آداب و رسوم مردم هرمزگان در استقبال از سال نو



صبح ساحل ، اجتماعی - مردم هرمزگان با آداب و رسوم ویژه خود به استقبال از سال نو می روند .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت : زنان هرمزگانی با پختن شیرینی و آش گندم شَنبری (نوعی آش شیرین) که با شیره خرما، گندم و شنبلیله درست می شود به استقبال عید نوروز می روند .

محسن ضیائی افزود : یکی دیگر از کارهای مردم هرمزگان شکستن کوزه های کهنه است که برای از بین رفتن نحسی سال انجام می شود .

وی گفت : همچنین نماد سال نو و نوروز برای ساحل نشینان خلیج فارس شخصیتی به نام مُمنوروز است که متأثر از فرهنگ باستانی این دیار و نمادی از آوردن رزق و روزی و برکت در سال جدید است .

کارشناس میراث فرهنگی هرمزگان نیز گفت : مردم هرمزگان در آستانه سال نو ، ۲۹ اسفند را از دیرباز روز عید حیوانات و درختها می دانسته اند .

عباس نوروزی افزود : در گذشته مردم در روز ۲۹ اسفند با استفاده از گِل سرخ، شاخ حیوانات اهلی مانند گاو و درختهایی مانند نخل را قرمز رنگ می کردند.

وی گفت : اول نوروز هم مردم لباس نو می پوشند و به دید و بازدید فامیل و بزرگان و زیارت اهل قبور می روند .

کارشناس میراث فرهنگی افزود : روز سیزده به در نیز مردم هرمزگان در طبیعت و صحرا تاب با نام محلی جیکو می بندند که برای زن ها به صورت نشسته و دارای جای نشستن بوده و برای مردها به صورت ایستاده تاب می خورند که به اعتقادشان این کار باعث ریختن گناهان سال گذشته می شود.

در هرمزگان مردم در روز عید در خانه بزرگ فامیل دور هم جمع می شوند و با به تن کردن جامه نو ، خواندن دعای نوروزی در کنار سفره هفت سین می نشینند .

قبل از تحویل سال نو مردم هرمزگان معتقدند که باید شیرینی و میوه در خانه آماده باشد که قدیمی ها آن را در (کندوک- که از نخل خرما درست شده و جایی که درآن نان نگهداری می شود، می گذاشتند) این مواد بدان امید که خیر و برکت از خانه شان نرود.

یکی دیگر از مرسومات هرمزگانیها در ایام نوروز ، « نوروز خوانی» است ، به این صورت که بچه ها در نوروز سرودی می خوانند و از طریق آن از پدر و مادر و سایر بزرگترها عیدی می گرفتند .

نوروز امروز هرمزگان همراه با دیگر نقاط کشور از اسفند ماه با خانه تکانی ها و خریدهای سفره هفت سین شروع می شود و این استان با وجود ۲۰۰ منطقه گردشگری وآثار باستانی و داشتن هوای مطبوع بهاری پذیرای میلیون ها مسافر از جای جای کشور است که از مراکز خرید و مکان های دیدنی ساحل دریا، جزیره هرمز، قشم وکیش و صنایع دستی دیدن می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها