پیک بار برق در استان افزایش یافت ؛

خاموشی بیخ گوش مردم هرمزگان



صبح ساحل-اقتصادی: مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: در صورتیکه روند افزایشی مصرف برق هرمزگان بالاتر از ۲هزار مگاوات ادامه داشته باشد و انتقال برق از استانهای همجوار نیز ادامه دارشود احتمال اعمال خاموشی های برنامه ریزی شده وجود خواهد داشت.
وی  مصرف برق هرمزگان را ثبت۲هزار و 900 مگاوات عنوان کرد که سهم استان ۴درصد نسبت به مصرف کلی کشورگزارش شده و با توجه به جمعیت استان، دو ونیم برابر متوسط کشوری است.
محمد ذاکری ظرفیت تولید برق در استان هرمزگان  را دوهزار و ۳۳۲ مگاوات عنوان کرد وگفت: مصرف برق سراسر استان در حال حاضر دو هزار و ۹۸۵ مگا وات است که ۷۸۵ مگاوات مورد نیاز استان در زمان پیک باریعنی از ساعت 13 تا 17 روزهای خردادماه ازاستانهای فارس، بوشهر و کرمان تامین شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان با بیان اینکه مصرف برق و تولید برق به هم نزدیک شده و توان مصرفی به توان تولیدی برق رسیده است تصریح کرد : درصورت عدم مدیریت مصرف توسط مشترکین؛ هرمزگان دربرنامه زمانبندی خاموشی قرار خواهد گرفت.
ذاکری تعداد کل مشترکین را ۶۴۰ هزار مشترک عنوان کرد وگفت: تعداد ۵۱۰ هزارمشترک خانگی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هزار مشترک خانگی مصرف بالای برق دارند و لازم است در مدیریت مصرف به خصوص در زمان پیک بار نکات صرفه جویی را رعایت کنند.
وی بابیان اینکه امسال شاهد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق نسبت به پیش بینی هابوده ایم، هشدار داد: اگربار مصرفی استان هرمزگان از رقم عنوان شده بگذرد امکان تامین برق وجود ندارد. علیرغم پیش بینی های سالانه که در صورت ادامه روند مصرف برق مجبور به اعمال خاموشی در ساعاتی از روز در سطح استان هرمزگان خواهیم شد.
ذاکری با اظهار اینکه متاسفانه ساختمانهای استان هرمزگان استانداردهای لازم انرژی را ندارند، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای بلند مدت شرکت برق در استان بالا بردن سطح نگهداری انرژی در ساختمانها است. راندمان انرژی ساختمانها در استان بالا است. در حال حاضر ۱۵۰۰ مگاوات انرژی در حوزه سرمایشی مصرف می شود که ۵۰ درصد این انرژی به دلیل راندمان پایین انرژی ساختمانها هدر می رود.ذاکری بیان داشت: شرکت توزیع استان هرمزگان راهکارهای متفاوت بلند مدت و کوتاه مدت بسیار زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف  انجام داده که می توان به استفاده و قرار دادن ژنراتورهای مولد مشترکین و امضای موافقت نامه باادارت و همچنین توصیه و آگاه سازی مشترکین به نصب پرده های مناسب، نصب شیشه های رفلکس دوجداره در پنجره منازل، رساندن دمای اماکن مسکونی به ۲۳ تا ۲۵ درجه برای کاهش مصرف انرژی و عدم استفاده همزمان لوازم برقی منازل در ساعات پیک در این راستا اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ۸۲ درصد مشترکان شرکت توزیع برق هرمزگان مشترکان خانگی هستنداز نظر تعداد، بیان داشت: حدود ۷۰ درصد برآوردسهم پیک برق استان مربوط به مصارف خانگی است و64درصد مشترکین از نظر مصرف برق خانگی است ، بنابر این مدیریت پیک مصرف با همکاری مشترکین خانگی محقق می شودچرا که سرمایه گذاری ملی لازم داریم که بار عظیم مصرف تامین شود و اگر مدیریت مصرف نشود این سرمایه گذاری  چون مولد نسیت و به مثابه سیگار کشیدن است هدر دادن انرژی به شمار می رود و اگر مردم به رشد و توسعه علاقمند هستند باید بدانند مصرف مولد ما باید کاهش پیدا کند و بهره وری انرژی بالا رود و باید مشترکین با مصرف مناسب در این راستا اقدام کنند.
وی ادامه داد: مهمتر از سرمایه گذاری حفظ محیط زیست است بنابراین مدیریت مصرف در تمام سال باید مورد توجه قرار بگیرد .ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود به فرسودگی ۴۰ درصدی شبکه برق استان اشاره کرد وگفت: این فرسودگی سالانه در استان هرمزگان بیشتر از ۵ درصد برآورد شده است و در این راستا هر ساله برای نوسازی ۵۰ میلیارد تومان هزینه شود لذا برای نوسازی این ۴۰ درصد فرسودگی هشت سال زمان و حدود ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی در مورد سرقت برق در استان هرمزگان هم بیان کرد: حدود ۱۵ درصد در سال ۹۴ تلفات برق وجود داشت که عمدا این تلفات تلفات غیرفنی بود و برداشت غیرمجاز بدون پرداخت هزینه در استان هرمزگان زیاد است ودر جهت مقابله با این پدیده شبکه بازرسی از شبکه های برق استان ایجاد می شود و ماموران قرائت هم آموزشهای لازم جهت بررسی خطوط شبکه برق خواهند دید تا موارد سرقت برق یا همان اشتراکهای غیرقانونی را شناسایی کنند.ذاکری با بیان اینکه سال 95 مطالبات شرکت توزیع با 240 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته رشد60میلیاردی داشته تصریح کرد: عمده مطالبات شرکت توزیع در بخش اداری وعمومی و معادل فروش یکسال برق این شرکت به مشترکین است که 60 درصد آن مربوط به ادارت دولتی ، نظامی و انتظامی بوده که به دلایل مختلف پرداخت نشده و از این رقم تنها 10درصد خانگی است.
وی تاکید کرد: اگربدهکاران برقی دولتی به موقع بدهی خود را پرداخت کنند مشکلی در خصوص تامین برق و همچنین واگذاری انشعبات نخواهیم داشت.وی در پایان اظهار کرد: نگاه ما باید به سمت مدیرت مصرف باشد تا به دنبال سرمایه گذاری برای تولید برق چرا که تولید برق سرمایه نیست بلکه انرژی مصرفی است که ماند سیگار دود می شود و هزینه های اولیه انرژی را نیز بر کشور تحمیل می کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها