مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان درخصوص نگاه ویژه به حوزه‌های فرهنگی عنوان کرد؛

ریشه ناکارآمدی‌ها در بی‌توجهی به فرهنگ



«اسماعیل جهانگیری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با حضور در دفتر روزنامه صبح ساحل از رسانه‌ها به دلیل همراهی و حمایت از رویدادهای فرهنگی در استان تقدیر کرد و گلایه‌ای از عدم حمایت‌های استانی به برنامه‌های فرهنگی داشت. وی همچنین از برگزاری سیزدهمین جشنواره رضوی با حضور 12 گروه نمایشی در استان خبر داد. 
  
 

 از عدم‌حمایت دستگاه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی استان، گلایه‌مندیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر پشتیبانی از مجموعه‌های فرهنگی استان در برگزاری رویدادها، گفت: کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته در استان انجام شد. برخی از رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در استان دارای سابقه و پیشینه بود چند سالی به دلایل مختلفی برگزار نمی‌شد اما با تلاش همکاران ما در ارشاد استان برخی از رویدادها به روال قبل برگشت. جهانگیری ضمن گلایه از عدم همکاری دستگاه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی استان با روادید فرهنگی بومی افزود: «دستگاه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی استان وحدت و همدلی لازم را با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه ندارند، سیاست‌ برگزاری رویدادهای استانی به این‌گونه است که حداقل ۵۰ درصد آن باید با حمایت‌های استانی صورت گیرد اما هرمزگان در این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده است. اما حمایت‌های ملی تا حدودی قابل‌قبول‌تر است؛ به‌واسطه‌ی این حمایت‌ها خوشبختانه توانستیم طی دو سال اخیر رویدادهای بزرگی مانند نمایشگاه کتاب در بهمن‌ماه سال گذشته را شاهد باشیم. در این نمایشگاه یارانه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به این بخش اختصاص یافت. برگزاری این نمایشگاه یکی از برجسته‌ترین کارهایی بود که سال گذشته پس از چهار سال وقفه صورت گرفت و بیش از ۶ میلیارد آورده داشت». وی با اشاره به نقش حمایتی رسانه‌های استانی در برگزاری این نمایشگاه گفت: «مجموعه صبح ساحل و صداوسیما در برگزاری نمایشگاه کتاب نقش مؤثری داشته و در اطلاع‌رسانی و پوشش خبری نمایشگاه تلاش کردند. ما همچنان امیدواریم که در هرمزگان هنوز اراده‌ و عزمی برای حمایت از فرهنگ، هنر و رسانه باشد تا بتوانیم با این حمایت‌های استانی در آینده عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم».
  

 جشنواره خلیج‌فارس درخور نام و اندازه آن برگزار شد

وی با اشاره به برگزاری جشنواره خلیج‌فارس که سال جاری در ابعاد اصلی خود برگزار شد، گفت: «موضوع خلیج‌فارس یک هویت ملی است. برخی در منطقه درصدد تغییر نام خلیج‌فارس بودند غافل از اینکه ایران و ایرانی نسبت به آن ارق دارد؛ از همین رو سعی کردیم تا جشنواره خلیج فارس از این پس درخور نام و اندازه آن برگزار شود. طی دو سال گذشته پشتیبانی و حمایتی که باید از این جشنواره می‌شد به دلایل مختلف صورت نگرفت. عدم‌حمایت در استان هرمزگان در برگزاری چنین آیین ملی جای بسی ناامیدی است و ما از این موضوع گلایه‌مندیم. بی‌توجهی به چنین مراسماتی از سوی استان دل‌زدگی بخش فرهنگی را به دنبال خواهد داشت. اگر امروز رسانه‌ها گله‌ای مطرح می‌کنند این گلایه‌ها به‌حق هستند؛ اما تا زمانی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشتیبانی لازم برخوردار نباشد به‌تبع زیرمجموعه‌ها نیز از این عدم پشتیبانی ضربه می‌خورند. از سویی دیگر اما حمایت‌های ملی و تلاش‌های مقام عالی وزارت دکتر اسماعیلی و نگاه ویژه به خلیج‌فارس، حمایت‌های مالی دکتر اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت برای برگزاری جشنواره خلیج‌فارس و ندسا نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار تنگسیری برای حضور در این جشنواره و اهمیت آن‌ها شایان ‌تقدیر است».
  

فرهنگ اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه ویژه است

جهانگیری افزود: «ما شعار فرهنگ می‌دهیم و معتقدیم که اقتصاد مقاومتی ذیل فرهنگ تعریف می‌شود. این‌همه توجه به اقتصاد تا زمانی که فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه نکنیم، شکل نخواهد گرفت. اگر امروز دغدغه حاکمیت و دولت اشتغال است تا فرهنگ اشتغال در جامعه اصلاح نشود و نگاهی که امروز به شغل وجود دارد تغییر پیدا نکند، وضعیت تغییر نخواهد کرد. مسائل امنیتی را با اقدامات فرهنگی می‌توانیم رفع کنیم اما مسائل فرهنگی را با اقدامات امنیتی نمی‌توانیم رفع کنیم؛ پس لازم است که به فرهنگ توجه شود. رهبر انقلاب در مورد فرهنگ به‌صراحت بیان کردند که "من برای مسائل اقتصادی و سیاسی غصه می‌خورم، نگرانم؛ اما برای مسائل فرهنگی چنان غصه می‌خورم، چنان نگرانم که گاهی اوقات شب از خواب بیدار می‌شوم و قدم می‌زنم" . انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و ایدئولوژی است. رسانه‌ها امروز چشم و گوش مردم هستند و می‌توانند در بازتاب رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و رسیدن به این هدف ما را یاری دهند.
وی با اشاره به احیای جشنواره رضوی در استان گفت: هرمزگان پیش‌تر به دلیل عملکرد ضعیف خود امتیاز برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی را از دست داد و دبیرخانه جشنواره امام رضا محل برگزاری این جشنواره را از هرمزگان به مشهد منتقل کرد؛ اما ما توانستیم جشنواره سیزدهم رضوی را با سطح بالا و شرکت ۱۲ گروه نمایشی به استان بازگردانیم. خوشبختانه حضور مردم در جشنواره رضوی چشمگیر بود و مورد استقبال قرار گرفت. امسال اما جشنواره رضوی با سبکی متفاوت برگزار خواهد شد. دبیرخانه جشنواره امام رضا که بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا که مسئولیت برنامه‌ریزی آن را برعهده دارد به این نتیجه رسیده که این جشنواره از حالت رقابتی خارج و به اجرای عمومی درآید و امیدوار هستیم شاهد حضور بیشتر مردم در عرصه‌های فرهنگی باشیم».اسماعیل جهانگیری به اهمیت اطلاع‌رسانی در جامعه تأکید و گفت: «وقتی مردم از رویدادها و اتفاقات خوب مطلع شوند حال آن‌ها و به‌تبع حال جامعه نیز خوب می‌شود. امروز روابط عمومی‌ها متأسفانه درجاهایی که باید کار کنند نیستند، یعنی اکتفا کردند به اینکه در مناسبت‌ها بنری بزنند، علت آن به نگاه مدیران سازمان‌ها برمی‌گردد چراکه برای چنین سمت مهمی ناکارآمدترین نیرو را انتخاب می‌کنند کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند غالباً نه دانش و تخصص کافی و نه حتی علاقه‌ای به آن دارد. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در همین راستا و در جهت ارتقا سطح کیفی رسانه‌های استان دوره‌های مختلف آموزش حرفه‌ای خبرنگاری، فیلم‌نامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی در قالب طرح رویش ارائه می‌نماید».
 
  

 گلایه نشریات استانی از توزیع ناعادلانه آگهی برخی از بنگاه‌های اقتصادی

مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان در خصوص پیگیری حقوق رسانه‌های استان و دریافت آگهی برخی از نشریات با رایزنی و بازاریابی گفت: در بحث اعطای آگهی‌ها به نشریات استانی در بین همکاران رسانه‌ای اعتراضاتی وجود داشت. لازم به ذکر است که دریافت آگهی توسط برخی از نشریات با رایزنی و بازاریابی، غیرقانونی نیست، چراکه در اساسنامه بعضی از بنگاه‌های اقتصادی اجازه توزیع آگهی‌های مجمع عمومی به رسانه‌ای که مدنظر خود مجموعه یا سازمان باشد، داده‌شده و ازآنجایی‌که در خصوص توزیع آگهی به نشریات استانی در وزارتخانه پروتکلی اعلام‌نشده، در جهت تقویت نشریات محلی و جلوگیری از خروج آگهی‌ها از استان تا زمانی که وزارتخانه پروتکل مشخصی اعلام کند، اداره ارشاد استان توزیع آگهی‌ها در استان بلامانع بوده و طبق روال گذشته عمل می‌نماید. بااین‌حال اداره کل ارشاد اسلامی استان هرمزگان در جهت حمایت از رسانه‌های استانی و توزیع عادلانه آگهی‌ها با بنگاه‌های اقتصادی در این خصوص رایزنی خواهد کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها