به ناخن جویدن کودکان پایان دهیم!


نویسنده: الهه بابایی

اگر از کودک بخواهید به یکباره ناخن جویدن را کنار بگذارد وقت خود را تلف کرده‌اید به این دلیل که عمل مذکور ناخودآگاه بوده و پاسخی به استرس‌هاست. شما تنها می‌توانید، زمان این عادت را زیرکانه محدود کنید تا به تدریج آن را به صفر برسانید.
ناخن جویدن یکی از شایع‌ترین رفتارها در بین کودکان است. این کار در ظاهر به آن‌ها آرامش می‌دهد. عادت، اضطراب، استرس، لجبازی، شرم، نیاز عاطفی و کنجکاوی از عمده علل این رفتار به حساب می‌آیند.قطعا بسیاری از مشکلات و چالش‌ها و پیچیدگی‌های کودکان، از چشم والدین دور می‌ماند. مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بر آمده از مشکلاتی از قبیل پرخاشگری والدین، مشکلات وراثتی، اضطراب جمعی، فقدان حس ارزشمندی، نگرانی از درس و مشق و امتحان، تنبیه و توقعات بیش از حد از کودکان است.
برای ممانعت از ناخن جویدن کودکان و ترک دادن این عادت راهکارهای ساده و تخصصی وجود دارد. اگر از کودک بخواهید به یکباره ناخن جویدن را کنار بگذارد وقت خود را تلف کرده‌اید به این دلیل که عمل مذکور ناخودآگاه بوده و پاسخی به استرس‌هاست. شما تنها می‌توانید، زمان این عادت را زیرکانه محدود کنید تا به تدریج آن را به صفر برسانید.این محدودیت می‌تواند در مواقع خاصی مثل زمان نهار خوردن یا تماشای تلویزیون اعمال شود و به او بگویید در این محدوده ناخن نخورد و برای اینکه بتواند به تدریج عادتش را ترک کند حواسش را پرت کنید. با کودک بازی‌هایی انجام دهید که در آن از دستهایش استفاده کند. این کار در آن محدوده زمانی که برایش مشخص کرده‌اید باعث می‌شود نتواند ناخن بخورد ضمن اینکه با همین بازی حواسش را نیز از این کار پرت کرده‌اید.
یکی دیگر از راهکارها، دادن برخی میوه‌ها و سبزیجات به بچه‌هاست که با جویدن آن‌ها خود را مشغول کنند مثل هویج که زمان طولانی‌تری برای جویدن می‌طلبد. این کار هم آن حس ناخن جویدن را ارضا می‌کند هم یک عادت خوب جایگزین یک عادت بد می‌شود.و اما یکی از مهم‌ترین راهکارها از بین بردن استرس کودکان است که شایع‌ترین عامل ناخن جویدن در بین آن‌هاست. رفع استرس کودکان روش‌های گوناگونی دارد که بهترین و ساده‌ترین روش، ورزش کردن است.
فعالیت بدنی باعث تنظیم هورمون‌های ایجاد کننده استرس در بدن است.از دیگر راهکارها برای ممانعت از ناخن جویدن کودکان مدیریت خواب کودکان است. مشکل خواب یکی از علل اضطراب و استرس و در نتیجه علت ناخن خوردن بچه‌هاست. بی‌خوابی یا کم خوابی حتی می‌تواند مشکلات عدیده جدی دیگری را برای کودک به دنبال داشته باشد.تغذیه مناسب و ترک عادت‌های غلط تغذیه نیز می‌تواند به جلوگیری از این مشکل منجر شود. بسیاری از خانواده‌ها به شکلی غیر متعارف و نا سالم به تغذیه کودکان توجهی نمی‌کنند.
کودک هر روز و هر زمان بخواهد نوشابه و قند و حتی قهوه می‌نوشد، هر وقت بخواهد به هر اندازه شیرینی می‌خورد و این نمایی از مشکلات تغذیه‌ای است که یکی از معضلاتش می‌شود ناخن خواری کودکان! ازاینرو، مدیریت ناهنجاری‌های تغذیه‌ای فوق و تشویق کودکان به نوشیدن آب به جای بسیاری از نوشیدنی‌های قند و کافئین‌دار، باعث کاهش معنادار استرس و اضطراب در آن‌ها خواهد شد.لازم به ذکر است که در مواردی محدود، حتی با رعایت و اعمال تمام موارد فوق رفتار ناخن خوردن کودک برطرف نمی‌شود. در این صورت حتما باید از پزشک متخصص و روانشناس، کمک حرفه‌ای گرفت چراکه نادیده گرفتن صرفِ یک ناخن جویدن، می‌تواند در آینده عواقبی بسیار جدی‌تر به دنبال داشته باشد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها