امضا پای قواله ازدواج با مهریه 600 سکه‌ای

عشق کور،فرهاد را به زندان کشاند



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام//یک اشتباه کوچک، یک اعتماد بی‌جا، نسنجیدن موقعیت مالی و... آقایان راهی زندان کرده و بر روی پرونده زندگی‌شان حک‌شده: زندانی مهریه. هیچ‌یک از این‌ها قاتل، دزد و مجرم نیستند بلکه اکثراً عشق، چشمانشان را کور کرده و به حرف و سخن بزرگ‌ترها گوش ندادند و بابت عجز در پرداخت مهریه پایشان به زندان بازشده است.

فرهاد نمونه‌ای از این آقایانی است که علیرغم مخالفت‌های خانواده با ازدواج خانمی که 23 سال از وی بزرگ‌تر است، با مهریه 600 سکه طلا، پای قواله ازدواج را امضاء کرد و این امضاء، 7 سال بعد او راهی زندان کرد. او حالا سه ماهی است که با کمک ستاد دیه هرمزگان از زندان آزادشده و مشغول کار و فعالیت است تا هرماه بتواند قسط وام مهریه را پرداخت کند.

سال 89 است که جوان ماجرای آشنایی و عاشق شدنش را باخانمی که از همسرش طلاق گرفته است را به خانواده‌اش در میان گذاشت و از آن‌ها خواست که به خواستگاری‌اش بروند. خانواده که با شنیدن سن زن، دهانش از تعجب بازشده بود می‌گفتند که شماها باهم 23 سال اختلاف دارید وی دارای 3 دختر بزرگ‌تر از تو است، تو هم‌شغلی ندارید و با کدام پول قصد چرخاندن زندگی رادارید؟ در ضمن آسان پیدا کردن همسر در پارک، به‌آسانی هم از دست می‌رود و...

اما گوش فرهاد 20 ساله از این حرف‌ها بدهکار نبود و پایش را در یک کفش کرده بود که اگر با سمیه ازدواج نکند خودش را می‌کشد ... خانواده که پس از چند بار رفت‌وآمد با سمیه 43 ساله فهمیده بودند که آینده این‌ها پس از چند صباحی از هم می‌پاشد، اما با اصرار جوان عاشق، حاضر شدند در جشن عقد آن‌ها باشند ولی بعد از مراسم ازدواج، به‌منظور قهر با او قطع رابطه کردند. مرد با ارثیه‌ای که به همسرش رسیده بود زندگی‌اش را شروع و بعد از مدتی خودروی را خریداری نمود و بر روی آن کار می‌کرد.

 کم‌کم اختلاف‌های آن‌ها ریشه زد و سرباز کرد. زبان هم را نمی‌فهمیدند و زن فکر می‌کرد که شوهرش به او خیانت می‌کند، فرهاد هم کم‌کم به حرفه‌ای خانواده‌اش می‌رسید که او با سمیه فرسنگ‌ها فاصله دارد و اختلاف سنی که در دیده گاه و سلایق بین دو طرف نقش مهمی دارد مهم‌ترین مشکل زندگی‌شان شده بود ...

تا آنکه زن درخواست طلاق داد و مهریه 600 سکه‌ای را به اجرا گذاشت، فرهاد که توان پرداخت 6 میلیارد و 229 میلیون و 780 هزار ریال را نداشت در 17 دی‌ماه 96 13 به زندان رفت. ای‌کاش ای‌کاش گفتن‌های فرهاد در پشت میله‌های زندان تمامی نداشت و جز حسرت خوردن از اشتباه گذشته و ... کاری نمی‌توانست انجام دهد و دائم به خود غر می‌زد که چرا با جیب خالی پز عالی می‌داد، حالا حالاها اقامت در زندان، برنامه زندگی او از این به بعد است و...

روزها و شب‌ها گذشت و پرونده این مددجو به ستاد دیه استان هرمزگان ارجاع شد. مسئولان ستاد دیه شاکی را فراخواندند و او راضی کردند که با اخذ 500 میلیون ریال، از شکایتش دست بردارد. 

سمیه باگذشت 5 میلیارد و 779 میلیون و 780 هزار ریال، شکایتش را پس گرفت. جوان 27 ساله به کمک ستاد دیه استان وام را گرفت و پس از پرداخت به سمیه که مدتی بود از طلاقشان گذشته بود، در اسفندماه از زندان آزاد شد...

آزادی امیر با پرداخت مهریه 500 میلیونی

پرونده بعدی مربوط به جوانی به نام امیر متولد 1365 کارگر روزمزدی است که 5 سال گذشته با امضاء سند ازدواج با مهریه 114 سکه‌ای و مقداری وجه نقد، زندگی‌اش را با مریم آغاز کرد و یک سال بعد صاحب دختری به نام مارایا شدند. آن‌ها در خانه استیجاری زندگی می‌کردند.

امیر حقوق ثابتی نداشت و هرروز که کاری برایش جور می‌شد دستمزدی دریافت می‌نمود. زندگی آن‌ها مثل اوایل زندگی شاد و خوب نبود و امیر از پس خرج و مخارج زندگی برنمی‌آمد و به‌نوعی دستخوش شرایط اقتصادی کشور شده بود اجناس روزبه‌روز گران و دستمزدها کم. تا آنکه صبر مریم به اتمام رسید و از شرایط بد زندگی لب به شکایت گشود. این غر زدن‌ها هرروز بیشتر و بیشتر می‌شد و امیر هم بداخلاق‌تر.

زندگی برای آن‌ها همانند جهنمی ‌شده بود و زن در میان دعوا حرفی از طلاق و به اجرا گذاشتن مهریه به زبان می‌آورد ولی مرد فکر می‌کرد که از سر عصبانیت این حرف‌ها را می‌زند ولی یکی از این روزهای سال 93، زن با قهر از خانه خارج شد و درخواست طلاق را به دادگاه تحویل داد. آن‌ها پس از مدتی از هم طلاق گرفتند و به امیر فرصت داده شد تا در وقت معین 3 میلیارد و 54 میلیون و 847 هزار ریال تهیه و به شاکی پرداخت نماید. وی با کارگری روزمزد نتوانست این مبلغ را فراهم کند و به‌ناچار در فروردین‌ماه امسال راهی زندان شد. پرونده وی نیز دو ماه بعد بر روی میز ستاد دیه استان هرمزگان قرار گرفت.

مسئولان ستاد دیه تمام تلاشان را کردند تا شاکی این مبلغ را کاهش دهد. مریم نیز پس از حضور در ستاد دیه استان با توافق 2 میلیارد و 554 میلیون و 847 هزار و 290 ریال مهریه را گذشت کرد با 500 میلیون ریال رضایت داد. امیر ازآنجایی‌که قادر به تهیه این مبلغ هزینه هم نبود با کمک ستاد دیه به بانک معرفی شد و با اخذ وام 500 میلیون ریال و پرداخت به همسر سابقش، از زندان آزاد شد.

کمک به زندانیان غیر عمد

خیران و نیکوکارانی که تمایل به آزادی زندانیان نیازمند دارند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حساب‌ 0106110031007 به نام ستاد دیه، بانک ملی واریز کرده و یا با تلفن 33627271 -076 ستاد دیه تماس بگیرند.

48 درصد جمعیت زندانی در هرمزگان

مهریه و نفقه است

حبس محکومین مالی ازجمله محکومین به پرداخت مهریه در کشور ما موضوع امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای طولانی دارد و چه بسیارند افرادی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان بسر می‌برند. مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان در این رابطه گفت: هم‌اکنون 48 درصد زندانی‌های جرائم غیر عمد در زندان‌های این استان را زندانی‌های مهریه و نفقه و 35 درصد زندانی مالی تشکیل می‌دهند.

احمد مرادی نژاد، 17 درصد از زندانی‌های جرائم غیر عمد این استان را زندانی‌های دیه اعلام کرد و اظهار داشت: در سال گذشته تعداد 96 نفر زندانی مهریه و نفقه، 69 نفر زندانی مالی و 34 نفر زندانی دیه از زندان‌های هرمزگان آزاد شدند. وی با اشاره به آغاز به کار ستاد دیه این استان در سال 81 بیان کرد: در این مدت 2 هزار و 656 زندانی با بدهی یک میلیارد و 320 میلیون ریال از زندان‌های استان آزادشده‌اند. مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان اظهار داشت: هم‌اکنون 145 زندانی دیه و جرائم مالی غیر عمد با بدهی 157 میلیارد ریال در زندان‌های استان هرمزگان به درمی‌برند.

مرادی نژاد هم‌چنین به برگزاری جشن گلریزان در شهرستان سیریک اشاره و عنوان کرد: به دلیل نبود هیچ زندانی در سیریک، کمک‌های مردمی که در این شهرستان جمع‌آوری می‌شود برای زندانی‌هایی سیریکی است که در زندان میناب به سر می‌برند.

این مسئول ادامه داد: در جزیره کیش نیز زندانی وجود ندارد؛ بنابراین کمک‌هایی که در جشن گلریزان این جزیره جمع‌آوری می‌شود برای آزادی زندانی‌های شهرستان بندرعباس و بندرلنگه است. مرادی نژاد، تعداد زندانی‌های جرائم غیر عمد در جزیره قشم را نزدیک به 15 نفر اعلام کرد و افزود: برگزاری جشن‌های گلریزان یک عمل اجتماعی خداپسندانه است که در کارنامه اعمال خیران آزادی زندانی‌ها ثبت خواهد شد. به گفته مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان، هم‌اکنون 5 زندانی در زندان پارسیان با یک میلیارد و 750 میلیون ریال بدهی زندانی هستند. مرادی نژاد با اشاره به وجود 25 نفر زندانی جرائم غیر عمد در میناب نیز عنوان کرد:خوشبختانه در جشن گلریزان این شهرستان مبلغ 400 میلیون ریال جمع‌آوری شد که با این مبلغ تعداد 5 زندانی آزاد خواهند شد.وی هم‌چنین بر مشارکت بیش‌ازپیش مردم و خیران در جشن گلریزان و آزادی زندانیان نیازمند و آبرومند جرائم غیر عمد تأکید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها