خطر دما بیش از 50 درجه از بیخ گوش جنوب ایران گذشت



صبح ساحل ، اجتماعی -  سامیه طهورنیان:گزارش واشنگتن پست در 11 تیر ماه 1397 حاکی از آن است که ما رکورد گرم‌ترین هفته تاریخ را زدیم .

البته این کانون پر فشار از کشور ما ایران دور بوده و فقط حلقه‌های پیرامونی آن ، شمال غرب کشور را در بر گرفته که نسبت به دیگر نقاط کشور در برابر چنین موج گرمایی تاب آورتر است.

گزارش روز دوشنبه 11 تیر ماه 1397 از واشنگتن پست : 

در هفته ای که گذشت ما شاهد یک سامانه پر فشار گرمایی بر روی نقاطی از ایرلند ، کانادا ، بخش اعظمی از خاورمیانه ، اروپا و همچنین آمریکا بودیم .

حتی دما در شرق کانادا یعنی کبک و مونترال به شکل بی سابقه ای بسیار بالا بوده است .همین طور شمال سیبری که مناطقی با دمای 40 درجه گزارش شده که این دماهای ثبت شده در این مناطق بسیار نادر است .

این سامانه گرمایی دمای مناطق آفریقا را تا 51 درجه بالا برد . برای مثال الجزیره دمای 51.5 را ثبت کرد .

مراکش دمای 50.7 را ثبت کرد .

همین طور می‌توان گفت شمال آمریکا و جنوب کانادا علاوه بر این که بسیار گرم بودند ، رطوبت استثنایی را نیز تجربه کردند .طبق این نمودار اسکاتلند در مرز 33.5 درجه سانتی گراد رکورد زد.

یروان ارمنستان ، 42 درجه سانتی گراد و و تفلیس گرجستان 40 درجه را .در خاورمیانه این رکورد متعلق به عمان است با 42.5 درجه سانتی گراد .

برخی از شهرهای  پاکستان تا 50.5 درجه را ثبت کردند. این تصویر سامانه گرمایی بر اروپا و آسیا را نشان می دهد که در تاریخ 11 تیر ثبت شده است .

دانشمندان این گرمای بی سابقه را از علائم گرمایش زمین می‌دانند که دمای زمین  در اثر فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است و هر ساله شاهد رکوردهای عجیبی نسبت به سال قبل ، در زمینه‌های آب و هوایی  هستیم .

این را اضافه کنیم که این سامانه گرمایی به جنوب ایران وارد نشده است و بیشتر در شمال و  شمال غربی ایران قرار گرفته است.

در کل با پیچیده شدن شرایط جوی در بسیاری از موارد ما دیگر قادر به درک فعالیت‌های هوا و پیش‌بینی وقوع توفان نیستیم. توفان انرژی خود را از اختلاف حرارت بین سطح اقیانوس‌های گرمسیری و قسمت بالایی اتمسفر که سرد است می‌گیرد.

گرم شدن کره‌ی زمین باعث افزایش این اختلاف دما و قدرتمندتر شدن توفان می‌گردد. آمار دردناکی که دانشمندان ارائه داده‌اند این است که دمای زمین از سال ۱۸۸۰ تاکنون 7.8 درجه سانتی‌گراد افزایش‌یافته است همین‌طور در هر دهه قطب شمال 13.3درصد یخ از دست می‌دهد،پس در کنار همه روزهای بی‌آب ، پر از خاک و ریز گرد ، طوفان‌های شن را هم در جنوب کشور شاهد هستیم ، نسبت به این سامانه بسیار خوش‌شانس بودیم در غیر اینصورت ورود این سامانه می‌توانست اختلال‌های بسیار بزرگی را در بخش‌های شهری ایجاد کند، هرچند که برای این وضعیت‌های اضطراری در ایران هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است و صد البته که نیمه جنوبی ایران بسیار آسیب‌پذیرتر است . تابستان هنوز به پایان نرسیده است و ممکن است دوباره شاهد ایجاد ا‌ینچنین گرمایی باشیم با این تفاوت که این بار شاید گریبان جنوب ایران و شمال خاورمیانه را نیز بگیرد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها