نقاشی‌های دانش‌آموزان بر تن معلم مبتکر؛

مانتویی از جنس عاشقانه‌های کودکانه



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام :دانش آموزان پایه اول دبستان شهید مفتح روستای سلخ منطقه آزاد قشم در روز دانش آموز با دیدن مانتوی معلمشان غافلگیر شدند مانتوی که طرح آن مدتی قبل  توسط  خود دانش آموزان کشیده شده بود .

معلم جوان در کنار تخته وایت برد ایستاده و با ماژیک در حال نوشتن است در حالی که مانتوی سفید رنگی به تن دارد ، مانتوی خاص با طرح خطوط رنگ آمیزی شده ، خطوطی که حکایت ازوجود دستهای  کوچک و هنرمندانه دانش آموزانی دارد که با عشق بر روی پارچه نقش آفریدند...

 این حکایت عکسی است که در شبکه های مجازی دست به دست چرخید و بازتاب وسیعی به همراه  داشت و نام  طیبه گورانی معلم کلاس اول دبستان روستای سلخ رو سر زبانها انداخت، نامی از یک معلم هرمزگانی که در روز جهانی کودک پارچه ای به کلاس آورد و از دانش آموزانش خواست که روی آن نقاشی بکشند، بعدا همان پارچه را به مانتو تبدیل کرد و سر کلاس آمد.

 نقشی کودکانه در روز دانش آموز

16 مهرماه  برابر با 8 اکتبر روز جهانی کودک است کودکان دبستان سلخ  مانند کودکان دیگر این روز را جشن گرفتند و تمام 45 دقیقه زنگ هنر، با عشق  بر روی پارچه سفید رنگ 2 متری در حیاط مدرسه با ماژیک نقاشی کشیدند و نمی دانستند که تا چند روز دیگر این نقاشی ها مورد دید همه قرار می گیرد  و با خلاقیت  معلم غافلگیر می شوند.

«در سال گذشته  به مناسبت روز جهانی کودك از23 نفراز دانش آموزان  کلاس اول ، خواستم به صورت گروهی روی یک تکه کاغذ بزرگ نقاشی بکشند و سپس این کاغذ به صورت یک روزنامه دیواری به دیوار کلاس نصب شد که متاسفانه به دلیل دو شیفته بودن مدرسه خیلی زود این اثر از بین رفت و بیشتر از یک هفته دوام نیاورد».

این معلم جوان این را می گوید و ادامه می دهد:»   با توجه به علاقه ای که دانش آموزان به هنر نقاشی نشان دادند و تجربه بد سال قبل،امسال  تصمیم گرفتیم نقاشی گروهی را روی پارچه تجربه کنیم به همین علت پارچه 2 متری سفید رنگی را تهیه کردم و در ساعت زنگ هنر شیفت بعدازظهر ،آن را در اختیار 22 نفر از دانش آموزانم گذاشتم تا بر روی این پارچه  با ماژیک نقاشی بکشند».

دانش آموزان ،با لذت خاصی بر روی زمین نشستند و مشغول کشیدن انواع طرح های خط خطی مانند زمین فوتبال ، درخت ، انواع حیوانات  و...بر روی پارچه شدند و گذشت زمان را متوجه نشدند تا آنکه زنگ تفریح زده و پارچه توسط معلم جمع آوری شد.

 جرقه یک ایده خلاقانه در منزل

گورانی می گوید: «پس از اتمام کار، پارچه را به خانه بردم و به خواهرانم که دستی در آموزش و تربیت کودکان دارند نشان دادم خیلی از نقاشی‌ها خوششان آمد و خودم گفتم که حیف است این پارچه گوشه ای بیافتند باید فکری برایش کنم و همگی به تفسیر فکر و ایده بچه‌ها در هر نقاشی مشغول شدند تا آنکه  خواهر که مدیر متوسطه اول  است پیشنهاد داد که پارچه به عنوان یک مانتو دوخت شود، مدتی گذشت  مانتو را خودم دوختم و تصمیم گرفتم روز 13 آبان مصادف با روز دانش آموز با آن به مدرسه بروم و به بچه ها نشان دهم  نقاشی هاشون چقدر برای من ارزشمند بوده است».

چشمای ذوق زده دانش آموزان بر روی پارچه

مانتوی معلم

روز دانش آموز است و دانش آموزان به همراه والدینشان قرار است به کوه نوردی بروند به همین علت والدین دانش آموزان در کلاس حضور یافتند ، معلم جوان وارد کلاس شد که بعد از خواندن اسامی و حضور و غیاب راهی کوه شوند در همان لحظه  یکی از پسران کلاس به وی  نزدیک شد و گفت» خانم معلم  این همان پارچه ای است که ما نقاشی کشیدیم؟» 

که این جمله کافی بود تا چشم های   دیگر دانش آموزان به مانتوی معلم جلب شود و هر کدام با ذوق  با اشاره دست به گوشه ای از پارچه به والدینشان می گفتند که آن نقاشی را خودشان کشیدند و عده ای نزدیک معلم شدند روی مانتو دنبال نقاشی هاشون می‌گشتند و به مادرشون نشان می‌دادند و والدین هم با نگاه و خوشحالی وافری از این ایده تعریف می‌کردند.

 انتشار عکس و بازتاب وسیع آن در فضای مجازی

یکی از همکاران  در دفتر مدرسه از این معلم پرسید این پارچه مانتویی را از کجا گرفته است زیباست که وی ماجرای این مانتو را برایش تعریف کرد. دریایی  مدیر مدرسه ازاین معلم خلاق خواست که چند عکس را از حضورش در کلاس درس با همین مانتو برایش ارسال کند .

 دریایی می گوید: «این ایده زیبا خانم گورانی  برای همه  ما قابل تحسین بود به همین علت از وی خواستم عکس های آن روز را برای من بفرستد تا در گروه های مدیران در شبکه های مجازی  قرار دهم ، این عکس در گروه قرار دادم تا آنکه روز بعد در  تماس های همکاران و مردم متوجه بازتاب  وسیع این ایده خانم گورانی شده است».

 اقدام قابل تحسین معلم خلاق

به گفته این معلم 25 ساله  ، این ایده را در جایی ندیده است وفقط با مشورت با خانواده این ایده جالب بدست آمد که باعث شادی دانش آموزان پسر مقطع اول ابتدایی شده است شادی که قابل وصف نیست و همچنین اهمیت اجرای  کار گروهی را به آنها نشان داد  و باعث تقویت خود باوری و اعتماد به نفس  این دانش آموزان شد.

وی  در دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک خوانده ولی  به علت اینکه  کودکی علاقمند به حرفه آموزش و آموزگاری بوده ،  برای شرکت در کنکور رشته علوم تربیتی دانشگاه  فرهنگیان بندرعباس  انتخاب کرد که در سال 96  بعد از فراغت از تحصیل در روستای خودش در مدرسه پسرانه شهید مفتح روستای سلخ منطقه شهاب جزیره قشم مشغول به تدریس گردید و امسال که دومین سالی است که آموزگار همین مدرسه  است از انتخاب خود بسیار راضی است .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها