معاون محیط ‌زیست کشور در بندرعباس :

هرمزگان می‌تواند استانی توسعه یافته برای کشور باشد



صبح ساحل ، اجتماعی -  اعظم رام:«استان هرمزگان با دارا بودن نوار ساحلی، مساحت بالایی تالابی، زیست‌کره، جزایر ،جنگل‌های حرا، خورها، از سرمایه‌های گرانبهای زیست محیطی برخوردار است و از مدیرکل جدید اداره کل حفاظت از محیط زیست هرمزگان  می خواهیم از این سرمایه ها در جهت گره زدن اقتصاد ، صنعت و محیط زیست بهره ببرد».

این مطلب را معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست در آیین تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بیان کرد و افزود: باید با این‌همه سرمایه، اقتصاد و اشتغال بهتر داشته  باشیم و می دانیم که امکانات کم است اما به‌موازات آن دارایی‌ها هم در این استان زیاد است. 

محمد مسعود تجریشی با بیان اینکه مدیرانی جوان همانند  حبیب مسیحی تازیانی  می توانند وجود همه مشکلات سر راه، رسالت اصلیشان را که حفاظت از محیط زیست است را به خوبی ایفا نمایند ادامه داد: نباید اشتغال و تولید موجب شود بخشی از جامعه آسیب ببینند و یا به محیط‌زیست صدمه وارد کند باید هم توسعه اقتصادی داشته باشیم، هم نسل‌ها، سلامت انسان‌ها و اشتغال پایدار را ببینیم و بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم، این چیزی است که از آقای مسیحی انتظار داریم تا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی نشان دهد می‌توان استانی توسعه‌یافته و نمونه‌ای برای کل کشور داشت.

وی تصریح کرد:باید با کمک ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خدادادی در جهت رسیدن به اقتصاد قوی بر پایه اقتصاد سبز و محیط‌زیستی گام برداشته شود.تجریشی به کمبود منابع در کشور اشاره‌کرد و گفت: امیدواریم  با کمک استانداری و معاونین اجرایی، و با تکیه بر هنر مدیریتی، شاهد اشتغال پایدار بر مبنای اقتصاد سبز و دوستدار محیط زیست در این استان باشیم. معاون انسانی سازمان محیط‌ زیست کشور ، وفادار را مدیری لایقی دانست که  در این سالها تلاشهای زیادی در حوزه داشته اند.

وی افزود:استاندار هرمزگان خیلی قدرشناس آقای وفادار بودند که نشانگر رضایت استان از وی بوده است.تجریشی با بیان اینکه امیدواریم عملکرد آقای مسیحی هم در آینده  همانند آقای وفادار قابل‌قبول باشد، افزود: ما قدر نیروها و سرمایه‌های خود را می دانیم اما وقتی تغییر و تحولات اتفاق می‌افتد انتظارات خود را نیز بالاتر می‌بریم.این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امیدوارم همه مسوولان در این مدت همان‌طور که به آقای وفادار کمک کردند به آقای مسیحی هم کمک کنند تا در اهداف و عملکرد خود موفق باشد.

  حق جوانان هرمزگان را می‌گیریم

‎ نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم  با تاکید بر اینکه درحوزه اشتغال جوانان استان کوتاه نمی‌آییم و حق جوانان خود را از صنایع و پالایشگاه‌های فعال در هرمزگان خواهیم گرفت گفت: بخش اشتغال، نیازمند کمک سازمان محیط‌زیست هستیم، ما در حال حاضر نمی‌توانیم پاسخ به‌حق مطالبات جوانانمان که در کنار آلایندگی‌های این صنایع زندگی می‌کنند را بدهیم، هرچند به جد پیگیریم و کوتاه نمی‌آییم چراکه باید حق جوانانمان را باید بگیریم. 

احمد مرادی یادآور شد:چندین سال است که حق این مردم ضایع شده، امسال با جلسات و مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده در خصوص موضوع آلایندگی بخشی از این سهم داده شد، اما هنوز این سهم به‌خصوص درزمینهٔ اشتغال نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد:هرمزگان، استانی صنعتی و پالایشگاهی است و مردم  این استان به لحاظ زیست‌محیطی، آسیب‌هایی متحمل می‌شوند و امیدوارند در قبال آن، سهمی داشته باشند.

مرادی  تحقق این موضوع را پیگیری محیط‌زیست را دانست و اظهار امیدواری نمود که مطالبات آلایندگی توسط این سازمان پیگیری شود.

وی به کمبود نیروی انسانی  در محیط زیست هرمزگان اشاره ای کرد و گفت: استان هرمزگان به لحاظ استراتژیکی دارای اهمیت بالایی است و باید مشکل کمبود نیروی انسانی در محیط زیست حل شود.مرادی تصریح کرد: نمی‌شود با 30 درصد نیرو راندمان بالای کاری داشت و این سختی را عزیزان در هرمزگان به جان خریدند، به صلاح نیست در این استان با 30 درصد نیرو کار  کنیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به حوزه تقسیمات کشوری و قضایی گریزی زد و گفت: در خصوص حوزه تقسیمات کشوری و قضایی شرایط مشخصی در کشور وجود دارد و ساختار تعاریفی برای هر استان دارد،  اما انتظار می رود مسائل مربوطه را به حفاظت محیط‌زیست واگذار شود. 

مرادی ادامه داد: متأسفانه این موضوع مشکل‌ساز شده ،برخی از استان‌های هم‌جوار نیابت قضایی می‌گیرند وارد استان هرمزگان می‌شوند و باعث تنش امنیتی می‌شوند که امیدواریم این مشکل را به‌خصوص در بندرخمیر داریم برطرف شود.

 نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس با تقدیراز وفادار مدیر کل سابقه محیط زیست هرمزگان گفت: بنده بنا به وظیفه خود از آقای وفادار که به‌عنوان یک کارشناس و مدیر در مجموعه حفاظت محیط‌زیست تعامل خوبی با همه دستگاه‌ها داشت تقدیر و تشکر می‌کنم، از آقای تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز تقاضا دارم از آقای وفادار در سطح کشور استفاده کنند.

مرادی افزود: به نمایندگی از مردم و سایر نمایندگان هرمزگان در مجلس حضور آقای مسیحی که از فرزندان و نیروهای استان هرمزگان و سازمان حفاظت محیط‌زیست است را تبریک می‌گویم و امیدوارم با همین تعامل و نگاهی که در جهت توسعه استان وجود دارد این پرچم بالا بماند و این راه و مسیر ادامه یابد.

 کارنامه خوب وفادار 

در راستای حفظ محیط‌زیست استان

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان  دیگر سخنرانانی بود که پشت تریبون رفت و تودیع و معارفه را  یک امر اداری در هر دستگاهی دانست  که هر رفتنی یک عقبه و پشتوانه از خود به جا می‌گذارد. اکرمی گفت: آقای وفادار کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته و چه بخواهد یا خیر قضاوت عمومی در موردش شکل می‌گیرد، بنده با شناختی که از ایشان دارم گواهی می‌دهم تمام تلاشش را در راستای حفظ محیط‌زیست استان انجام داد و با کارنامه‌ای خوب از این سمت می‌رود.وی با تبریک به انتصاب حبیب مسیحی گفت: خدمت دکتر کلانتری و دکتر تجریشی تبریک عرض میکنم که به یکی از فرزندان هرمزگان اعتماد کردید و امکان خدمت را برای این فرزندان برومند مهیا میکنند.اکرمی در ادامه سخنان گفت:خداوند دریا، هوا، زمین را پاک آفرید و اینها همه سنت الهی هستند، همچنین خداوند انسان را هم پاک آفرید پس انسان هم سنت الهی است ، اداره حفاظت محیط زیست وظیفه اش حفاظت از همین پاکی هاست. 

وی اظهار داشت: بعضا در جامعه بنا به دلایلی می‌بینیم که نگاه برخی به حوزه محیط‌زیست تفننی است و تصور می‌کنند محیط‌زیست یک کالای لوکس و مختص آدم‌های خاص است، درصورتی‌که محیط‌زیست کالای لوکس نبوده و کالای ضروری است که اگر نتوانیم آن را تأمین و نگهداری کنیم زندگی‌مان دچار مشکل می‌شود.

اکرمی ادامه داد: جامعه ما امروز بیشتر از هر زمانی نیاز دارد تا همه در آن بپذیرند که محیط‌زیست کالایی ضروری است و همه باید به دنبال به دست آوردنش باشند اگر این کار را کردیم رفتارهای درست هم شکل می‌گیرد.البته راه درازی است تا ما متوجه شویم که اهمیت محیط زیست چقدر مهم است، لذا باید مطابق زمان پیش برویم و روز به روز ضرورت محیط زیست را شاهد باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان  گفت: متأسفانه نگاه بیرونی به محیط‌زیست این‌گونه است که حفاظت محیط‌زیست سازمانی است که ایجاد شده تا بنگاه‌های اقتصادی شکل نگیرد، اما این‌گونه نیست، امروز نیازمند ایجاد تعریف مشترک و واحدی هستیم، همه ما به‌عنوان انسان در یک جبهه هستیم همه باید جامعه را به شکلی اداره کنیم که امکان زیست برای انسان‌ها فراهم شود و لذا نیازمند گفت‌وگو هستیم.

 امیدوارم بتوانم خدمتم را 

در چارچوب اهداف سازمان انجام دهم 

حبیب مسیحی تازیانی که بعد از گرفتن حکم، سکان مدیرکلی  حفاظت محیط‌زیست هرمزگان  را به دست گرفت در همان اوایل سخنانش از کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونینش به‌ویژه آقای تجریشی ، استاندار هرمزگان، نمایندگان هرمزگان در مجلس و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و همچنین ثمن های زیست محیطی قدردانی کرد  و گفت: امیدوارم بتوانم خدمتم را در چارچوب اهداف سازمان انجام دهم و آنچه از تجربیات آقای وفادار بهره بردم راهگشای خدمت من باشد.

مسیحی تازیانی ادامه داد:از خدا شاکرم که توفیق خدمت را به من داد تا به هم استانی‌هایم در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های سازمان قدم بردارم و خدمت کنم تا این توسعه پایداری که در استان شکل گرفته را به یک تعالی برسانیم.

70 درصد پست‌های اداری خالی ست

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز با یادی از شهدای محیطبان استان گفت: از محیط بانان که با مشکلات و کمبود امکانات موجود از جان خود برای حفاظت از محیط‌زیست مایه می‌گذارند قدردانی می‌کنم.

مجید وفادار افزود: محیط بانان طلایه داران عرصه حفاظت از محیط زیست و زیست بوم های موجود در آن هستند و شجاعانه و بی‌ادعا، چشمان تیزبین و نگرانشان، بی ‌وقفه پهنه ‌های وسیع مناطق حفاظت شده‌ این سرزمین را می‌ نگرند و برای پاسداری از عرصه‌ های طبیعی و حیات وحش، از فدا کردن جان خویش که گرانبهاترین و ارزشمندترین هدیه‌ آفریدگار به آدمی است، دریغ ندارند.

وی ادامه داد:محیط‌زیست حوزه فرابخشی است و مشکلاتش تنها به دست خودش قابل‌حل نیست و همه باید برای حل این مشکلات کمک کنند، از همه ارگان‌هایی که تاکنون در کنار محیط‌زیست بوده‌اند نیز تشکر می‌کنم.

وفادار این را هم بیان کرد که علی‌رغم تلاش‌هایی که برای اصلاح ساختار اداره کل کردیم از 129 پست به 478 پست ارتقا دادیم اما هنوز 70 درصد پست‌های ما خالی است.وی یادآور شد: 8 کارشناس و 300 محیط بان هم در آینده‌ای نزدیک مشغول به کار می شوند  اما با وسعتی که استان هرمزگان دارد کمبود نیرو همچنان وجود دارد.

به گفته وفادار، در این مدت مسوولیتش کارهای خوبی در تالاب‌ها، جنگل‌های ماکرو، آموزش مناطق تحت مدیریت و ... انجام شده، همچنین انجام 25 پروژه مطالعاتی، تهیه طرح جامع زیست بومی حفاظت از تالاب‌ها، حق آبه تالاب‌ها و ... را نیز صورت گرفته ، در حوزه دریایی مطالعات مختلفی داشته، پروژه‌های آموزشی و پژوهشی زیادی را اجرا و تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های مختلف انعقاد شده است.

همچنین  طرح‌های ارزیابی زیادی به اجرا درامده  و در حوزه یگان حفاظت نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

حکم مدیر کل جدید محیط  زیست هرمزگان 

صبح پنجشنبه گذشته ،حبیب مسیحی تازیانی که  پیش از این معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست هرمزگان بود در مراسمی با حکمی از سوی عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، به عنوان مدیرکل جدید اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان منصوب و از زحمات ۱۰ ساله مجید وفادار مدیرکل سابق تقدیر به‌عمل آمد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها