بر اثر سقوط پایه فلزی بسکتبال در مدرسه شبانه روزی سیریک :

حلقه فرسوده بسکتبال عمر دانش‌آموز را به خاک گره زد



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام :13 روز از مرگ  غیرمنتظره « عمر قلندر زاده» دانش آموز ممتاز مدرسه شبانه روزی «جلال آل احمد» شهرستان سیریک می گذرد مرگی که  با سقوط پایه تیر فرسوده  بسکتبال درحیاط مدرسه رقم خورد، مرگ دلخراش و دردناک .

داستان حادثه در مدارس به علت  تجهیزات و امکانات فرسوده و قدیمی ،  داستان جدیدی نیست و هر ساله شاهد اتفاقاتی در مدارس کشور هستیم که منجر به مجروح و کشته شدن عده ای از دانش آموزان می شود.

«کمبود اعتبار» این عبارتی است که اکثر مسوولان در جواب تعویض  تجهیزات کهنه   به زبان می آورند و به نوعی زیر مسوولیت، شانه خالی می کنند اما یکی از وظایف مهم مسوولان در قبال دانش آموزان که مدرسه خانه دوم آنها هست تامین امنیت جانی  این قشر آینده ساز است که خانواده ها با هزار امید و آرزو فرزندانشان را به این مدارس می فرستند ...

خانواده «عمر قلندر زاده»  با آغاز مهرماه و شروع مدارس ، او را به علت علاقه زیاد به پزشکی ،در کلاس دوازدهم رشته  تجربی  در مدرسه شبانه روزی جلال آل احمد سیریک که نیم ساعتی با روستای»بمانی»  فاصله داشت  ثبت نام کردند و  این نوجوان قبلا در دبیرستان بمانی در رشته ریاضی فیزیک درس می خواند که تغییر رشته داد و به علت نبود رشته تجربی در آنجا به این مدرسه آمد و قرار شد هر پنجشنبه  به منزلش بر گردد، تا آنکه چهارشنبه شب 11 مهرماه، به مادرش تماس گرفت و گفت:» قرار است  فردا  به همراه دوستان در مدرسه فوتبال  ببینیم واجازه دهید پنجشنبه این هفته به خانه نیایم». مادر آسوده از فرزند و مکان استراحتش ، قبول کرد که او در آنجا  بماند و این تماس، آخرین صحبت بین این مادر و فرزند بود...

پنجشنبه تلخ

بعدازظهر پنجشنبه بود و «عمر» به همراه همکلاسی هایش در حیاط مدرسه  والیبال بازی کردند و پس از اتمام بازی ، و خوشحالی از پیروزی تیم اش ، خود را به حلقه بسکتبال آویزان نمود و به حالت بارفیکس خود را به سمت بالا کشیده که ناگهان حلقه به علت فرسودگی از پایه در آمد و وی به پایین سقوط  و سپس پایه تیر فلزی  به سرش برخورد کرد ...

هم کلاسی هایش با دیدن  این اتفاق وجاری شدن خون بر روی موزاییک شوکه شده بودند و یکی از آنها با اورژانس 115 تماس گرفت...

منوچهر رییسی پسر عمه «عمر « در این مورد گفت:» فاصله بین  اورژانس تا دبیرستان  فاصله کوتاهی است اما از لحظه اتفاق تا رسیدن اورژانس مدت زیادی گذشت  و زمانی که وی به بیمارستان انتقال داده شد مشخص گردید مدتی است جان سپرده است. به علت نبود سردخانه ، جسد « عمر « به میناب منتقل و سپس روز بعد از حادثه در آرامستان کوهستک  به خاک سپرده شد.

 گلایه خانواده این نوجوان از مسوولان 

  این مرد 43 ساله از آرزوی  پسر دایی اش  گفت که کنجکاو و باهوش بود و یکی ازدانش آموزان ممتاز مدارس به حساب می آمد و آرزو داشت در آینده پزشک شود .

وی از گلایه خانواده این نوجوان سخن به میان آورد  و افزود:بر سر مزار « عمر « معلمان و مسوولان آموزش و پرورش سیریک حضور داشتند اما از مسوولان استانی  خبری نبود و حتی تلفنی به این خانواده نشده است.

رییسی گفت: این حادثه یک اتفاق بود و هر آن ممکن بود جان یکی از دانش آموزان  را بگیرد  که قرعه آن به نام «عمر « افتاد. اما باید از این اتفاق جلوگیری می شد و وسایل فرسوده مدرسه را به روز می کردند چرا باید بعد از هر اتفاقی مسوولان چاره اندیشی کنند ؟ نوشدارو پس از مرگ سهراب...

  وی افزود:چرا به ایمنی مدارس توجهی نمی‌شود و وسایل خطر زا را دور نمی کنند مگر ایمنی مکان جزئی از مکان تحصیل نیست در جایی که نوجوانانی پور شور و شوق زندگی می‌کنند نباید چنین چیزهای خطر زایی باشد.

رییسی که خود در همین مدرسه تحصیل کرده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده است گفت: از دست دادن «عمر» که امید شهرستان سیریک برای قبولی در رشته پزشکی بود برای شهرستانی که پزشکانش به اندازه انگشتان یک دست هم نیست فاجعه ای بزرگ هست «عمر» که از دست ما رفت به فکر فرزندان برومند دیگر ایران زمین باشیم.

علت حادثه

نعمت روز پیکر، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش هرمزگان ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده این پسر دانش‌آموز درخصوص جزئیات این ماجرا گفت: پس از وقوع این ماجرا موضوع را از طریق مدیر آموزشگاه بررسی کردیم و طبق اظهارات ایشان مشخص شد که دانش‌آموزان حاضر در خوابگاه شبانه روزی مدرسه جلال آل احمد (21 نفر) از ساعت16 و 30 دقیقه ( 12 مهرماه جاری) به‌مدت یک ساعت که زمان استراحت و ورزش بوده به محل زمین والیبال مراجعه کردند. در این فاصله سرپرست خوابگاه نیز برای  تهیه ملزومات خوابگاه  از آموزشگاه خارج شده بود که در همان زمان حادثه رخ داده و منجر به فوت دانش‌آموز شد.

روزپیکر در ادامه خاطرنشان می‌کند: طبق اظهارات همکلاسی‌ها که شاهد این حادثه بوده‌اند، دانش‌آموزان در موعد ورزش به دو گروه پنج نفری تقسیم و مشغول بازی شده بودند که در ساعت 17 و 30 دقیقه عمر قلندرزاده، دانش‌آموز جانباخته از فرط خوشحالی پیروزی تیم‌اش خود را از سبد بسکتبال آویزان و به حالت بارفیکس خود را به سمت بالا کشیده اما از آنجایی که پوسیدگی میله بسکتبال مشخص نبوده، حلقه بسکتبال از محل پوسیدگی از جا کنده و به‌صورت دانش‌آموز برخورد می‌کند.پس از این حادثه بلافاصله دانش‌آموزان طی تماسی با اورژانس ۱۱۵، وضعیت دانش‌آموز را گزارش دادند که تیم درمانی هم پس از 10 دقیقه به محل سانحه مراجعه و دانش‌آموز را به بیمارستان منتقل کردند اما متأسفانه پس از انتقال به بیمارستان، به‌دلیل شدت خونریزی، جان خود را از دست داد.

مدرسه جلال آل احمد تخریب می شود

یوسف زره زاده عضو شورای سیریک با تاسف از بروز این حادثه گفت: این نوجوان مدرسه شبانه روزی یکی از دانش آموزان موفق شهرستان بود که هر ساله با معدل های عالی سال تحصیلی را پشت سر می گذراند ولی متاسفانه به علت فرسودگی میله بسکتبال جان سپرد.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرستانی با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال در کنار این مدرسه در سال آینده اظهار داشت: با پی گیری های صورت گرفته در سال گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه ، اعتباری به مبلغ 5 میلیارد ریال برای ساخت مدرسه شبانه روزی جدید اختصاص یافت که با بهره برداری از این مدرسه با دارا بودن امکانات و خوابگاه مجهز  در مهرماه سال 98  ،  مدرسه جلال آل احمد  تخریب و یا تعمیر می شود .

زره زاده یادآور شد: ساخت مدرسه جدید آغاز شده است و امیدواریم سر موعد مقرر به بهره برداری برسد و هیچ وقت شاهد مصدومیت و یا مرگ دانش اموزی بر اثر فرسایش تجهیزات و امکانات نباشیم.

وی این را هم گفت: نخبه های زیادی از مدرسه شبانه روزی آل احمد که در اوایل انقلاب ساخته شده است وارد جامعه شدند و هر ساله دانش آموزان با رتبه های عالی وارد دانشگاه ها می شوند.

تخریب  سقف 12 مدرسه  با بارش شدید باران 

عباس جمال الدینی کارشناس مشارکت های آموزش و پرورش سیریک  با بیان اینکه 12 مدرسه  تخریبی و فرسوده در سیریک   نیاز به بازسازی  دارد گفت: این مدارس  که قبل و یا اوایل انقلاب ساخته شده است،حتما باید بازسازی شود و اگرنه با یک بارندگی شدید سقفشان فرو می ریزد.وی کل مدارس سیریک را 84 مدرسه اعلام کرد و افزود: از این تعداد 20 مدرسه فاقد فضا هستند . جمال الدینی از ساخت دو مدرسه 2 و 6 کلاسه در سیریک با کمک خیرین و نوسازی مدارس خبر داد و اظهار داشت: ساخت مدارس نیاز  به اعتبار دارد و از مسوولین خواهشمندم این اعتبار هم به شهرستان اختصاص دهند تا مدارس فرسوده بازسازی و از هر گونه وقوع حادثه ای جلوگیری شود.

خطر  ریزش مدارس فرسوده در کمین 50 هزار دانش آموز 

گفتنی است: 4 هزارو 25 کلاس درس در قالب 340 مدرسه  تخریبی و یا نیازمند مقاوم سازی  در هرمزگان وجود دارند  که حدود  هزارو 598 کلاس  شرایط بسیار خطرناک نیاز به   تخریب و بازسازی دارد   که احتمال ریزش  با یک باران شدید دارد و  50هزار دانش آموز هرمزگانی با اولین باران زیر سقف این مدارس دفن می شوند. بر اساس آمارهای موجود ،  بندرعباس، میناب و رودان به ترتیب در رتبه های اول تا سوم مدارس تخریبی قرار دارند و جالب تر اینکه  یک و سوم آموزشی مجازی تخریبی  استان در شهرستان میناب   با آماری حدود 100 تا 126 مدرسه فعال است.

آرزوی که در خاک دفن شد

ابوبکرکه هنوز در شوک حادثه است دو هفته ای است که هر روز به سر مزار برادر دوقلویش حاضر می شود از آرزوهای که با هم داشتند سخن می گوید که قرار بود « عمر « پزشک شود و وی که در رشته ریاضی فیزیک درس می خواند مهندس و هر دو نفر پس از پایان تحصیلات به روستایشان بر گردند و به هم روستایها خدمت کنند ...

« عمر « به علت فرسودگی پایه فلزی بسکتبال جان سپرد که آرزوی پزشک شدنش نیز در خاک دفن شد آرزوی که می توانست در آینده تحقق یابد ولی به علت های مختلفی فقط آرزو ماند آرزو ...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها