شهروندان بندرعباس خواستار شدند

کوهستان پارک پنجه علی(ع) قطب گردشگری بندرعباس شود



صبح ساحل ، اجتماعی -  استاندار هرمزگان در جلسات مختلف بر برنامه‌ریزی جهت توسعه گردشگری در استان تاکیدات فراوانی داشته‌اند که این نوع نگاه و دیدگاه مدیریت عالی دولت در استان نویدبخش توسعه گردشگری در استان می‌باشد و می‌توان امیدوار شد جهشی دراین بخش را در استان در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

در حال حاضر هم که برای توسعه گردشگری در شرق بندرعباس مباحث مختلفی مطرح می‌باشد و جلساتی در همین خصوص برگزار شده است.

استان هرمزگان در واقع ظرفیت‌های گردشگری فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد که مغفول مانده‌اند و حتی درب برخی از اماکن گردشگری آن مانند حمام گله‌داری در بندرعباس نیز قفل می‌باشد و مردم نمی‌توانند از آن بازدید داشته باشند و از طرفی هم اماکن گردشگری شهر و استان حتی برای بسیاری از شهروندان بندرعباسی و هرمزگانی ناشناخته مانده‌اند و نیاز است که در گام نخست اماکن تاریخی و گردشگری موجود بیشتر معرفی شوند و در گام بعدی برای توسعه اماکن گردشگری، بوم‌گردی و... برنامه‌ریزی و حمایت‌های لازم صورت پذیرد. 

بندرعباس که لقب قطب اقتصاد کشور را برآن نهاده‌اند، اما در بخش اماکن تفریحی و گردشی و ورزشی و... با کمبودهای شدید مواجه می‌باشد و نیازمند تدابیری برای توسعه چنین اماکنی می‌باشد تا شهروندان بتوانند در ساعاتی از شبانه روز از قفس‌های آپارتمانی خارج شده و در این اماکن تفریح داشته باشند تا روحیه‌شان عوض شود که در این بخش نیازمند تدابیر راهبردی و عملیاتی می‌باشد.

کوهستان پارک پنجه علی(ع) 

زیارتگاه پنجه علی(ع) در منطقه دوراهی ایسینی بندرعباس از قدیم مورد توجه مردم بوده و علی‌رغم نبود جاده دسترسی مناسب، اما ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با پای پیاده و تحمل سختی‌ها، خود را به این مکان مقدس که برفراز کوه‌ها قرار گرفته است می‌رساندند.

شهردار بندرعباس با هدف توجه به تفریح و گردش شهروندان بندرعباسی، اجرای طرح کوهستان پارک پنجه علی(ع) را در این منطقه از چند سال قبل آغاز نمود و در سال۹۵هم فاز نخست آن را که شامل احداث جاده دسترسی به زیارتگاه پنجه علی(ع) و احداث چند آلاچیق، کاشت نهال و... بود افتتاح نمود و قرار بود بزودی آب و برق رسانی هم شود که تاکنون محقق نشده است و شب‌ها یک موتور برق کوچک برای تامین روشنایی و چند منبع آب برای تامین آب در این مکان وجود دارد.

گرچه با احداث جاده دسترسی، میزان رفت وآمدها به این مکان افزایش یافت، اما امکانات دیگری افزایش نیافت و این کوهستان پارک که می‌تواند به عنوان قطب گردشگری شهر بندرعباس محسوب شود، نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

از طرفی با توجه به کمبود امکانات تفریحی و گردشگری در محلات حاشیه‌ای شهر، توسعه این کوهستان پارک دربخش‌های مختلف خواهد توانست بخشی از خلاء موجود را در این مناطق برطرف نماید، شهروندانی هم که به این مکان رفت و آمد می‌کنند، نظرات قابل توجهی دارند که در گزارشی به آن پرداخته‌ایم.

*آب و برق

یکی از شهروندان بندرعباسی که گهگاهی به اتفاق خانواده به کوهستان پارک پنجه علی(ع) می‌آید، می‌گوید: ای کاش مسؤولان به این مکان توجه بیشتری می‌کردند و روشنایی جاده دسترسی را با نصب تیربرق تامین می‌کردند و آب موردنیاز را از طریق لوله منتقل می‌کردند.

موضوع دیگر این که سرویس بهداشتی و وضوخانه مناسبی وجود ندارد و حتی مردم به دلیل نبود کولر و برق، مجبورند در گرما نماز بخوانند، بنظرم این کوه‌ها و دره‌ها مناظر زیبایی برای گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی می‌باشند.برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس که مکان مشابهی را دارند، با توسعه فضای سبز و بردن امکانات به آن جا، چنین اماکنی را به قطب گردشگری و جذب توریست تبدیل کرده‌اند که دربندرعباس از چنین فرصتی به خوبی استفاده نشده است و مسؤولان استان می‌توانند در این بخش با الگوگیری از سایر مناطق کشور و یا سایر کشور، این کوهستان پارک را برای تفریح مردم و حضور گردشگران آماده و مهیا کنند.

*اشتغال‌زایی برای جوانان

شهروند دیگری معتقد است که اگر این جا برق باشد و چند برج نور نصب شود، می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی را هم فراهم کرد. هنگامی که جمعیت زیادی برای تفریح به این مکان می‌آیند، می‌توان یک شهربازی بزرگ و مجهزی را در این کوهستان پارک راه‌اندازی نمود، با توجه به این که بندرعباس فاقد شهربازی می‌باشد، فکر می‌کنم در این مکان می‌توان شهربازی احداث کرد.

حتی افرادی می‌توانند اقدام به فروش کباب، نان محلی، صنایع دستی و... کنند که زمینه اشتغال برای جوانان فراهم می‌شود، نمی‌دانم چرا از ظرفیت‌های مختلفی که در استان وجود دارد استفاده نمی‌کنند، وجود چنین اماکنی در سایر مناطق به عنوان پتانسیل گردشگری، اشتغال و... بیشتر مورد توجه و استفاده قرار دارد، اما در استان هرمزگان از ظرفیت‌های مختلف استفاده نمی‌شود در همین کوهستان پارک می‌تواند تله کابین و... راه‌اندازی شود و ورزش‌های شاد و هیجانی ایجاد نمود.

فضایی برای والیبال، تنیس، شطرنج، فوتبال و... می‌توان در آنجا ایجاد نمود تا جوانان ورزش کنند و از سوق یافتن به سمت بزه جلوگیری شود، پیست موتورسواری را بایستی در این مکان راه‌اندازی کنند تا جوانان موتورسوار در عصرهای جمعه در بلوار شهیدرجایی و شمال محله نخل پیرمرد تجمع کنند و تک چرخ نزنند و در جهت خلاف حرکت خودروها نروند تا برای خودشان و دیگران حوادث ناخوشایندی را رقم بزنند که اگر پیست موتورسواری در این کوهستان پارک باشد و سازماندهی لازم صورت گیرد، هم جوانان می‌توانند انرژی‌شان را تخلیه کنند و هم قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی را می‌توان در همین مکان آموزش داد و هم از حضورشان در خیابان‌ها و بلوارهای شهر و بروز حوادث جلوگیری می شود.

*کمبود اماکن تفریحی

تعدادی از شهروندان هم با اظهار گلایه از کمبود شدید اماکن گردشگری در شهر بندرعباس هم خواستار توسعه اماکن تفریحی و گردشگری در این شهر شدند، آن‌ها معتقدند که در این شهر از پتانسیل‌های موجود بخوبی استفاده نمی‌شود.

از نعمت خدادادی دریا چندان بهره‌ای برده نمی‌شود و فقط فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، آب توازن کشتی‌ها و... در آن تخلیه می‌شود که باعث آلودگی دریا و مرگ آبزیان شده است. 

در صورتی که از ظرفیت دریا می‌توان برای تفریح مردم، اشتغال‌زایی، ورزش‌های آبی و... استفاده نمود، اما از این پتانسیل استفاده نشده و حتی  دریا هم آلوده شده است که ورود به دریا و شناکردن خطرناک شده است، ساحل دریا هم که پر از زباله، نخاله، لاستیک خودرو و... می‌باشد. 

مردم این شهر با کمبود  شدید اماکن تفریحی و گردشگری مواجهند، آن‌ ها اماکن مناسب تفریحی در شهر ندارند که بصورت خانوادگی بخواهند به آنجا بروند، در ساحل هم که بوی تعفن فاضلاب و دود قلیان باعث معذب شدن خانواده‌هاست و گویا متولیان مربوطه این وضعیت را نمی‌بینند.یک پارک جنگلی جهاد در جاده بندرعباس میناب وجود داشت که حداقل در تعطیلات برخی از مردم می‌رفتند و ساعاتی را  در زیر درختانش می‌نشستند و غذایی می‌خوردند و به قول معروف حال و هوایی عوض می‌کردند که پس از راه‌اندازی باغ پرندگان در آنجا، برای رفتن به داخل پارک باید دو هزینه به عنوان ورود به پارک و ورود به باغ پرندگان پرداخت کنیم.

در صورتی که شاید شهروندی فقط بخواهد مانند سابق برود و از سایه درختان استفاده کند و اگر کسی خواست از باغ پرندگان بازدید کند که جداگانه هزینه پرداخت می‌کند، از طرفی دیگر این باغ پرندگان که با عوارض و مالیاتی ساخته شده‌اند که خود مردم پرداخته‌اند، باغ گلها در پارک شهید دباغیان بندرعباس هم از شهروندان هزینه گرفته می‌شود که برای میهمانانی که از سایر استان‌ها به شهرمان می‌آیند، جای تعجب دارد که در بندرعباس برای دیدن گل بایستی هزینه پرداخت شود، در صورتی که پارک‌ها و بلوارهای شهر بایستی مزین به گل‌های زیبا باشد.

بهتر است مسؤولان شهربرای تفریح و سلامت شهروندان هم اهمیت قائل شوند و برنامه‌ریزی کنند اگر که  کوهستان پارک پنجه علی(ع) آماده سازی شود، بسیاری از خانواده‌ها می‌توانند به این مکان بروند و در زیر نسیم وزش باد تفریح کنند و ساعاتی را با خانواده خوش بگذرانند.

*امنیت در کوهستان پارک

شهروند دیگری از کمبود علائم رانندگی و نصب سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در این جاده که منجربه حوادث جرحی و فوتی هم شده است گلایه منداست و خواستار تامین روشنایی جاده برای پیشگیری از حوادث می‌باشد

وی همچنین راه اندازی کلانتری یا ایستگاه پلیس را در این کوهستان پارک برای تامین امنیت ضروری می‌داند و می‌گوید: در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، این کوهستان پارک می‌تواند مملو از جمعیتی باشد که برای تفریح می‌آیند و نیازی به خروج از شهربرای گردش و تفریح کمتر احساس شود.

من پیشنهاد می‌کنم که استاندار، فرماندار، شهردار، شورای شهر، مدیرکل گردشگری و... از این مکان بازدید داشته باشند و متناسب با ظرفیت‌های موجود برای توسعه آن برنامه‌ریزی صورت پذیرد تا این کوهستان پارک به عنوان قطب گردشگری غیردریایی شهربندرعباس تبدیل شود.

حدود دو دهه قبل که زاهدان بودم، در کوهستان پارک و برفراز قله کوه، شهدای گمنام مدفون بودند که هم مردم بر سر قبور این شهدا می‌رفتند و هم برخی از مراسم ملی و مذهبی هم در آنجا برگزار می‌شد و هم کوهنوردی بود و هم تفریح که می‌توان از فضای کوهستان پارک بندرعباس نیز بهترین بهره را برد./فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها