با افتتاح واحد مدیریت مورد معتادان بی بضاعت در بندرعباس

معتادان متجاهر بی بضاعت پس از درمان ، شاغل می شوند



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام معتادان متجاهر بی بضاعت دربندرعباس از این به بعد رایگان درمان و همچنین از نظر حرفه شغلی  توانمند  می شوند.

این امر از مدتی قبل با افتتاح واحد مدیریت مورد  معتادان بی بضاعت  در کلینیک مددکاری اجتماعی  تابش در بندرعباس شروع شد و 5 نفر مددکارخبره بر روی  100 پرونده  معتادان  متجاهر مشغول به کار شدند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  هدف از راه اندازی چنین واحدی را توانمند سازی  به همراه آموزش ، اشتغال وساماندهی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع به خصوص افراد بی بضاعت دانست و گفت: طرح مدیریت مورد به معتادانی خدمات ارایه می دهد که از مراکز درمانی خارج شده اند و یا از طریق مرکز ماده 16 به این مرکز ارجاع می گردند یا متجاهر هستند، این معتادان عمدتا پس از درمان رها می شوند و یا پس از مدتی به دلیل مصرف مجدد مواد مخدر به مراکز باز می گشتند.

فرید براتی سده ادامه داد:مدیریت مورد طرح مددکاری  بسیار جدی در توانمند سازی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع است که  با افتتاحیه این مدیریت مورد معتادان ،هرمزگان 17 استانی است شامل این طرح شد و 100 پرونده به مدت 6 ماه  در اختیار مددکاران قرار گرفت.

وی  با بیان اینکه نیازهای این قشر از جامعه متفاوت از سایرین است افزود: به دلیل اینکه عموما افرادی طرد شده و بیگانه از توانمندی‌های خود هستند، برای بهبودی کامل آنها به اقدامات مددکاری اجتماعی و حضور جدی در فضای زندگی آنها نیاز است.

براتی سده تصریح کرد:از آنجائیکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اشتغال در زندگی معتادان تاثیر بسیار زیادی دارد، ورود به این حوزه‌ها در کنار خدمات درمانی راه مناسبی برای بازگرداندن فرد به جامعه و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد است.

این مقام مسوول در خصوص این طرح گفت:طرح  توانمند سازی و بازگشت معتادین بی بضاعت بهبود یافته به اجتماع چند سال پیش که  در اداره کل درمان و حمایت های اجتماعی  ستاد  مواد مخدر بودم شروع کردیم ودر چند استان نیز اجرا ولی بعد از مدتی به دلایلی  این طرح متوقف شد .

 وی افزود: تا اینکه با تجربه بیشتر به ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیرخانه ستاد پیشنهاد دادیم با اختصاص اعتباری این طرح در تعداد استان هایی که معتاد متجاهر بیشتری دارد شروع کنیم  تا هم شخص معتاد و هم خانواده اش  ساماندهی شوند.

براتی با اشاره به اینکه بودجه در نظر گرفته شده این طرح دو میلیارد تومان است  اضافه کرد: این طرح پذیرفته و با پرداخت بودجه ای یک میلیاردی  ، طرح را با3 هزار نفر معتاد  در 17 استان  شروع کردیم که در آینده سعی ما این است بودجه ای بیشتری با تحت پوشش قرار دادن افراد معتاد بیشتری،  جذب کنیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه قریب  به 50 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارند گفت: واحد مدیریت مورد معتادان بی بضاعت  هر استانی  با 5 مددکار فقط 100 نفر از افراد معتاد را می تواند  تحت پوشش خود قرار دهد ،هر مددکاری به  پرونده 20 نفر رسیدگی خواهد کرد و این مددکاران دوره های آموزشی را در این رابطه طی کردند و دارای گواهینامه هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور این را هم تاکید کرد که بهزیستی  دراجرای تکالیف خود برای ساماندهی معتادان متجاهر تمام توانش رابه کار گرفته است.

وی گفت:در17 استان کشور مرکز نگهداری معتادان متجاهر (ماده 16) داریم لیکن طرح ساماندهی معتادان متجاهر درتمام استان ها انجام می شود.

براتی سده، به تصویب آیین نامه درمان و کاهش آسیب معتادان بی بضاعت و تحویل وظیفه ساماندهی آنها به سازمان بهزیستی تاکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی از طریق مدیریت مورد  به برگزاری کارگاه‌های دوره‌ای با اولویت معتادان متجاهر اقدام کرده است که این طرح شامل تمامی معتادان بهبود یافته می‌شود.

وی  با اشاره به تاثیر معضلات اجتماعی به خصوص بیکاری در بازگشت فرد بهبود یافته به اعتیاد یادآور شد: طرح آماده‌سازی شغلی و آموزش نحوه نگهداشت و بازتوانی شغلی در حال اجراست که در پایان فرد بهبود یافته برای دریافت تسهیلات اشتغال و منابع مالی معرفی می‌شود.

به گفته براتی سده ، بر اساس آیین نامه حمایت از معتادین بی بضاعت، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، کمیته امداد امام( ره) و دانشگاه علوم پزشکی با ارایه خدمات آموزشی، حمایتی ، بهداشتی و درمانی همراه و یاری رسان سازمان بهزیستی به ویژه مراکز مدیریت مورد خواهند بود.

 دستگاه های اجرایی همراه با طرح

مدیر کل بهزیستی هرمزگان گفت:دستگاههای اجرایی استان همچون سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و کمیته امداد امام (ره) و دیگر نهادها همواره در اجرای طرح ها و برنامه ها در کنار سازمان بهزیستی قرار گرفته و خدمات اززشمندو مثمر ثمری را برای سازمان به همراه داشته اند.

غلامحسین رنجبر گفت: امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل که در این استان موجود است و با کمک گرفتن از نیروهای کارآمد ، ساعی و متخصص بتوانیم در اجرای هرچه بهتر این طرح شاهد موفقیت های چشمگیری در توانمندسازی واستقلال جامعه هدف باشیم .

 توانمند شدن معتادان و خانواده های آنان

ندا هاشمی پور مدیر کلینیک مددکار اجتماعی تابش که از این پس واحد مدیریت مورد معتادان بی بضاعت در دست دارد گفت: ما 100 پرونده معتادان بی بضاعت در دست داریم که با پشتیبانی ارگانهای مختلف همانند  اداره کل فنی وحرفه ای ،کمیته امداد و... این معتادان و همچنین خانواده ها توانمند می شوند. 

وی ادامه داد: این معتادان در قالب طرح ماده 16 هستند  که بعد از دستگیری به کمپ ها ی ماده 16 انتقال می یابند و از همان موقع پرونده آنها در مدیریت گشوده می شود .هاشمی پور یادآور شد: تمام سعی مان را به کار می بریم که پرونده ها را در مهلت تعیین شده 6 ماه به نحو احسن به سرانجام برسانیم که منتظر پرونده ها دیگر باشیم .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها