چرا پروژه پل خلیج فارس ملی شد ؟



صبح ساحل ، اجتماع - سال 1351 بود كه تصميم گرفته مي‌شود ، با توجه به مساحت 1500 کیلومتری جزیره قشم و  موقعيتش در خليج‌فارس و تنگه هرمز، اين جزيره به سرزمين اصلي متصل شود.  بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي موجب شد كه احداث اجراي اين طرح، هر بار به دلايلي به تعويق بیافتد تا اینکه خوشبختانه بعد از 38 سال ، عملیات اجرایی این پل با حضور دکتر احمدی نژاد آغاز شد.در سال‌هاي گذشته، هر بار اجراي اين پروژه مطرح شده بنا به دلایلی اجرای آن به تعویق افتاده و شاید بتوان، عدم فراهم كردن سرمايه اجراي طرح،  را يكي از مهم‌ترين دلايل تاخیر در اجراي پروژه پل خليج فارس  ذکر کرد. بدیهی است، اين طرح به سرمايه‌گذاري كلاني نياز داشت و وقتي بودجه فراهم نباشد،‌ مسلما طرحي نيز اجرايي نخواهد شد حتي با روي كار آمدن دولت نهم و دهم نيز بسياري فكر مي‌كردند كه اجراي طرح، در حد شعار باقي خواهد ماند اما جدي‌شدن اجراي طرح در دولت دهم باعث شده است كه بسياري از سرمايه‌گذاران به منطقه آزاد قشم تردد كرده و تمايل به سرمايه‌گذاري در اين منطقه افزايش يابد. براساس تحقيقات ، برآورد بودجه احداث بسته كامل پل خليج‌فارس شامل مسيرهاي رفت و برگشت خودرو و ريل قطار، توسعه اسكله كاوه و بزرگراه براي متصل كردن تمامي اين مسيرها به يكديگر حدود 650 ميليون يورو است كه تامين 15 درصد آن برعهده دولت است. 85 درصد مابقی نیز از طريق فاينانس تامين می شود . براي اجراي اين طرح نيز مناقصه‌اي برگزار شد و طی مراحل قانونی ، برنده مناقصه مشخص شد که 85 درصد از بودجه  احداث این پل را فراهم می کند.استقبال شرکتهای داخلی و خارجی از برگزاري مناقصه پل خوب بود. اسناد فني 15 شركت بررسي براي اجراي پروژه پل خليج فارس نهايي شد و از 15 شركتي كه به آن اشاره شد، دو شركت چيني به‌صورت مستقل وارد مناقصه شدند. همچنين كشورهايي مانند تركيه و مالزي نيز در قالب كنسرسيوم در اين مناقصه حضور داشتند. در حقيقت 13 شركت ايراني با حضور برخي شركت‌هاي خارجي در مناقصه شركت كردند و نهایتا 2 شرکت داخلی به عنوان برنده مناقصه پل معرفی شدند.در حال حاضر 15 درصد سهم دولت در این پروژه پرداخت شده و دولت نيز بازگشت سرمايه سرمايه‌گذاران طي هشت سال و نيم را ‌تضمين كرده است. بانك عامل پرداخت فاينانس به سرمايه‌گذاران نيز تعیین شده و براساس تاييد بانك مركزي در مورد تضمين دولت در خصوص بازگشت سرمايه سرمايه‌گذاران و پرداخت تسهيلات توسط اين بانك به سرمايه‌گذاران نيز مشكلي وجود ندارد.     

 

شبکه جامع ارتباطی قشم با محوریت پل خلیج فارس-طرح ملی شبکه جامع ارتباطى خلیج فارس (با چهار پروژه) اجرا خواهد شد . محل احداث  پل بین بندر پهل در سرزمین اصلی و منطقه لافت در جزیره قشم به طول حدود 2500  متر می باشد .این پل با سازه فلزي-  بتني با 6 عدد پایلون  با فاصله 360 متر  وعرض39 متر با ارتفاع   25 متر از سطح آب  دریا ساخته خواهد شد . امکان تردد قطار و وسائط نقلیه از طریق پیش بینی یک  خط آهن، چهار باند اتومبیل (رفت و برگشت) ،امکان عبور تاسیسات زیر بنایی از طریق پل و همچنین امکان عبور شناور از زیر پل  ایجاد خواهد شد .

 

پروژه توسعه و تجهيز بندر كاوه-توسعه بندر، اسکله، انبارها و ساختمان ها تا حدود 100 هکتار  و قابلیت گسترش تا 1400 هکتار برای طرح جامع بندر بزرگ کاوه  همراه با افزايش ظرفيت به  700,000 TEUدر سال اول بهره برداري و رسيدن به ظرفيت 2000,000 TEUپس از ده سال از آغاز بهره برداري در این طرح گنجانده شده است .

 

پروژه بزرگراه-احداث پروژه بزرگراه از  بندر کاوه و اتصال به بزرگراه سراسری در بندر شهید رجایی با دو خط رفت و 2 خط برگشت  به طول 92 کیلومتر ، مجهز به  سيستم كنترل هوشمند و عرض 21 متر شامل 17 متر جاده آسفالته و 4 متر شانه خاكي یکی دیگر از پروژه های طرح جامع ارتباطی خلیج فارس در نظر گرفته شده است .

 

پروژه خط آهن-احداث راه آهن از  بندر کاوه تا بزرگراه سراسری در بندر شهید رجایی به طول 86 كيلومتر راه آهن  يك خطه با امكان طرح توسعه به دو خط و مجهز به سيستم كنترل هوشمند با 3  ايستگاه در مسير  به عنوان چهارمین پروژه این طرح اجرا خواهد شد .

 

مهمترین مزایای طرح پل خلیج فارس

 

شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل خلیج فارس و با تکيه بر چهار پروژه: بندر، پل، بزرگراه و ریل ، مسیری را با ریشه جدید از قشم در کریدور ترانزیت شمال – جنوب ایجاد می‌کند و در مرحله دوم با احراز نقش انبار بزرگ تجاری منطقه، مرکزیت توزیع وپخش کالا (HUB ) را به عنوان جانشین کشور های حاشیه خلیج فارس، برعهده خواهد گرفت.کاهش هزینه های حمل و نقل حداقل به میزان 30 درصد ،کاهش زمان سیر کالا به میزان 40 درصد ، تبدیل بندر کاوه در قشم و بندر شهید رجایی در بندر عباس  با کارکردى هماهنگ و مکمل  بهکم هزینه ترین بنادر ساحلی ایران ، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از قشم ، منافع اقتصادی و ثبات سیاسی کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات ، به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌اى از سایر مزایای این طرح در قشم است .در همین ارتباط، حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قشم ،  قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا و شناسايی ظرفيت توان صادرات کالا را برای کشور  ،افزایش درآمد سرانه ساکنان و دست اندرکاران اقتصادی ، کاهش فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی ،افزایش درآمد سازمان منطقه آزاد به واسطه رشد فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط و افزایش تمایل مسافران را براى سفر به قشم از دورترین نقاط داخلی و حتی خارج از کشور  نیز می تواند به عنوان دیگر مزیتهای این طرح تلقی شود . افزایش درآمد ملی از طریق پذیرش نقش ترانزیتی و مبادلاتی(مرکزیت انبارداری و توزیع کالا) درمنطقه  ، بهبود بخشيدن به شاخص های کلان اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی کشور در قالب یک طرح ملی ،ایجاد تحول تاریخی در خلیج فارس از حیث صنعتی و تجاری  با ایجاد این پل که خواسته دیرینه مردم جزيره قشم و ساکنان منطقه  است  امکان پذیر خواهد شد .  پس از احداث پل خلیج فارس ، قشم به عنوان یکی از  بزرگ‌ترین جزایر غیر مستقل دنیا از بن بست خارج شده و با اتصال زمینی به سرزمين اصلی 1500 کیلومتر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از طریق ریل و جاده به دالان های بین المللی وشبکه جهانی حمل کالا و مسافردر آسیا و اروپا متصل خواهد شد . 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها