محیط زیست؛

پارچه‌های دورریز و تولید کفپوش‌ها با کارایی خاص



نویسنده: دکتر فرناز نایب مراد، عضو تیم تحقیق و توسعه استارتاپ جامُش

  
لباس‌های دورریز به عنوان موادی برای تهیه کفپوش‌های سالن‌ها، خانه و اماکن ورزشی و مواد ساختمانی با کارایی خاص مانند ضد‌ آب، ضد آتش و ضد خوردگی و … استفاده می‌گردد. لباس‌های قدیمی و دورریز و بی‌مصرف را می‌توان به موادی مقاوم در برابر آب و آتش و گرما و سرما تبدیل کرد که با تبدیل لباس‌های دورریز بعد از جدا کردن اضافات از جمله زیپ و دکمه و غیره آن‌ها را خرد می‌کنند تا در پروژه‌های ساختمانی به کار گرفته شوند. در اور فشرده‌سازی آن‌ها را به پنل‌های ساخته شده از لباس‌های دورریز با استحکام زیاد در برابر آب و آتش و گرما و سرما مقاوم می‌سازند‌.
هر لباس بعد از خریداری و استفاده صحیح به طور متوسط پس از دو تا سه سال استفاده، دور انداخته یا بلااستفاده می‌شود. بنابراین با اجرای این طرح بازیافت در لباس‌ها می‌توان از حجم چندین میلیون لباس دورریز در جهان کاست. 
دانشگاهی در استرالیا این پروژه را تحت آزمایش قرار داده است؛ آن‌ها پارچه‌هایی با مواد تشکیل شده مختلف از جمله پنبه، پلی استر، نایلون و مواد دیگر را با یکدیگر ترکیب و خرد کردند و در مرحله بعد مواد شیمیایی که باعث پیوستگی انتها شود را به این پارچه‌ها اضافه کرده تا فیبرهای مختلف به یکدیگر بچسبند و سپس تحت فشار کمپرسور قرار گرفتند و در نهایت پنل‌هایی به وجود آمد که برای ساخت کف و دیوار خانه‌ها به کار می‌رود. 
با توجه به ساخت این پنل‌ها می‌توان روی ساخت پنل‌هایی به عنوان عایق گرما و عایق‌هایی برای جلوگیری از انتقال سروصدا در داخل دیوارهای سالن‌ها و اماکن ورزشی و تفریحی استفاده و به این ترتیب در پایداری چرخه‌ی عمر پارچه‌های دورریز و بازیافت پارچه‌های دورریز کمک کرد.
برای جمع‌آوری منسوجات به هر نفر دو کیسه سیاه و قهوه‌ای داده می‌شود. کیسه سیاه برای جمع‌آوری تیکه‌های کوچک‌تر پارچه و کیسه قهوه‌ای برای جمع‌آوری تیکه‌های بزرگتر پارچه تا به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گیرند. تقریبا هیچ پارچه‌ای حتی تکه‌های کوچک پارچه‌های مصنوعی دور ریخته نخواهد شد. شرکت‌ها یا افرادی که حاضر به همکاری با Fabscrab می‌شوند کیسه‌هایی دریافت می‌کنند تا پارچه‌های دورریز خود را در آن قرار داده و به شرکت بفرستند.
بطور متوسط هر هفته حدود 6000 پوند منسوجات به شرکت منتقل می‌شود که در محل انبار شرکت جمع آوری می‌گردد. سپس این منسوجات براساس نوع و رنگ دسته‌بندی می‌شوند، بعد از آن به بخش بازیافت منتقل شده و به اندازه‌های گرانولی خرد می‌شوند. با توجه به طراحی‌های مختلف ترکیب خاصی از این خرده‌های گرانولی در کنار هم قرار گرفته تا به یک طرح نهایی برسند. این طرح نهایی برای مقاصد مختلف از جمله ساخت کفپوش‌ها و نمدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این منسوجات دریافتی از خانه‌دارها یا شرکت‌های مختلف قابلیت استفاده مجدد را دارند؛ به همین دلیل فروشگاهی زیرنظر Fabscrab راه‌اندازی شده تا البسه و پارچه‌های قابل استفاده در این فروشگاه.ها به فروش برسد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها