شغلی طاقت فرسا در هرمزگان؛

جاده پیمایی موتور سواران ماهی فروش برای کسب روزی حلال



صبح ساحل ، اجتماعی - سفر ۱۰۰ کیلومتری مردان موتورسوار در جاده های شرق هرمزگان سریال روزانه این محور است که برای کسب روزی حلال دل در راهی می زنند که خطرات و حوادث بیشماری را در خود نهفته دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛غذاهای دریایی و مصرف آبزیان بخش عمده ای از سفره مردم شهرهای ساحلی را تشکیل می دهد که استان هرمزگان نیز با بیش از هزار کیلومتر مرز دریایی بیش از  ۲۹ هزار صیاد ، یک‌هزار و ۱۰۰ فروند لنج صیادی، ۳ هزار و ۲۰۰ فروند قایق و ۶۰ فروند کشتی صیادی در آب‌های خود جای داده است که روزی خود را از دریا کسب می کنند.
تنوع بالای غذاهای دریایی در گوشه و کنار این سرزمین برگرفته از لطف دریاست از این رو مردم مناطقی که دریا و ساحل فاصله دارند غذاهای خود را باچاشنی از ماهی و میگو طعم دار می کنند همچنین در گذشته به دلیل فساد پذیری سریع آبزیان از روش خشک کردن ماهی و میگو استفاده می شده که هم اکنون نیز طرفداران خود را دارد.
ماهی و میگوی جنوب که طعم منحصر به فردی نسبت به محصولات مشابه دارد با ورود انواع وسایل سرمایشی و نگهدارنده به سایر نقاط کشور ارسال می شود تا مردم گوشه و کنار این دیار از دست رنج ماهیگیر جنوبی لذت ببرد و طعم خوش ماهی پرورش یافته در آب های خلیج فارس را بچشد.انجماد و فریزکردن، استفاده از تونل انجماد و سایر روش هایی صنعتی که این روزها در بازار باب شده علاوه بر ماندگار بالا محصولات موجب می شود که مردم با خیال راحت از سالم بودن آبزیان خوراکی مناسب تهیه کنند.
درکنار صنعت و مدرنیته که به عرصه محصولات غذایی و خوراک مردم وارد شده روش های سنتی در هرمزگان جایگاه خود را حفظ کرده و بسیاری برای تهیه ماهی و میگو مصرفی خود از این طریق تمایل دارند این امر موجب اشتغال تعداد زیادی شده که در این زمینه فعالیت می کنند.

اگر اوایل صبح و در گرگ و میش سحر از جاده رودان به سمت میناب حرکت کنید با تعداد قابل ملاحضه ای از موتور سوران برخواهی خورد که شکل و شمایل و ابزار تعبیه شده بر روی این وسیله خبر از شغلی طاقت فرسا می دهد.

موتورسورانی که برخلاف عرف کنونی اکثرا مردان میانسال و مسن را شامل می شوند با رکاب خود در همهمه گرگ و میش سحر دل به جاده هایی سپرده اند که پیچ خم ها و سرازیری هایش سر مسافرین را به در می آورد.
موتور وسیله ای که این روزها به عنوان مرکب مرگ شناخته می شود برای صاحبان این شغل حکم الهه جان دارد و اگر آن را هم نداشته باشند دیگر توان گذراندن زندگی و تامین مایحتاج خانواده را ندارند.

این موتور سواران کهنه کار که از دنیای  تک چرخ زدن و لایی رفتن جوانان فرسنگ ها فاصله دارند هر روز صبح مسافتی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر را از روستاهای خود به سمت میناب راهی می شوند تا در بازار آبزیان گورزانگ میناب ماهی و میگو تهیه کنند سپس روانه روستا و دیار خود شوند.
سفر ۲۰۰ کیلومتری مردان موتورسوار در جاده های شرق هرمزگان سریال روزانه این محور است که برای کسب روزی حلال دل در راهی می زنند که خطرات و حوادث بیشماری را در خود نهفته دارد.
خورجین های تعبیه شده در قسمت عقب موتور که اصولا از جنس گونی های نخی یا سبدهای حصیری هستندظرف بزرگی را در خود جای می دهد که ماهی و میگوهای خریداری شده برای جلوگیری از فساد بهمراه پودر یخ در آن نگهداری می شود.
گورزانگ از روستاهای بزرگ بخش بندزرک میناب است که  با روستای باغگلان و تم بلوچان همسایه است و در جنوب آن ، رودخانه میناب قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر میناب ۱۰ کیلومتر است.

روستای گورزانگ بالغ بر چهار هزار نفر جمعیت دارد که شغل اکثر آنها کار در بازار ماهی فروشی است؛ ماهی فروشی در گورزانگ ریشه تاریخی دارد و مردم منطقه برای تامین ماهی و میگوی مصرفی خود آن را با کالاهای تولیدی  مانند لنگ،  انواع لباس، گندم، ارزن، خرما و  غیره مبادله می‌کردند.
بازار ماهی‌فروشی گورزانگ بزرگترین مراکز فروش و عرضه انواع آبزیان حلال در هرمزگان است که روزانه و متناسب با فصل صید، گونه‌های مختلفی از ماهیان از جمله هور (تن)، حلوا سفید (زبیری)، حلوا سیاه، مقوا، میش‌ماهی، سرخو، سنگسر، راشکو، شیر، شوریده، قباد، بیاه، طلال، گاریز، ماهی عروس، ماهی خروس، مخلوط کبابی، پاسیاه، سارم، زرده، دمبرا، ماهی قاضی، تنگن، نایت، کفشک، داهیر، ملاس و انواع میگو را عرضه می کند که بخش قابل ملاحظه ای از نیاز روستانشینان شرق هرمزگان به وسیله موتور سواران دوره گرد تامین می شود.

خلیل حیدری، رئیس اداره شیلات شهرستان میناب با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال نیز بیش از شش هزار تن انواع ماهی در میناب صید شود، گفت:بازار ماهی گورزانگ معروف به پاچال با ۴۰ غرفه زمینه اشتغال را برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر را بطور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

حیدری افزود : ماهی این بازار بیشتر از بنادر کوه مبارک ، جاسک ، سیریک ، کوهستک ، کرگان و کلاهی تامین می شود.رئیس اداره شیلات شهرستان میناب گفت : روزانه بطور متوسط ۲۰ تن انواع ماهی وارد این بازار می شود و به استان های تهران ، اصفهان ، فارس ، خوزستان ، بوشهر و یزد فرستاده می شود.



برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها