر تعهد خود بر حفظ امنیت اسرائیل تاکید داشته‌اند. گمانه‌زنی در مورد واکنش احتمالی رژیم اشغالگر هنوز زود است اما برخی قراین و شواهد نشان می‌دهد که مسیر این رژیم برای گستاخی در حمله مجدد چندان هموار نیست، این موانع را می‌توان در روایت رسانه‌های غربی جستجو کرد: از عدم حمایت آمریکا از حمله مجدد اسرائیل به ایران با توجه به محذورات واقعی آمریکا چون قدرت بازدارندگی توان نظامی ایران، زمان اندک هفت ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تجارب تلخ مشابه آمریکا در شرکت در جنگ‌های اخیر و موارد دیگر اشاره کرد. همین واقعیت‌هاست که مقامات اسرائیل و غربی را وادار کرده است تا حمله اخیر سپاه را ناموفق جلوه دهد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته و قصدی بر ادامه‌ی آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه یا کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی درباره عملیات تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که شب گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده تاکتیک‌های خوب اندیشیده شد و طراحی مناسب صورت گرفت که نه گنبد آهنین و نه سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نتوانست مقابله‌ی قابل توجهی با این عملیات داشته باشد و عملیات به اهدافش نائل شد.
به نوشته تسنیم، وی افزود: آمریکا که اعلام می‌کرد از عملیات رژیم صهیونیستی در دمشق اطلاع نداشته اما در واقع آن عملیات با چراغ سبز او انجام شده بود و اعلام می‌کند دنبال توسعه‌ی تنش در منطقه نیست اما اطلاعات ما حاکیست که با تمام توان در فضای عراق و اردن تلاش کرد این عملیات خنثی شود و نتوانست و عملیات به اهداف رسید.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: ما این عملیات را منتج به نتیجه می‌بینیم و از نظر ما پایان یافته و قصدی بر ادامه‌ی آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.
 
  

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

رضا نصری تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درباره حمله پهپادی و موشکی شب گذشته گفت: پاسخ شب گذشته ایران به منظور پیشگیری از حملات آینده اسرائیل صورت گرفت.
تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درباره حمله پهپادی و موشکی بامداد یکشنبه به ایلنا گفت: پاسخ شب گذشته ایران به منظور پیشگیری از حملات آینده اسرائیل صورت گرفت.
رضا نصری تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ایران اقدام نظامی خود علیه اسرائیل را در پاسخ به حملات دو هفته گذشته به کنسولگری ایران در سوریه انجام داد به نظر شما دامنه تنش تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: پاسخ ایران به منظور پیشگیری از حملات آینده اسرائیل صورت گرفته است. در واقع، اقدام ایران یک «پاسخ» است - و نه یک «حمله» آنطور که رسانه‌های مغرض می‌گویند - و مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد کاملآ موجه می‌شود. تاکنون اسرائیل بدون اینکه با ایران در جنگ باشد، چندین بار به منافع و مواضع ایران در سوریه و لبنان و حتی در خاک ایران حمله کرده و اقدام ایران واکنشی به این حملات است
وی افزود: اینکه دامنه حملات تا کجا ادامه خواهد داشت هنوز مشخص نیست و بستگی به واکنش اسرائیل و حامیان آن دارد.
نصری در پاسخ به این سوال که به نظر شما واکنش اسرائیل به اقدام ایران چه خواهد بود، گفت: کیفیت پاسخ اسرائیل بستگی به این دارد که چقدر از این پاسخ نظامی ایران صدمه ببیند، چقدر تلفات داشته باشد و چه میزان و چه نوع حمایتی از جانب آمریکا کسب کند.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت شکل گرفته به چه صورتی است و آیا بعد از حمله ایران شاهد آتش‌بس خواهیم بود، گفت: معتقدم لازم است بحث «آتش‌بس» به عنوان یک موضوع محوری در درگیری اخیر مطرح شود. طرح بحث آتش‌بس مستعد است که حمایت مردم و افکار عمومی منطقه و همچنین افکار عمومی در سایر کشورهای جهان - را جلب کند و این اتهام واهی که ایران یک عنصر «بی‌ثبات‌کننده» در منطقه است را خنثی سازد. وی افزود: ضمن اینکه قطعاً دستگاه تبلیغاتی اسرائیل و آمریکا تلاش خواهند کرد ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند و از این رو بسیار مهم است ایران تمام اقدامات خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل برای توجیه و تشریح این اتفاق به کار گیرد و نشان دهد واکنش «متناسب و ضروری» آن در راستای اجرای حق «دفاع مشروع» بوده است.
  

 روایت رژیم صهیونیستی از حمله بامداد یکشنبه

 
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
به گزارش خبر آنلاین، «دانیل هاگاری» افزود: کابینه جنگ جلسه گرفت و در حال تهیه طرح‌های نظامی برای پاسخ به تهدیدهای ایران است. این سخنگو بدون اشاره به جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق مدعی شد که پاسخ ایران به این حمله، یک اقدام خطرناک بود که خاورمیانه را به سمت تنش سوق می دهد.
به گزارش ایرنا در همین حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای روحیه‌دادن به صهیونیست‌های وحشت زده و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها از سرزمین‌های اشغالی، مدعی شد پدافند هوایی این رژیم، عملیات ایران را دفع‌کرده‌ است. «بنیامین نتانیاهو» طی پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس(توئیتر سابق) نوشت: ما (عملیات موشکی و پهپادی ایران) را رهگیری و دفع کردیم. ما پیروز خواهیم 
شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها