مشارکت مردم در تامین نظم و امنیت ضرورتی انکار ناپذیر



صبح ساحل ، حوادث - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان مشارک اقشار مختلف جامعه را در تامین نظم و امنیت یک ضرورت انکار ناپذیر دانست. 

به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ محمد شریفی در این رابطه اظهار داشت: بدون شک مشارکت اجتماعی یکی از مهمترین ابعاد توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه است.در واقع برخی مشکلات ساختاری و عملکردی برنامه های توسعه ناشی از نارسایی هایی است که در این حوزه وجود دارد. 

معاون اجتماعی پلیس هرمزگان اظهار داشت : امروزه با تحولاتی که تقریبا به صورت مشترک در تمامی جهان رخ داده است، مشارکت مردم در تمامی عرصه های حکومتی ضروری شده و در نتیجه مشارکت مردم در نظم و امنیت جایگاه والاتری یافته است، بنابراین هرچند ایجاد نظم و امنیت فلسفه وجودی پلیس را تشکیل می دهد، اما به نظر می رسد که پلیس با مشارکت جدی و فعال مردم می تواند به این مهم دست یابد، زیرا ایجاد نظم و امنیت، وظیفه کلیه افراد جامعه است که پلیس انحصار اعمال آن را در اختیار دارد و می تواند با روش های مطلوب به آن برسد. سرهنگ شریفی همچنین ادامه داد : مشارکت عمومی در این حوزه به معنای افزایش نقش شهروندان در یکی از مهمترین ساختارهای نظام سیاسی، یعنی کار نظم بخشی است، مشارکت مردم در اجرای مهمترین وظیفه نیروی انتظامی یعنی برقراری نظم و امنیت دارای فوایدی از قبیل تبدیل فرهنگ سیاسی تابعیت ، آمریت در پلیس و شهروندان به فرهنگ مشارکتی و مدیریتی ، رضایت مردمی به عنوان مهمترین منبع مشروعیت بخش عملکردهای انتظامی و افزایش اقتدار پلیس ،ارتقای احساس امنیت در آحاد جامعه ( امنیتی که خود در حفظ آن نقش دارند)، استفاده از توان گسترده جامعه در برقراری نظم و امنیت می باشد. 

 کارشناس ارشد اجتماعی پلیس هرمزگان تصریح کرد : پلیس مشارکتی سعی دارد کلیه منابع و امکانات موجود در جامعه را کنار هم قرار دهد و با جلب مشارکت و حمایت افراد جامعه، برای حل مشکلات و کاهش جرایم و آسیب ها در سطح اجتماع اقدام کند. 

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان افزود : فعالیت های شهروندان در قبال پلیس را می توان به دو نوع، مشارکت جویانه ( شهروند مشارکت جو) و پیرو منشانه تقسیم کرد. فعالیت های پیرو منشانه عبارت است از اطاعت منفعلانه از قوانین و مقررات و اوامر و نواهی پلیس. این فعالیت با الگوی پلیس سیاسی ( پلیس حکومت محور ) منطبق است. 

  سرهنگ «شریفی» یاد آور شد :  در حکومت های مردمی به دلیل مشروعیت داشتن، پلیس از حمایت مردمی برخوردار است و می تواند با اقتدار وظیفه خود را در برقراری نظم و امنیت واعمال قوه قهریه اجرا کند. 

 وی در پایان تاکید کرد: در واقع اجرای هرچه بهتر وظایف و همسویی عملکرد و منافع پلیس با خواسته ها، انتظارها و منافع شهروندان موجب کاهش شکاف بین ناجا و مردم و افزایش کارآمدی پلیس می شود و از طرفی مسئول بودن و متعهد بودن پلیس در مقابل اظهار نظرهای شهروندان و نظارت آنها به تصحیح پذیری و رشد تکاملی عملکردپلیس کمک کرده و آن را در تامین نظم و امنیت موفق تر می کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها