شرایط تازه، رقبای تازه؛

انتخابات آینده شوراهای شهر و جبهه بندی های جدید در هرمزگان



صبح ساحل، سیاسی _ با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی، تحلیل های رسانه ای و گمانه زنی های اجتماعی در خصوص این موضوع فراگیرتر می شود، سایت خبری"جنوب ایران" به تحلیل انتخابات آینده شوراها در بندرعباس چرداخته است:

 

همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه 1392، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار خواهد شد. جبهه بندی های انتخابات آینده شورا در هرمزگان از جذابیت های بالایی برخوردار است.

 

به گزارش خبرنگار جنوب ایران، انتخابات آینده شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور در حالی در خردادماه سال آینده و به همراه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود که حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کاندیداهای شهرهای بالای 20 هزار نفر لیسانس تعیین شده و در شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز مدرک فوق دیپلم ملاک قرار گرفته است و در روستاها نیز حداقل مدرک دیپلم تعیین شده و همین نیاز به مدرک تحصیلی، معادلاتی را بر این انتخابات متصور ساخته است به طوری که باید با برخی از اعضای فعلی شورای شهر و روستا در شهرهای مختلف استان هرمزگان از هم اکنون خداحافظی کرد.در مرکز استان هرمزگان و در شهر بندرعباس نیز این وضعیت وجود دارد و جدای از سوابقی که اعضای شورای این شهر در طول 5 سال و اندی اخیر از خود بجای گذارده اند که در جای خود نیازمند به بحث و بررسی است برخی از اعضای فعلی در انتخابات آینده حضور نخواهند داشت و برخی دیگر (لااقل دو تن) نیز بدلیل تغییر مکان اقامت خود دیگر در این انتخابات کاندیدا نخواهند شد.اما جدای از سوابق علمی که یکی از نیازهای انتخابات آینده شوراهاست باید صف بندی های تازه انتخابات آینده را نیز در نظر داشت.اعضای فعلی حاضر در شوراهای شهر و روستا یکی از مدعیان اصلی این میدان هستند. از دیگر سو میدان رقابت ها به مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی در بندرعباس دارای ویژگی های جدیدی نیز هست که به نظر می رسد اگر برنامه ریزی درون گروهی میان افراد حاضر در میدان این رقابت به خوبی انسجام یابد بتوان شاهد یک انتخابات فراگیر با حضور گزینه های پیر و جوان با ایده های تازه برای اداره شهرها بود.گروهی دیگر در هرمزگان اما معتقدند که باید از ظرفیت شهرداران گذشته هر کدام از شهرها نیز بهره برد. بی دلیل نیست که نام برخی از شهرداران سابق بندرعباس و مسئولین سابق حوزه شهری برای دعوت به کاندیداتوری در انتخابات این روزها زیاد به گوش می رسد اما باید دید که گذشت زمان و تغییر یافتن شرایط سیاسی جامعه امروز سبب درنگ آنها برای حضور در این انتخاب خواهد شد؟انتخابات دوره سوم شورای شهر اگر چه اقبال قابل توجهی را نصیب کاندیداهای جوان کرد اما باید در مورد اقبال چهره های جوان در این دوره از انتخابات شوراها اندکی محتاط بود چرا که تجربه انتخابات مجلس شورای اسلامی بخصوص در حوزه بندرعباس نوعی از رفتار اجتماعی را در مردم نشان داد که معتقد به حضور توامان نیروهای جوان و نیروهای کارآزموده در کنار یکدیگر بودند. تحلیل آرای مردم بندرعباس خود گواهی بر این واقعیت است.

 

زنان، بخش قابل توجهی از انتخابات آینده شوراها را در هرمزگان بخصوص در حوزه بندرعباس رقم خواهند زد. رای قابل توجه به دو گزینه "زن" در انتخابات شورای شهر بندرعباس که منجر به حضور هر دوی آنها در ترکیب شورای شهر شد نشان دهنده این مهم است. شنیده ها حکایت از دور خیز شمار دیگری از زنان هرمزگانی برای حضور در انتخابات پیش رو است. از دیگر شهرها نیز خبر می رسد برخی از چهره های موفق زن در این شهرها خود را برای حضور در انتخابات شوراها آماده می کنند. در شهرستان بندرلنگه و همین طور در قشم تلاش های وسیعی از از سوی برخی از زنان برای حضور در این انتخابات گزارش شده است.جریان های سیاسی رسمی در هرمزگان نیز بدون شک برای انتخابات آینده شوراها ساکت نخواهند نشست.

 

جریان منتسب به دولت اگر چه فعالیت های خود را قالبا دیر آغاز می کند اما نشان داده که همیشه گوشه چشمی به این مناصب اجتماعی داشته است بخصوص در انتخابات آینده شوراها که تلاش خواهد کرد تا لااقل کرسی هایی را برای بقا در فضای سیاسی کشور در شوراهای شهر در اختیار داشته باشد.

 

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها سبب خواهد شد که برنامه های گسترده کاندیداهایی نظیر محسن رضایی، محمد باقر قالی باف و مصطفی پورمحمدی و علی لاریجانی (در صورت حضور) و  دیگر افراد مطرح، تنها به انتخابات ریاست جمهوری معطوف نباشد بلکه دامنه برنامه های آنان در شهرستان ها به سوی حمایت ستادهای محلی از برخی کاندیداها نیز سوق یابد و این خود در نتیجه انتخابات آینده موثر خواهد بود. مواردی از این دست را از هم اکنون می توان در ستادهای مختلف انتخاباتی در هرمزگان بوضوح دید. علی ایحال استان هرمزگان در طول دوره حدود شش ساله شوراهای دوره سوم شاهد رخدادهای گوناگونی در حوزه توسعه شهرها و البته توجه به سرمایه های انسانی خود بود. اگر چه فرصت سوزی هایی نیز در این زمینه صورت گرفت و به دلیل عدم تجربه کافی در انجام کارهای گروهی، گاهی شوراها به صحنه بده بستان های سیاسی بدل شدند و برخی از اعضا دچار تناقض گویی های فاحشی در عمل به وظیفه خود شدند اما در مواردی نیز حرکت های خوبی صورت گرفت بطوریکه شاهد انتصاب اولین شهردار زن هرمزگان در این سال ها بودیم و البته شهرداران جوان بسیاری در استان ضمن کسب تجربه، توانایی های خود را برای خدمت به مردم به کار گرفتند.بدون شک تحلیل عملکرد شورای شهر بندرعباس فرصتی مغتنم تر از این نوشته را می طلبد که در آینده بدان پرداخته خواهد شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها