در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان تاکیدشد؛

توجه به معیشت مرزنشینان برای پیشگیری از قاچاق کالا



صبح ساحل ، سیاسی - اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد و روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، در سفر به هرمزگان بر لزوم توجه به معیشت و اشتغال مرزنشینان تاکید کردند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان گفت: باید به اشتغال و معیشت مرزنشینان توجه جدی شود تا از قاچاق کالا پیش گیری شود.

احمد محمدی انارکی افزود: در مجلس نیز در بودجه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای مناطق کمتر توسعه یافته تصویب شده است.

وی گفت: هدف از تحقیق و تفحص شناسایی و رفع موانع قانونی فرایند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شکل علمی و پژوهشی است و به همین منظور از هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های هدف بازدید شد تا بتوان به مبارزه با قاچاق کالا و رونق تولید کمک کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به یک سیستم یکپارچه و هماهنگ رسید تا از موازی کاری جلوگیری شود.

محمدی انارکی افزود: هزینه انبارداری کالا‌های توقیفی پرونده‌های قاچاق در هرمزگان ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان است و باید حجم و مدت نگه داری این کالا‌ها در کشور کاهش یابد.

وی گفت: بازارچه تیاب از نمونه‌های خوب ساماندهی عرضه کالا‌های ملوانی است که می‌تواند الگویی برای مناطق دیگر باشد.

استاندار هرمزگان نیز در این نشست گفت: بهبود کیفیت کالای تولید داخل می‌تواند به کاهش تقاضا برای کالای خارجی و قاچاق کمک کند و زمینه قاچاق کالا را از بین ببرد.

فریدون همتی افزود: برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان باید تمهیدات قانونی در نظر گرفته شود که بخشی از واردات کالا‌های مورد نیاز کشور به صورت قانونی بوسیله مرزنشینان باشد تا به اشتغال پایدار این مناطق کمک شود و از حجم قاچاق کالا کاسته شود.

استاندار هرمزگان همچنین خواستار تفویض اختیار قانونی تعیین تکلیف و ساماندهی کالا‌های قاچاق توقیفی به استان‌ها شد، تا از طولانی شدن و بالا رفتن هزینه نگهداری این کالا‌ها جلوگیری شود.

معصومه آقاپور علی شاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و هیئت تحقیق و تفحص نیز در این نشست گفت: مدت ترخیص کالا در بندر شهید رجایی باید کوتاه باشد تا انگیزه‌های قاچاق و خروج غیرقانونی کالا از این بندر کاهش یابد.

وی افزود: قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ۵۲ ماده تشویقی و تنبیهی در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده است و تا 10 روز آینده در صحن علنی مجلس عرضه می‌شود.

علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشسست گفت: قاچاق کالا یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران است که باید برای مقابله با آن کار‌های نرم افزاری مانند طرح ریجستری تلفن همراه در کنار توسعه زیرساخت‌های فنی نظارت و کنترل اجرا شود.

شریف پور دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مبارزه با قاچاق کالا در هرمزگان نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است و برای از بین بردن قاچاق کالا باید اشتغال و معیشت مرزنشینان مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: هرمزگان مهمترین استان مرزی کشور است و گمرکات استان سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور دارد که در این میان ممکن است قاچاق کالا نیز باشد که باید با توجه به شرایط و الزامات هر منطقه قوانین و راهکار‌های مقابله را تدوین کرد.احمد مرادی افزود: در بحث ته لنجی‌ها انتظار می‌رود بهره مندی استان‌ها یکسان باشد و اجحافی به استانی مانند هرمزگان در مقایسه با دیگر استان‌های همجوار نشود.

محمد آشوری دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: قاچاق کالا فقط در واردات نیست و در صادرات برخی کالا‌ها مانند سوخت و دام هم قاچاق وجود دارد وباید در مبارزه با قاچاق به جای رویکردی برخوردی و گرفتن کالا‌های خرد و کوچک از مردم عادی مرزنشین، رویکرد‌ی پیشگیرانه داشت.

حجت الاسلام ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مرزنشینان از سال‌های دور تبادل مرزی داشته اند و باید در مبارزه با قاچاق کالا اولویت با جلوگیری از ورود کالا‌هایی باشد که نمونه داخلی دارند.

در این نشست که با حضور دبیران کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های بوشهر، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی برگزار شد، مدیران استان هرمزگان آخرین وضعیت، روند، نیاز‌ها و الزامات مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تشریح کردند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها