مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان:

با همکاری مردم امسال را بدون جیره‌بندی می‌گذرانیم



صبح ساحل ، اقتصادی - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: هنوز در بندرعباس جیره‌بندی را آغاز نکرده‌ایم و تنها تعدیل فشار آب از ساعت 5 تا 7 بعدازظهر برای تأمین آب نقاط بالادست را داشته‌ایم؛ اگر مردم همکاری کنند می‌توانیم تابستان 97 را بدون جیره‌بندی بگذرانیم.

به گزارش ایسنا،  امین قصمی در نشستی خبری اظهار کرد: اگر میزان بارش‌های امسال را با میزان نیاز آب شرب مقایسه شود نگرانی‌هایی در بحث تأمین ایجاد می‌شود، ما امسال بیش از 90 درصد کاهش حجم در سد استقلال و نیان داشته‌ایم و دیگر هیچ آب مفیدی در این سدها باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه حتماً باید به سمت تعریف منابع جدید برویم اما بخش عمده‌ای از تأمین باید در مدیریت تقاضا تعریف شود، افزود: مردم باید به این آمار اعتماد کنند و باور کنند که واقعاً با محدودیت منابع مواجهیم، اگر رفتار مصرفی مثل گذشته باشد تابستان امسال با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان اضافه کرد: باید به هم کمک کنیم، تغییر در رفتار مصرف آب با کنترل یک دستگاه امکان‌پذیر نیست، باید به این سطح برسیم که مدیریت آب را به‌عنوان یک ضرورت ببینیم و در نحوه مصرف خود تغییر ایجاد کنیم به هم تذکر دهیم و یکدیگر را راهنمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حدود دو هزار و 500 لیتر نیاز آبی شهر بندرعباس است اما 1700 لیتر آن توسط آب منطقه‌ای تأمین می‌شود و حدود 800 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم، عنوان کرد: در مدت مشابه سال گذشته از دو هزار و 500 لیتر نیاز آبی شهر بندرعباس دو هزار و صد لیتر آن تأمین شد، این کمبود را سعی کردیم از مراکز مصرفی که اولویت اولمان نیست حذف کنیم، بر همین اساس صنایع در اولویت ما نبوده و هیچ آبی را در اختیار صنایع قرار نمی‌دهیم.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با بیان اینکه هم‌اکنون صنایعی چون نفت ستاره خلیج‌فارس، فولاد کاوه، فولاد هرمزگان، پالایشگاه نفت بندرعباس، سیمان خمیر و بندر شهید رجایی آب موردنیاز خود را توسط آب‌شیرین‌کن تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: تأمین آب صنعت را از چرخه خود خارج کردیم، در خصوص پساب سرمایه‌گذاری‌ها به نقطه خوبی رسیده است، در جلسه‌ای که با استاندار هرمزگان و صنایع غرب بندرعباس داشتیم به دستور استاندار قرار شد تا زمانی که مسئله پساب بندرعباس تعیین تکلیف نشود هرگونه درخواستی مبنی بر صدور مجوز آب‌شیرین‌کن برای صنایع غرب رد شود. قصمی با اشاره به اینکه اکنون در منطقه ویژه 50 هزار لیتر مکعب آب تولید می‌شود، بیان کرد: اولویت مصرف پساب در صنعت است و نباید در صنایع از آب شیرین یا دریا استفاده شود و باید اولویت مصرف خود را روی پساب بگذارند. وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی شک ندارم در صورت عدم‌تغییر رفتار مصرفی تابستان امسال با مشکل مواجه خواهیم بود، ابراز کرد: هنوز در بندرعباس جیره‌بندی را آغاز نکرده‌ایم و تنها تعدیل فشار آب از ساعت 5 تا 7 بعدازظهر برای تأمین آب نقاط بالادست را داشته‌ایم؛ اگر مردم همکاری کنند می‌توانیم تابستان 97 را بدون جیره‌بندی بگذرانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به اینکه مردم هنوز باور ندارند که با چالش جدی آب مواجه هستیم، اظهار کرد: در این شرایط شستن حیاط با شلنگ آب و اقداماتی ازاین‌دست مناسب نیست و اگر هرکس به همسایگان و اطرافیان خود آگاهی دهد بخشی از این مسائل حل خواهد شود.

قصمی با بیان اینکه میزان مصرف 25 درصد مشترکین هنوز بالاتر از الگوی صحیح مصرف بوده و تغییری در رویکرد خود ایجاد نکرده‌اند، اضافه کرد: نصب لوازم کاهنده مصرف تأثیر بسیاری در کاهش مصرف خواهد داشت به همین سبب پکیجی را برای مشترکین آماده کرده‌ایم، قیمت هر پک 50 هزار تومان است که ذر 2 سال در قبض آبشان تقسیط می‌شود، اولویت ما در این خصوص مشترکین پرمصرف هستند.

وی با تأکید بر اینکه یا به باور نرسیدیم یا نمی‌دانیم داریم چه می‌کنیم و مقاومت در برابر تغییر الگوی مصرف در آینده‌ای نزدیک ما را با چالش جدی مواجه خواهد کرد، افزود: در آینده‌ای نزدیک تأمین آب شهر بندرعباس از آب‌شیرین‌کن بندرعباس را در دستور کار قرار دادیم، این آب‌شیرین‌کن 230 لیتر در ثانیه از نیاز مصرفی شهر بندرعباس را تأمین می‌کند، و 60 درصد کمبود نسبت به سال گذشته را می‌توانیم پر کنیم و 170 لیتر از 400 لیتر کمبودی که نسبت به سال گذشته داریم را می‌توانیم با تغییر در الگوی مصرف درست کنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به اینکه این شرکت در حال انجام یک سری اقدامات تخصصی جهت کاهش مصرف آب است اما بخشی از مدیریت تقاضا باید توسط مشترکین انجام شود، تصریح کرد: نمی‌شود هنوز آبیاری فضای سبز را از آب شرب تأمین کنیم، چاه‌هایی در اختیار شهرداری قرار گرفته که باید در مدار قرار گیرند، مدیریت شهری نیز باید به‌صورت جدی این مسائل را پیگیری کند. قصمی با بیان اینکه از 1700 لیتر آبی که در بندرعباس مصرف می‌شود 72 درصد در بخش خانگی، 6 درصد در بخش دولتی و 7 درصد در تأمین نیاز فضای سبز استفاده می‌شود، عنوان کرد: که ابلاغیه استاندار دستگاه‌های اجرایی موظف هستند مصرف خود را تا 20 درصد کاهش دهند. وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد تأمین آب شهرداری برای فضای سبز توسط چاه‌هایی که در اختیارش قرار گرفته تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری 120 لیتر در ثانیه آب از شبکه آب شرب برای تأمین نیاز خود استفاده می‌کند.

قصمی با اشاره به اینکه متأسفانه بهای آب به نسبت جهانی بسیار ناچیز بوده و هر مترمکعب آب را 450 تومان می‌فروشیم، اظهار کرد: هر مترمکعب آب که 450 تومان می‌فروشیم را باید چهار هزار 500 تومان از سرمایه‌گذار بخریم، معادله‌ای شفاف است و آن‌قدر بهای آن ارزان است که مصرف‌کننده را ترغیب به اصلاح الگوی مصرف خود نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جایی که قانون‌گذار باید افزایش بهای آب را تصویب کند ملاحظات صورت می‌گیرید و امسال تنها 7 درصد افزایش داشته است، افزود: بیش از 70 درصد مشترکین خانگی ماهیانه زیر 7 هزار تومان به شرکت آب و فاضلاب پرداخت می‌کنند این‌گونه این صنعت رو به نابودی می‌رود، باید همچون سایر نقاط جهان خدمات پرداخت شود.

قصمی با بیان اینکه نگاه ملی به استان هرمزگان نگاهی ویژه است، عنوان کرد: امسال سهم اعتبارات خشک‌سالی‌مان خوب بوده است. وی با اشاره به اینکه اگر از ظرفیت صاحبان قدرت استفاده و ظرفیت‌های بالقوه بندرعباس را بالفعل کنیم تا سه سال آینده یکی از بی‌دغدغه‌ترین و پایدارترین استان‌ها در بحث تأمین آب خواهیم بود، خاطرنشان کرد: سیاست ما تغییر منابع از منابع سطح و زیرسطحی به شیرین سازی آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با بیان اینکه آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تا دو سال آینده کامل وارد مدار می‌شود، ابراز کرد: 100 هزار مترمکعب یعنی هزار و 150 لیتر بر ثانیه که 50 درصد نیاز آب بندرعباس است، به دنبال این هستیم که از آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی که برای تأمین نیاز آبی استان‌های کرمان و یزد تعبیه‌شده، بخشی را به هرمزگان اختصاص دهیم یعنی اگر روزانه 600 لیتر هم از این منبع وارد چرخه آب شرب مصرفی بندرعباس شود 80 درصد نیاز آبی ما به‌صورت پایدار برطرف خواهد شد.قصمی ادامه داد: بدترین حالت این است که تا 2 سال آینده 50 درصد نیاز از آب‌شیرین‌کن‌ها انجام می‌شود و به پایداری نسبی خواهیم رسید اما مابقی آن حتمی نیست و کارهای حقوقی آن انجام نشده است باید به مرحله قرارداد برسد.وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آبفای هرمزگان حذف میز خدمت از شرکت و پیشروی به‌سوی خدمات تمام الکترونیکی است، بیان کرد: تصمیم داریم از نیمه اول سال 97 در شرکت آب و فاضلاب را ببندیم و ارباب‌رجوع نداشته باشیم، در این خصوص 23 خدمت را برای انجام الکترونیکی آن پیش‌بینی کردیم، همین‌الان نیز 12 خدمت ما در حال انجام است و مابقی در نیمه دوم خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد، به‌جز درگاه اینترنتی شرکت آبفای هرمزگان از اپلیکیشن‌های موبایل که همه زمینه‌های خدمات را برای مشترکین فراهم می‌آورد نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها