جشن نوروز صیاد در جزیره قشم



صبح ساحل، شهرستانها _ با آغاز فصل جدید صید وصیادی مراسم سنتی 'جشن نوروز صیاد با شركت صیادان در روستای سلخ از توابع جزیره قشم برگزار شد. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: صیادان و مردم بومی جزیره قشم امسال نیز همانند سال های گذشته با آغاز فصل جدید صیادی ویژه برنامه های جشن نوروز صیاد را در روستای سلخ این جزیره برگزار كردند.

 

حجت الاسلام علی ملانوری افزود: جشن نوروز صیاد با شنای مردم روستا نشین جزیره در آب دریا و مسابقات مختلف از قبیل طناب كشی، شنا و انواع بازی های محلی و پرواز بادبادك های كاغذی برگزارشد.

 

وی همچنین از اجرای برنامه رزیف، شوشی و موسیقی محلی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان روستایی به عنوان دیگر برنامه های این جشن یاد كرد.

 

به گفته وی در این روز صید ماهیان نیز ممنوع است و تمام آبزیان با خاطری آسوده به زندگی خود ادامه می دهند.

 

ملانوری گفت: مردم روستا نشین جزیره قشم بر این باورند كه تمام بیماری های آنان با شنا كردن در دریا همزمان با روز جشن نوروز صیاد برای مدت یك سال به دریا منتقل و بیماری ها تا سال آینده از آنان دور می شود.

 

جشن نوروز صیاد به عنوان یكی از آئین های به یادگار مانده از دوران گذشته مردم جزیره قشم، همه ساله با شور و هیجان خاص در روستای سلخ قشم برگزار می شود.

 

 عکس: احمد بازماندگان قشمی/ صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها