چگونه عجول بودن فرزندان را کنترل کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

کم طاقت بودن، نداشتن صبر و عجول بودن در کارها، کودک را از نتیجه  مطلوب و دلخواه دور می کند. از اینرو والدین به دنبال ریشه‌یابی مشکلاتی هستند که باعث ایجاد اختلال در اثربخشی و پایان کاری بی نقص می‌باشد. عجول بودن کودکان می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

به طور کلی صبر و شکیبایی در برنامه ژنتیکی کودکان تعریف نشده‌است. برخی از کودکان انتظار دارند به محض انجام دادن فعالیتی به مقصد برسند و خیلی زود طاقتشان طاق می شود. این عجول بودن حتی  در بازی های ساده همانند ساخت پازل  و یا حتی فعالیت های بزرگتری می تواند نمود پیدا کند. باید توجه داشت  آموزش صبر و خودکنترلی به طور مداوم و آهسته اتفاق می افتد و این رفتار والدین است که می تواند روحیات فرزند را به چه سمتی هدایت کند. کودکان دارای استقلال و اختیار بسیار کمی هستند و در واقع این بزرگسالان هستند که به آن ها می گویند چه کاری باید انجام دهند و چگونه باید آن را انجام دهند.

در مرحله اول کودک والدین را می بیند و اگر شاهد صفت عجول بودن و اضطراب آنها در انجام امور روزمره باشد،به نوعی الگوبرداری می کند و ناخواسته او نیز  درگیر چنین صفتی خواهد شد . به عنوان مثال در هنگام رانندگی و ترافیک از کلمات استرس زایی همچون :چقدر دیر شد،محال است به موقع برسیم و .. استفاده نکنید. در عوض موسیقی آرامش بخشی بگذارید و تا رسیدن به مقصد از سفر خود لذت ببرید.  در هنگام درخواست های متنوع کودک ، او را تشویق به داشتن صبر کنید. مثلا به او بگویید گردگیری منزل شما دقاقیق دیگر به پایان می رسد و پس از آن می توانید به اتاقش بروید و برایش داستان مورد علاقه اش را بخوانید.

همچنین رعایت نوبت نیز یکی از شیوه های کاملا علمی آموزشی  صبر به کودکان است. می توانید کودک خود را در صف  های خرید قرار دهید و به او بگویید تا رسیدن نوبت اش باید همچنان منتظر بماند. این موضوع یک مهارت اجتماعی خیلی مهم محسوب می‌شود و کودک را برای قضاوت‌های اجتماعی و واکنش‌های درست و به‌موقع آماده می‌کند. در انجام این قانون کودک می آموزد باید به حق و حقوق دیگران احترام گذاشت و همچنین اجازه دست درازی دیگران و تعرض به حقوقش را نیز به دیگران نمی دهد. از سویی  کودکان به دلیل داشتن روحیه ای شاد و پرهیجان علاقمندی زیادی به انجام بازی های گروهی دارند . فراموش نکنید کودکان در حین بازی بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند.  می توانید بازی هایی نظیر منچ و ماروپله ،خانه سازی و در کودکان بزرگتر شطرنج را امتحان کنید .به واسطه افزایش مهارت حل مساله کودک می آموزد باید صبور باشد و حوصله به خرج دهد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها