جزیره هنگام از شگفتی‌های جنوب ایران



صبح ساحل ، اجتماعی -  سواحل از زیباترین جاذبه های کره ی زمین هستند که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند. بیشتر مردم، لحظه شماری می کنند تا در اولین فرصت بار و بندیل سفرشان را جمع کرده و مدتی را در سواحل بگذرانند. کشورمان، ایران نیز از این موهبت الهی بی بهره نبوده و در شمال و جنوب آن فرصت های خوبی برای خوشگذرانی در سواحل وجود دارد. دریای خزر از یک سو و خلیج فارس و دریای عمان از سوی دیگر، این سرزمین را احاطه کرده و زیبایی خاصی به کشورمان بخشیده اند. 

امروز مقصدی را در میان آب های نیلگون خلیج فارس برگزیده ایم و می خواهیم به جزیره ای زیبا در میان این پهنه ی آبی سفر کنیم.

راهی جزیره هنگام هستیم که همچون جواهری درخشان در جنوب کشورمان می درخشد و جاذبه های زیادی را در خود جای داده است.

فرقی نمی کند که در سفر به دنبال چه چیزی باشید؛ چرا که در هنگام، دیدنی های بسیاری را خواهید یافت. بازارگردی، لذت هم کلام شدن با مردمانی مهربان و خونگرم، دیدن امواج خلیج فارس، تماشای حرکت دلفین ها در میان آب های آزاد و فرصت های بسیار دیگری برای خوشگذرانی در این جزیره انتظارتان را می کشند و یکی از به یاد ماندنی ترین سفرها را برایتان رقم می زنند.

بیش از این وقت را تلف نکنید و با ما در این سفر همراه شوید. کارناوال می خواهد شما را سوار بر قایق کند و از میان آب های خلیج فارس بگذرد تا یکی از دیدنی ترین جزایر کشورمان را نشانتان دهد. کوله بارتان را بردارید تا به همراه یکدیگر راه جنوب ایران را در پیش بگیریم...

 چرا سفر به جزیره هنگام؟

جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس است.این جزیره در ایام خاصی از سال میزبان دلفین های زیبا و تماشایی می شود.

چهره ی بومی هنگام و پر رنگ بودن سنت ها در آن از جمله جاذبه های محبوبش به شمار می روند.

  آشنایی با جزیره هنگام - جزیره ای کوچک در خلیج فارس

هِنگام، نام جزیره ای کوچک در خلیج فارس است که در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره با ۹ کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض، وسعتی حدود ۳۳.۶ کیلومتر مربع دارد و ساختار آن به شکل یک مخروط ناقص به نظر می رسد. همین جزیره ی کوچک با ظاهری کاملا ساده، به بهترین شکل از شما میزبانی می کند و خوش ترین لحظات عمرتان را رقم می زند. اولین خوشگذرانی شما در این سفر، قایق سواری در میان آب های خلیج فارس است و خاطره سازی از همان ابتدای راه آغاز می شود.

جزیره هنگام سه روستا را در خود جای داده که عبارتند از: هنگام قدیم یا کهنه، هنگام نو یا جدید (ماشی) و غیل. کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع بلندترین نقطه ی این جزیره محسوب می شود.

طولانی‌ترین قطر جزیره نیز به طول ۹ کیلومتر از روستای هنگام کهنه تا روستای هنگام جدید است و کوتاه ترین قطر جزیره نیز ۵ کیلومتر طول دارد. در این جزیره خبری از هیاهو نیست، خیابانی وجود ندارد و ماشینی تردد نمی کند.

مردم مهربان، ساده و آرامند و رسم مهمان نوازی را به بهترین شکل به جای می آورند. همه چیز در اینجا آماده است تا آرامش را تجربه کنید و به یاد ماندنی ترین خاطرتتان را خلق نمایید. 

  ساحل زیبای هنگام

هیچ چیز بهتر از این نیست که دقایقی را در کنار خلیج همیشه فارس سپری کنی و رقص امواجش را به تماشا بنشینی. هنگام از هر سو با این پهنه ی نیلگون و زیبا احاطه شده و هر تکه از آن به شکلی خاص جلوه می کند. طول نوار ساحلی هنگام، ۵۰ کیلومتر است و در هر قدم، تصویری متفاوت از دریا را خوهید دید. می توانید به سراغ سواحل صخره ای بروید و یا سواحل شنی آن را انتخاب نمایید؛ در هر صورت با دیدن شکوه امواج خلیج فارس غرق تماشا می شوید.

 ساحل نقره ای هنگام

حساب ساحل نقره ای هنگام از همه ی سواحل ایران سواست به همین خاطر به عنوان موردی کاملا مجزا از سایر سواحل از آن نام می بریم. در این ساحل ذراتی از نوعی کانیِ براق به چشم می‌ خورد که در میان ماسه ها جا خوش کرده اند و جلوه ای درخشان به ساحل داده اند. بسیاری از گردشگران راه زیادی را می پیمایند تا دقایقی کوتاه را در این ساحل بگذرانند و از درخشش آن لذت ببرند. البته خیلی به اینکه بتوانید قدم در ساحل نقره ای بگذارید، دل خوش نباشید چرا که ممکن است مانع ورود شما به این قسمت از جزیره شوند. در پی آسیب هایی که چند سال گذشته به خاطر برداشتن خاک توسط گردشگران به این ساحل وارد آمده، محدودیت هایی برای ورود به آن وجود دارد. اگر از تورهای گردشگری مستقر در جزیره قشم و بندر کندالو، استفاده کنید، می توانید سوار بر قایق از کنار این ساحل زیبا عبور نمایید و شاهد دلبری آن باشید. برای استفاده از این تورها، احتیاجی به پرداخت هزینه اضافی نیست؛ در واقع با خرید بلیط قایق کندالو- هنگام، قایقرانان با مهربانی هر آنچه را که می توانند نشانتان داده تا گردشی خاطره انگیز را برایتان رقم بزنند.

 ساحل درخشان هنگام

شب ها ساحل جزیره هنگام چهره ای جادویی به خود می گیرد و آب در آن به رنگ آبی درخشان در می آید. چنین پدیده ای که در سواحل مالدیو و کالیفرنیا و دیگر نقاط دنیا هم رخ می دهد، ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی است. این آبزیان ریز، وقتی در شرایط ناآرام قرار گیرند از خود نور ساطع می‌کنند و باعث می شوند که موج‌ها و ماسه‌های ساحل نیز به شکلی درخشنده به نظر برسند.

  حیات وحش 

اگر فکر می کنید که هنگام به واسطه ی محصور بودن در آب نمی تواند پاسخگوی دوستداران حیات وحش باشد، کاملا در اشتباهید، در این جزیره و حوالی آن می توانید از تماشای جانداران زیر لذت ببرید:

 دلفین ها

با فرارسیدن پاییز، آب های خلیج فارس مهمانان تازه ای را میزبانی می کنند. در اواسط این فصل، دلفین ها یکی یکی به نزدیکی هنگام می رسند و تا اواسط اردیبهشت در همین منطقه می مانند. گفته می شود که تا کنون ۱۳ گونه از ۴۰ گونه دلفین در آب های ایران از جمله خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده است. دلفین های بازیگوش در آب بالا و پایین می روند و نمایشی کم نظیر را به راه می اندازند. گردشگران سوار بر قایق ها می شوند و خودشان را به میان آب های دریا می رسانند، آن ها فقط چند دقیقه منتظر می مانند تا اینکه دلفین ها به سطح آب آمده و زیبایی های دنیای آزاد و رهایشان را به نمایش بگذارند.

 لاک‌پشت پوزه عقابی

یکی از جانداران ارزشمندی که می توانید در هنگام ببینید، لاک‌پشت پوزه عقابی است که از نمونه های کمیاب و در حال انقراض لاکپشت ها به شمار می رود. این جاندار یکی از ۴ لاک‌پشت دریایی است که در خلیج فارس دیده می شود و یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که سواحل ایران را برای تخم گذاری انتخاب می کند. بیشترین زادآوری لاک‌پشت‌های دریایی در ایران به این گونه مربوط می‌شود؛ اما به دلیل برداشتن تخم های آن توسط بومیان، یکی از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود. در سال‌ های اخیر این گونه در جزایر نَخیلو و ام‌الکرم در استان بوشهر و جزایر قشم، شیدور، هندورابی، هنگام و هرمز در استان هرمزگان دیده شده است.

 پارک کروکودیل جاذبه ای که دیگر در هنگام نیست

با کمی جستجو در منابع مختلف، میان جاذبه های هنگام، نام پارک کروکودیل نیز به چشمتان می خورد که مدت هاست دیگر در این جزیره وجود ندارد و به قشم منتقل شده است. درست است که مزرعه کروکودیل نوپَک در سال ۱۳۸۹ در جزیره هنگام راه اندازی شد و به فعالیت پرداخت اما کروکودیل های آن در سال ۱۳۹۰ به پارک کروکودیل نوپک در قشم انتقال یافتند و در سال ۱۳۹۲ برای اولین بار تکثیر کروکودیل ها در این مکان صورت گرفت. امروزه این پارک در قشم پذیرای شما عزیزان است؛ پس در هنگام به دنبال آن نگردید.

 خوشگذرانی در هنگام

برای آنکه در این جزیره لحظات خوشی را تجربه کنید، به یکی از فعالیت های زیر مشغول شوید:

  تماشای دلفین ها

یکی از جذاب ترین قسمت های سفر به هنگام دیدن دلفین هاست که آزادانه به این سو و آن سو می روند و هیچ چیز آزادی را از آن ها نمی گیرد. به یاد داشته باشید که برای دیدن دلفین ها بهتر است صبح زود به سوی دریا بروید. محلی ها بر این باورند که دلفین ها در روزهای مواج به سطح آب نمی آیند و به سختی دیده می شوند. به گفته ی آن ها این جانداران برای زادآوری، مهمان آب های گرم خلیج فارس می شوند و پس از فرودین شروع به حرکت به سمت دریای عمان و اقیانوس می کنند. با توجه به این نکات، بهترین زمان را برای دیدن این آبزیان انتخاب نمایید.

  بازارگردی

 بازار هنگام از معدود بازارهایی است که هیچ اثری از مدرنیته در آن دیده نمی شود. همه چیز در این بازار رنگ و بوی سنتی دارد. صنایع دستی، روغن های مختلف، ادویه های محلی و بسیاری کالاهای ریز و درشت دیگر را می توانید در این بازار بیابید. خرید از این بازار را هم از دست ندهید چرا که قیمت های بسیار مناسبی دارد.

 خوشمزه گردی

 در هنگام خبری از رستوران های شیک و لوکس نیست؛ اما خوشمزه ترین غذاها را خواهید یافت چرا که همه ی مواد اولیه ی آن ها از دریا تامین می شوند و تازه هستند و طبخ آن ها نیز توسط مادران جزیره صورت می گیرد.

  نقش ریختن

  چشمانتان را ببندید و دستتان را به یکی از هنرمندان هنگام بسپارید تا در چند لحظه زیباترین نقش حنا را بر روی پوستتان ببینید. این کار در فرهنگ بومی با عنوان نقش ریختن شناخته می شود. جالب اینجاست که تمامی این نقش و نگارها ذهنی هستند و کاملا بداهه طراحی می شوند. توجه داشته باشید که نقش حنا در روز اول نارنجی رنگ است و کم کم به رنگ قهوه ای در می آید و اگر آن را چرب کنید مدت زمان بیشتری روی پوستتان می ماند.

  آب کشیدن از چاه

 مردمان خونگرم هنگام آن قدر مهمان نواز هستند که به شما اجازه دهند یکی از متفاوت ترین کارها را تجربه کنید. کافیست به نخلستان بروید و با کسب اجازه از بومیان، آب از چاه بکشید و از خنکی و طعم آن لذت ببرید.

 پرنده نگری

 شاید که هنگام به عنوان مقصد پرنده نگری شناخته نشده باشد؛ اما آب و هوا و شرایط زیستی این جزیره کم از قشم ندارد و پرندگان گاهی به آن سر می زنند. اگر خوش شانس باشید برخی از گونه های پرندگان همچون اگرت خاکستری را در جزیره خواهید دید.

 اقامت در جزیره هنگام

در هنگام هیچ اثری از هتل یا مهمانسرا نمی بینید؛ در عوض می توانید در یکی از خانه های محلی ساکن شوید و لذت شب مانی در بافت سنتی این جزیره را بچشید. اگر هم به دنبال هتل هستید، محل اقامتتان را در قشم انتخاب کنید و سفری یک روزه به هنگام را تجریه نمایید.

کمپینگ هم دیگر گزینه شماست؛ البته اگر اصول آن را بدانید و وسایل لازم را داشته باشید.

 بهترین فصل سفر

از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان سفر به هنگام است؛ البته اگر می خواهید شانس بیشتری برای دیدن دلفین ها داشته باشید، بهتر است برنامه ریزی سفر خود را برای ماه های آذر و دی انجام دهید.بهار و تابستان: ایام عید نوروز، تعداد گردشگران در قشم و هنگام به اوج خود می رسد. در نیمه ی اول اردیبهشت نیز کم و بیش مسافرانی در این جزیره دیده می شوند؛ اما با گرم شدن هوا، کمتر کسی راهی این خطه از ایران می شود.پاییز و زمستان: در پاییز و زمستان هوای هنگام معتدل می شود و در ماه های آذر و دی حضور دلفین ها به خوبی مشهود است. 

 برای رسیدن به جزیره هنگام باید در ابتدا راهی قشم شوید و خودتان را به اسکله کندالو برسانید. در این اسکله قایق هایی وجود دارند که با هزینه نفری ۱۵۰۰۰ تومان شما را به هنگام می رسانند. فاصله بندر کندالو تا اسکله جزیره هنگام حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها