مدیر عامل شرکت منابع آب ایران :

ورودی آب به سداستقلال در سال آبی جاری صفر بوده است



صبح ساحل ، اقتصادی - مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر از نظر بارش،  بحرانی است و بیش از ۵۰ درصد کاهش بارش دارند.

محمد حاج رسولی ها در جمع خبرنگاران افزود: میانگین بارش در این استان ها به ترتیب 73 و نیم درصد، 70، 58، 56 و 50 درصد از ابتدای سال آبی تاکنون ثبت شده است.

حاج رسولی ها در مورد میزان روان آبها نیز افزود: نسبت به سال قبل 34 درصد کاهش یافته و حجم مخازن سدها در حال حاضر 25 میلیارد و 820 میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال 16 درصد کاهش دارد.

وی گفت: میزان بارش برف 70 درصد کمتر شده و آثار آن در جاهای مختلف کشور مشاهده می شود به طور مثال آورد رودخانه ای یک متر تا دو متر مکعب بر ثانیه بوده که به یکباره به 200 تا 300 لیتر بر ثانیه رسیده که نشان می دهد ذخیره برف نداریم و آورد رودخانه از طریق ذوب شدن برف به حداقل رسیده است.

حاج رسولی ها درباره سد استقلال در استان هرمزگان نیز گفت: موجودی آب این سد 20 میلیون متر مکعب است و ورودی آب به این سد در سال آبی جاری صفر بوده است و ورودی آب به سد شمیل و نیان فقط یک میلیون متر مکعب بود که این رقم در سال گذشته 100 میلیون متر مکعب ثبت شده است.

وی در زمینه ورودی آب به چاه نیمه ها در استان سیستان و بلوچستان نیز افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 3 میلیون متر مکعب آب وارد این چاه نیمه ها شده است.

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران ادامه داد: از ابتدای سال آبی تاکنون میانگین بارش در کشور 167 میلی متر بوده است که در سه ماه باقیمانده پیش بینی می شود تنها 8 تا 9 میلی متر بارش داشته باشیم.حاج رسولی ها با اشاره به آمارهای به ثبت رسیده از 50 سال اخیر گفت: وضع بارش در مقایسه با آمارهایی که در دست است امسال در رتبه 47 قرار داریم.

وی گفت: میانگین بارش نسبت به پارسال 26 درصد نسبت به درازمدت 50 ساله 30 درصد کاهش دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها