مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی خبر داد:

ایران در مسیر حذف مالاریا



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام احساس سرماو لرزش،گاهی تب،سردرد، تهوع،حمله ها در بچه ها و در نهایت مرحله تعریق (عرق،برگشت بدن به دمایی عادی،خستگی)  و...این علایم حاکی از  مبتلا شدن به ویروس مالاریا است .

 مالاریا یك بیماری عفونی می‌باشد كه عامل بیماری انگلی است تك یاخته‌ای  از نوع پلاسمودیم كه توسط پشه ماده آلوده ( ناقل بیماری ) از انسان بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود. در کشورهایی که مالاریا نادر است ممکن است علائم به آنفولانزا، سرماخوردگی یا بیماریهای عفونی( به خصوص اگر به بیماری مالاریا مشکوک نباشند ) نسبت داده شود.اما در کشورهای که مالاریا رایج است، حتی بدون آزمایشهای تشخیصی قابل تشخیص است. این ویروس خطرناک، عامل بسیار شایع تب در کشورهای گرمسیری است.

شروع بیماری با تب‌های شدید و دوره‌ای که در برخی موارد به بالای 40 درجه می‌رسد، قبل از شروع درمان در بیماران وجود دارند، به طوری که بیمار هر سه روز یک بار دچار تب شدید و لرز می‌شود که چند ساعت ادامه دارد و سپس بهبودی پیدا می‌کند. این افزایش درجه حرارت در واقع یک مکانیسم دفاعی برای از بین بردن انگل مالاریاست، زیرا در دمای زیاد انگل‌ها کشته می‌شوند.

مکانیسم دفاعی دیگر بدن فعال شدن طحال برای به دام انداختن گلبول‌های سرخ آلوده است، به این ترتیب در بیماری مالاریا، طحال بزرگ می شود و با از بین رفتن گلبول‌های سرخ آلوده، بیمار دچار کم‌خونی می‌شود.

 کاهش مبتلایان  مالاریا در ایران 

به گفته پدرو آلونسو مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی،مالاریا یکی از مشکلات دنیاست؛ بیش از 90 کشور دنیا با بیماری مالاریا درگیر هستند و انتقال این بیماری در این کشور ها صورت می گیرد.الونسو که برای گفت و گو با مقام های سیاسی کشورمان و کسب تجربه های موفق جمهوری اسلامی با این بیماری به ایران سفر کرده در دیدار با استاندار  هرمزگان، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در استانداری هرمزگان با اشاره به آمار شیوع مالاریا سالیانه در دنیا افزود: بیش از 200 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا می شوند که از این تعداد، 500 هزار نفر با مرگ مواجه می شوند.

وی افزود: به همین علت تعدادی از وزرای بهداشت دنیا برای مبارزه و حذف این بیماری به صورت مشترک یک برنامه استراتژیک تا سال 2030 تدوین کرده اند.این مقام مسوول  تصریح کرد: تعداد کمی از کشور های دنیا هستند که وضعیت خوبی دارند و به سمت حذف می روند؛ ایران این مسیر را بخوبی طی کرده و موارد مالاریا را به خوبی کاهش داده است.مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: ما در این مأموریت که از طرف WHO به ما محول شده است به ایران آمده ایم تا پیشرفت های ایران را ببینیم و به عنوان تجربه در اختیار سایر کشور ها قرار دهیم.

الونسو عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف ما تشویق مسئولان و تصمیم گیران کشور است تا این راه را ادامه دهند تا جایی که موارد مالاریا به صفر برسد و بازگشتی نداشته باشد و این حمایت را ادامه دهیم تا به نتیجه قابل قبول و حذف کامل برسیم.وی با اشاره به اینکه مراقبت ها باید تداوم داشته باشد، خاطر نشان کرد: کشورهایی مثل سریلانکا پس از تلاش های بسیار موارد مالاریا خود را به 17 مورد رساندند؛ اما پس از چند سال دوباره این موارد به یک میلیون مورد رسید. تاریخ نشان داده است اگر پیگیری مستمر نباشد، مالاریا بازگشت پذیر است و باید مراقب باشیم.

75 نفر در ایران به مالاریا مبتلا هستند

  رییس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد مبتلایان به بیماری مالاریا در طول سه دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته و اکنون 75 نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند.

 دکتر احمد رئیسی  افزود:مبتلایان کنونی به بیماری مالاریا در کشور پراکنده اند که دسترسی به آن ها کمی دشوار است. وی یادآور شد: سال 67 تعداد مبتلایان به بیماری مالاریا در ایران 98 هزار نفر بود که شهرستان میناب به تنهایی 19 هزار و 500 مبتلا به این بیماری داشت.

این مقام مسوول  خاطر نشان کرد: شورای عالی سلامت و امنیت غذای ایران مصوبه ای گذرانده که بر اساس آن بتوان تا افق 1404 به هدف حذف موارد بومی مالاریا دست یافت.

رییسی اظهار داشت: همه دستگاه ها برای رسیدن به این هدف باید فعالیت و با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری داشته باشند.وی  گفت: افتخار داریم که می توانیم جزو 20 کشور موفق دنیا در حذف مالاریا دستاوردهای خود را در اختیار سازمان بهداشت جهانی «WHO» قرار دهیم.

وی در این نشست از رونمایی کتاب سیر موفقیت جمهوری اسلامی ایران در حذف مالاریا طی مراسمی در تهران خبر داد و ابراز کزد: سه شنبه 11 اردیبهشت با حضور استاندار هرمزگان، جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی این کتاب که جزو دستاورد های کشور در حذف مالاریا می باشد، رونمایی خواهد شد.

مهاجران غیر قانونی عامل شیوع مالاریا 

 استاندار هرمزگان گفت: با اقدامات بسیار خوب مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان موارد مالاریا در استان کاهش چشمگیری داشته و فقط شاهد موارد مالاریا از نوع وارده «اتباع بیگانه غیر مجاز» در استان هستیم.  

دکتر همتی در این نشست با بیان اینکه هم اکنون شرایط بسیار خوبی در کشور حاکم است افزود:توفیقات زیادی در حوزه مبارزه با بیماری مالاریا در استان هرمزگان به دست آمده که موجب ریشه کنی مالاریای بومی در هرمزگان شده است.وی ادامه داد: در حال حاضر مالاریایی که در استان وجود دارد از طریق مهاجران غیر قانونی خارجی وارد هرمزگان شده که باید برنامه ریزی مناسبی برای ریشه کن کردن همیشگی این بیماری داشت و اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

دکتر همتی گفت:  علت این حضور شمار بالایی از اتباع بیگانه است که به صورت مجاز و غیر مجاز در این استان زندگی و کار می کنند.  

استاندار هرمزگان با بیان اینکه  همان طور که تاکنون در این استان مبارزه خوبی با بیماری مالاریا انجام شده است، مبارزه برای حذف این بیماری در استان ادامه دارد ابراز داشت: مسوولان بهداشت و درمان هرمزگان تلاش و مبارزه مستمری در مبارزه با بیماری مالاریا و شناسایی افراد مبتلای به آن دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها