به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انجام شد؛

هنرنمایی باستانی‌کاران بمی در بندرعباس



 صبح ساحل ، ورزشی - یوسف ملایی:با ضرب زیبا و با صلابت «مرشد حسین شهامت» با کوبیدن حماسی به زنگ های بالای سرش، چهار ستون بدنمان لرزید. آداب کهن مناجات زورخانه آغاز شد. 

حس عجیبی بود. همشهریان بلند قامت بندری به حکم کوتاه بودن چار چوب در زورخانه که در شمال و منتهی به خیابان اصلی شهر است، خم می شدند بر زمین این مکان مقدس بوسه می زدند و با ذکر و صلوات بر روی سکوی تماشاگران می نشستند. 

 پهلوانان 7 تا 70 سال  بمی که وضو ساخته بودند و جامه تواضع بر تن داشتند  با  پیشکش صلوات بر خاندان خوب های عالم امکان، سربلند اما سربه زیر از رختکن ضلع جنوبی زورخانه جهان پهلوان تختی بندرعباس با ادای احترام به تماشاگران، بوسیدن شانه آنان و رخصت از مرشد با میان داری حاج حسین بهرامی بر گود زورخانه بوسه زدند و با کرنش و عشق، آئین دیر پا و پهلوانی مردمان نیک سیرت ایران زمین، دیار پهلوانان و نام آوران را با موسیقی، مهر و  شعر؛ شروع کردند. مصادف با گرامی داشت دهه مبارک فجر، فرصتی فراهم شد تا در ضیافتی بی زرق و برق اما انسانی و عزیز، مشارکت کنم. در 8 ضلعی تنها گود زورخانه هرمزگان، عطر همدلی و احساس پاک پراکنده بود. از در که وارد می شوید به شما اینچنین خوش آمد گفته می شود: «به محفل مولا علی خوش آمدید» جمله ای که دلت را قرص می کند. در جلو جایگاه مرشد نیز ذوالفقار را می بینید و سقف بلند گود زورخانه به شما آرامش و امید می بخشد. بر سینه ستبر گود در جهت خاور، جمله گرانبهای مقام معظم رهبری: «ورزش باستانی نه فقط یک ورزش است بلکه یک تاریخ و فرهنگ است» بیشتر به چشم می آمد کمی آن طرف تر تک مصرع نوستالژی از حضرت حافظ  «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق» میخکوبم می کند تا بیندیشم و بدانم که» ثبت است بر جریده عالم دوام ما».  

رو دروری آن در باختر گود، دیوار انگار به عکس پهلوانان و نام آوران تاریخ این ورزش تکیه زده است و جمعیت که هیچ مسئولی حتی پائین ترین رده کارمندی هم در بین آن ها نیست، بدون اینکه پلک بزنند گاهی اشک می ریزند و گاهی لبخند می زنند، بر می خیزند، دست می زنند و دست به دعا بلند می کنند، با مرشد و ورزشکاران همخوانی می کنند از غصه خالی می شوند و لذت می برند.

میان دار با صدای بم و دلنشین و با لهجه پررنگ بمی اش،برای چندمین بار، رخصت طلبدید به پاس حرمت پیشکسوتان سر فرود آورد و با مکثی کوتاه و با سری بلند و نگاهی عمیق گفت:فرهنگ پهلوانی در خون ایرانی ها جاری است و ورزش باستانی میراث کهن و بسیار قابل احترام ماست زیرا علاوه بر محوریت سلامت، نشاط جسمی و روحی و تقویت روحیه تعاون، جوانمردی و همگرایی، مدرسه ای از پرورش خصلت های مثبت اخلاقی، مرام و مسلک پهلوانی در این ورزش نهادینه شده است.

تفاوتش نیز با سایر ورزش ها در افتادگی، کردار نیک، پهلوانی، همدلی و ... است. حاج حسین از همه سپاسداری کرد. بزرگترین افتخارش را انتخاب این ورزش ذکر نمود. از دعوت هرمزگانی ها مسرور و سپاسمند بود. ورزشی که گلایه ای در آن ندیدم. با ذکر صلوات امام حسین پسند از سفرش به جزیره کیش سخن راند و گفت به بهرام افشار زاده، دبیر شورای ورزش و تربیت بدنی سازمان منطقه آزاد کیش یک کلام گفتم:  «شهری به این زیبایی حیف نیست که زورخانه نداشته باشد؟» و وی وعده کرد ظرف زمان 6 ماه، اولین گود زورخانه کیش را احداث کند.

روح بلند در گذشتگان جمع حاضر و مخصوصا درگذشتگان زلزله بم را با ذکر صلواتی شاد کرد و عنوان کرد: با گفت و گوی کوتاهی که 3 ماه پیش با فرماندار کهنوج داشتم بلافاصله کلنگ نخستین گود زورخانه این شهرستان را بر زمین کوبیدیم.میان دار مسن، دستی بر محاسن سفیدش کشید و گفت: پس از زلزله بم، منزل شخصی ام را گود زورخانه کردم و علاوه بر ورزش، کاربری های دیگری نیز از آن داریم. این پهلوان نامی با سپاس فراوان از مرشدها، کار آنان را ایثارگری دانست که با خوانش اشعار حماسی و کوبیدن بر طبل و ترغیب پهلوانان به گود زورخانه هر روز نحیف تر می شوند و پهلوانان هر روز قوی تر می گردند.

میان دار متین و متواضع گزارشی از وضعیت ورزش زورخانه ای زادگاهش داد و با اشاره به پهلوانان کم سن و سال بمی گفت: این نوجوانان امسال قهرمان ایران شدند. در شهرستان بم 11 گود و در منطقه بم نیزدر مجموع 18 گود زورخانه وجود دارد و این بیانگر اهمیت ورزش پهلوانی نزد اهالی بم است.این پیشکسوت ارزشی افزود: حاج کورس محمدی در کباده ایران، مقام اول، پیشکسوتان را در اختیار دارد و به قول قاسم برخورداری رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و پهلوانی شهرستان بم طی مطالعاتی که در خصوص بم و تاریخچه ی ورزش آن شده تاریخ این ورزش در بم به 4 هزار سال پیش و به ارگ قدیم بم بر می گردد.طبق مستندات موجود نیز به اثبات رسیده که پیدایش ورزش مقدس باستانی از بم بوده است و این مستندات در موزه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای در تهران موجود است و در آنجا نیز به ثبت رسیده است.باعث افتخار است که بیشترین پتانسیل ورزش زورخانه‌ای کشور در بم حضور دارد و پهلوانان زیادی از بم تقدیم کشور شده است. این شهرستان نزدیک به ۷۰۰ نفر ورزشکار در رشته باستانی دارد که از این آمار به طور مداوم ۴۰۰ نفر در حال ورزش هستند.

حاج حسین با ذکر یا علی، برای سلامتی همگان دعا کرد و سپس از مرشد خوش صدا که به نام حق و با توکل و پاکی، حماسه خوانی می کرد و مدح علی (ع) می گفت رخصت طلبید. حرکات  ورزشی انجام شد.شاگردان کلاس جوانمردی تخته های شنای خود را که بر آنان جملات اخلاقی حک شده، دایره وار در گود چیدند و با نوای زورخانه ای و صدای مرشد، همخوان با حرکات میاندار، شنای کرسی و شنای پا جفت و پیچ رفتند. سپس ورزشکاران با ذکر یاعلی و با آدابی خاص میل برگرفتند برای این کار نیز سادات و پیشکسوتان پیشتاز بودند، دایره وار  ایستادند و با زمزمه سروده های حماسی و دینی، میل ها را بر سردست بردند.

پس از پا زدن و چرخیدن، کباده زدند تا جسم و روحشان پالایش یابد. کاپیتان تیم هرمزگان هم بود همدل و هم گامشان ورزش کرد. 

نهایتا برای شادی درگذشتگان ورزشکاران و حاضران و عاقبت بخیری پهلوانان و خانواده هایشان دعا کردند.پهلوانان در جمع بودند که تمام اعضای خانواده را در زلزله سال 1382 بم که منجر به کشته شدن حدود 41 هزار نفر شده بود از دست داده بودند. پهلوان پیشکسوتی بود که 6 برادرش در آن فاجعه ناگوار از دست داده بود. شناخت و همدردی، بخش دیگری از این ورزش مقدس است.

 پانزده پهلوان بمی که از این تعداد 8 نوجوان خوش آتیه همراهشان بود به دعوت شرکت طیفوری به مدیریت علی طیفوری میهمان هرمزگانی ها، رسول  دهقان رییس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان هرمزگان بودند.شب بیادماندنی و خاصی بود. مرشد حسین شهامت دو  ساعت خواند، کوبید و حماسه آفرید. این بار نه از پشت تصویر جعبه جادویی تلویزیون و از آنتن رادیو بلکه در یک قدمی ما نشسته بود و با صدای خاصش که زاییده کویر و عشق بود را شنیدیم.

 این مرشد 48 ساله و نامی کشور در پایان نوای غمین «عجب رسمیه رسم زمونه» را با ضرب های کم نظیر و نوای حزن انگیزش خواند و خاطره آفرید. سپس عکس یادگاری و خدا قوت و تواضع و آغاز یک دوستی در پایان بی پایان این ضیافت، جشن گرفته شد. در این حضور نیز به خونگرمی و میهمان نوازی مردمان سرزمین مضافتی و مهر، بیشتر پی بردم زمانی که پهلوانان هرمزگانی  را دعوت کرد تا در آن دیار میزبانان باشند و وقتی فهمیدم پیش از زلزله این شهرستان 90 هزار نفر جمعیت داشت، پس از آن واقعه تلخ که نصف جمعیت آسمانی شدند و حدود 10 هزار نفر نیز به دلیل عدم تحمل آن شرایط مهاجرت کردند اینک این سامان 120 هزار نفر، جمعیت دارد.  این نیز بیانگر این است که از شهرهای اطراف به این جغرافیا عزیمت و اسکان کرده اند.

سرمشق های ورزش بیشتر از بین ورزشکاران خوش نام این رشته هستند. بزرگانی چون محمود بن ولی‌الدین خوارزمی (‌پوریای ولی) پهلوان قرن هشتم قمری و جهان پهلوانان غلامرضا تختی، مصطفی طوسی، ضیاءالدین میرقوامی و عباس زندی پهلوانان دوران معاصر در دامان ورزش زورخانه ای پرورش یافته و نام نامی شان همواره بر فراز آسمان ایران زمین می درخشد. 

زیرا ورزش زورخانه زیبایی سیرت و اخلاق را در کنار زیبایی اندام و زور بازو برای ورزشکار به ارمغان می آورد.قابل ذکر می باشد که هرمزگان با 13 شهرستان، 14 جزیره و بیش از هزار روستا تنها یک زورخانه کوچک و قدیمی در بندرعباس دارد و از این لحاظ جزو کم برخوردار ترین استان های کشور است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها