مرزبانی استان به دو شناور نیمه سنگین مجهز می‌شود

آب‌های هرمزگان برای قاچاقچیان امن نیست!



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام:با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و همچنین قیمت‌های کالاها در دو طرف مرز، مسئولان در هرمزگان باید برای ساماندهی کالاها سازوکار تعیین کنند تا از قاچاق جلوگیری شود.

فرمانده مرزبانی کشور این مطلب را در آئین تکریم و معارفه فرمانده مرزبانی استان هرمزگان بیان کرد و افزود: هر جا تعادل قیمت‌ها و ارزش کالا در طرفین مرز متفاوت باشد، کار و مشکلات مرزبانان بیشتر می‌شود در استان هرمزگان نیز این امر مستثنی نیست و با توجه به وضعیت قاچاق، با هرگونه تغییر قیمت کالا در دو سوی مرز‌ها و افزایش تردد‌های غیرمجاز وظایف مرزبانان هم افزایش می‌یابد. 

سردار قاسم رضایی این را تأکید کرد که در بحث نوسانات ارزی مرزبانان هرمزگان تلاش شگرفی کردند و مسئولان به‌خصوص مسئولان استان هرمزگان برای این موضوعات سازوکار تعیین کنند، باید کالاها ساماندهی شود و برای صادرات قانونی نیز برنامه‌ریزی شود تا زمینه را برای جلوگیری از قاچاق فراهم گردد. 

وی اشاره‌ای به قیمت‌های متفاوت احشام بین دو طرف مرز و قاچاق احشام نمود و گفت: مأموران ما بر اساس وظایف محوله، احشام قاچاق را از دست قاچاقچیان می‌گیرند حالا سؤال اینجاست که وقتی این احشام را بگیریم کجا باید آن را نگهداری کنیم و چگونه به چرخه استفاده برگردد؟ این موضوع نیاز به همفکری مسئولان و ساماندهی مناسب دارد تا مأموران در میدان لابه‌لای فشار دوطرفه قرار نگیرند. 

سردار رضایی گفت: این موضوع در کنار عدم هماهنگی سایر دستگاه‌ها، مشکلات جدی را به مرزبانی تحمیل کرده است و این نهاد دفاعی نظامی، مظلوم واقع‌شده و با نگاه‌ به مرزبانی‌ها مطالبه‌گرانه است. 

وی اظهار امیدواری نمود که در نشست‌های تخصصی این مشکلات برطرف شود و شاهد پشتیبانی میدانی و واقعی از مرزبانان باشیم.

عدم فراهم ملزومات و تجهیزات در هرمزگان 

متناسب با وضعیت استراتژیکی

فرمانده مرزبانی کشور بابیان اینکه هرمزگان استان بزرگ و از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و در موضوعات و تعاملات مرزی اهمیت بالقوه‌ای دارد گفت: مرز خشکی این استان در نقشه کاغذی هزار و 800 کیلومتر ترسیم‌شده است اما در عمل وسعت حوزه استحفاظی مرزبانان، در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز عملیاتی است و باید متناسب با آن اختیارات تنظیم شود.رضایی افزود: در هرمزگان متناسب با وضعیت استراتژیکی، ملزومات و تجهیزات فراهم نیست و زیربناها و زیرساخت‌ها متناسب با مأموریت تعریف‌شده طراحی نشده‌اند. 

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا به‌اندازه جمهوری اسلامی ایران با تهدیدات برون‌مرزی مواجه نیست اظهار داشت: جایگاه مرز در قانون اساسی جایگاه بالایی دارد و باید به آن توجه ویژه کنیم و مقام معظم رهبری امینت در مرزها را مهم تلقی کرده و تأکید کردند که امنیت از مرزها شروع می‌شود. 

سردار رضایی افزود: هر رخدادی در کشور به‌صورت محلی یا شهرستانی مطرح می‌شود، اما کوچک‌ترین اتفاق در مرز بین‌المللی محسوب می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت بالای مرزبانی است که وظایف سنگینی بر دوش دارد.

فراهم‌سازی تجهیزات نظامی در هرمزگان

فرماندهی مرزبانی کل کشور در ادامه سخنان به الحاق دو شناور نیمه سنگین به ناوگان مرزبانی هرمزگان اشاره‌ای کرد و گفت: در آینده نزدیک دو فروند شناور نیمه سنگین باقابلیت ایستایی در عمق آب‌های دریایی به مرزبانی استان هرمزگان افزوده خواهد شد.سردار رضایی افزود: در سال جاری تعدادی شناور نیمه سنگین به استان هرمزگان داده‌شده است.

وی تصریح کرد: مرزبانی هرمزگان در نیروی انتظامی کشور در اولویت است و نیاز دارد برنامه‌ریزی بسیار خوبی درزمینهٔ تجهیزات نظامی صورت بگیرد.

سردار رضایی با اشاره به اینکه در بحث تجهیزاتی نیاز به توجه برنامه ریزان بودجه‌ریزی کشور داریم، اضافه کرد: برنامه‌ها ارائه و رایزنی با سازمان برنامه‌وبودجه کشور صورت گرفته است.

مرزبانی جزء مشاغل سخت نیست

فرمانده مرزبانی کشور بابیان اینکه در هرمزگان مرزبانان در شرایط سخت آب و هوایی مشغول به فعالیت و انجام خدمت هستند و باید از مرزبانان به‌صورت میدانی پشتیبانی شود گفت: کسانی در مرزبانی خدمت می‌کنند که جزو بهترین‌ها و مظلوم‌ترین‌ها هستند، واقعاً رواست که حمایت‌ها و پشتیبانی از این افراد مظلوم این‌چنین باشد؟ که در سرما و گرما حافظ امنیت مرزهای کشور هستند. آیا می‌شود در اتاق زیر کولر برای این حافظان همیشه بیدار تصمیم‌گیری کرد؟ 

سردار رضایی افزود: مرزبانی با تمام سختی و مشکلاتش، هنوز جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و خدماتی که به این نیرو می‌دهند تناسبی با خدمات مرزبانی به کشور ندارد.

وی با تأکید بر این‌که مرزبانی در سیستم و جامعه مغفول مانده است، ادامه داد: انتظار داریم از دستگاه قضایی که معلول ملاک نباشد بلکه علت را هم در نظر بگیرند، بسیاری از فرزندان مرزبانان، پدران خود را به‌ندرت می‌بینند، آیا روا است که این‌چنین در حق این افراد بی‌عدالتی شود؟ سردار رضایی ادامه داد: باید درزمینهٔ تجهیزات در برنامه‌های سال ۹۸ حرکت مضاعفی صورت گیرد و توجه بیشتری به این امر شود.

وی به نقش مؤثر مرزبانان و دریابانان در توسعه امنیت مرزی اشاره و گفت: اگر زحمات شما مرزداران نبود هیچ‌یک از عملیات‌ها قابل‌اجرا و عملیاتی نبود.

سردار رضایی آمادگی عملیاتی و اشراف اطلاعاتی در اجرای مأموریت‌ها را امری ضروری دانست و این را هم اضافه کرد که افتخار ما مرزبانان این است که با حداقل امکانات در حال انجام خدمت هستیم و باید برای تداوم موفقیت‌های روزافزون تلاش کنیم. 

وی نقش خانواده‌ها را در موفقیت‌های مرزبانان بی‌بدیل دانست و اضافه کرد: خانواده‌ها سهم بسیار زیادی در موفقیت مرزبانان دارند و آنان هم همانند مرزبانان در حال خدمت هستند.

همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس

برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر

فرمانده مرزبانی کشور خواستار همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر شد و گفت: مسیر قاچاق مواد مخدر از کشورهای مبدأ، به سمت دریا آمده و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر به‌تنهایی و بدون همکاری کشورهای عربی منطقه میسر نیست.

سردار رضایی به افزایش کشفیات سوخت، کالای قاچاق و مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: هرمزگان از استان‌های پیشتاز در مبارزه با قاچاق سوخت است و امسال کشفیات مرزبانی استان در این بخش با افزایش سه و نیم برابری به سه میلیون و 500 هزار لیتر رسیده است.

وی گفت: در این مدت 42 تن مواد مخدر توسط مرزبانی در سراسر کشور کشف‌شده که 10 تن از این کشف‌شده در استان هرمزگان بوده است. سردار رضایی میزان افزایش کشف پوشاک قاچاق نسبت به پارسال را 55 درصد و دارو را 95 درصد اعلام کرد.

هنوز فرق کوله بر و

تروریست را نمی‌داند

فرمانده مرزبانی کشور به بحث کوله بری اشاره کرد و با انتقاد از سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «کوله برها کشته می‌شوند» گفت: کوله بر واقعی هیچ‌وقت مورد برخورد ما نیست، کوله بر موردحمایت ما است و مرزنشینان را همانند مرزبانی می‌شناسیم که بخشی از توان ما هستند.

سردار رضایی افزود: کوله بر فردی است که در یک ساعت مشخصی، در یک مکان تعیین‌شده‌ای و کالای معینی را جابجا می‌کنند.

آیا فردی که بخواهد در نصف شب در ارتفاعات و دره‌ها تردد کند کوله بر است؟ آیا فردی که کالای غیرفرهنگی حمل می‌کند و به سمت مأموران ما تیراندازی می‌کند کوله بر است؟ و...

وی یادآور شد: فردی که در مقام قانون‌گذاری کشور است هنوز فرق کوله بر و تروریست را نمی‌داند و باید در برابر اظهارات خلاف قانون و اخلاق خود پاسخگو باشد. سردار رضایی، بدون نام بردن از شخص خاصی اظهار داشت: به‌تازگی فردی در نطق پیش از دستور خود در مجلس شورای اسلامی، از کشته شدن کوله برها توسط نیروهای مرزبانی سخن گفته اما اگر کسی مهمات و آرپی‌جی آورد، باید وی را کوله بر دانست؟ 

وی افزود: باید مشخص شود این مطالب با چه هدف سیاسی عنوان می‌شود و در این اظهارنظرها چه منفعت شخصی و حزبی دارند؟

سردار رضایی این را هم گفت که چرا برخی عملکرد خوب، مؤثر و قانونی مرزبانی را زیر سؤال می‌برند و تروریست را کوله بر جلوه می‌دهند؟

عدم حضور استاندار در این مراسم

فرمانده مرزبانی کشور در سخنانش از عدم حضور استاندار در این مراسم گلایه‌مند شد و گفت: انتظار داشتم با توجه به عضویت فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در شورای تأمین، استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان در این مراسم شرکت می‌کرد و با شنیدن حرف‌های نیروهای مرزبانی، آن‌ها را به معاون ریاست جمهوری انتقال می‌داد.

سردار رضایی افزود: ای‌کاش استاندار هرمزگان در جلسه بود و این دغدغه‌ها را در سفر معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به آن‌ها ابلاغ می‌کرد.

برخورد با سرشاخه‌ها و سر باندهای قاچاق

فرمانده انتظامی استان هرمزگان سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به عملکرد انتظامی استان گفت: طی این مدت یک هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف‌شده که از این میزان ۵۳ تن آن مختص مواد مخدر بوده و نشان‌دهنده تلاش ویژه تمامی کارکنان انتظامی هرمزگان در این مدت بوده است. 

سردار عزیزاله ملکی افزود: بر سر قول خود در برخورد با سرشاخه‌ها و سر باندهای قاچاق در مبادی رسمی، غیررسمی و سواحل هستیم که شاهد اتفاقات و اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بودیم و باقدرت و صلابت بیشتر ادامه خواهیم داد. 

وی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های دوماهه سرهنگ سجادی در سرپرستی فرماندهی مرزبانی استان هرمزگان، تصریح کرد: امیدوارم فرماندهی جدید مرزبانی استان هرمزگان همچون استان گلستان و جزیره کیش کارنامه مناسبی از خود رقم بزند.

هرمزگان دومین استان 

در سطح کشفیات مواد مخدر

سرپرست سابق فرماندهی مرزبانی استان هرمزگان، در سخنانی این استان را دومین استان در سطح کشفیات مواد مخدر دانست که رسیدن کشفیات این حوزه به ۱۰ میلیون تن نشان‌دهنده رشد مؤثری در این زمینه بوده است.

سرهنگ سجادی افزود: در این مدت با عملیات مشترک انجام‌شده توانستیم ۸۱ درصد افزایش در کشفیات صورت بگیرد که ارزش آن ۳۹۰ میلیارد ریال بوده است.

اجرای صحیح قانون

فرمانده جدید مرزبانی استان هرمزگان نیز پس از دریافت حکم پشت تریبون رفت و اظهار امیدواری نمود که در منصب جدید با تلاش‌های تمام مرزبانان هرمزگان بتواند جواب اعتماد فرمانده مرزبانی کشور را بدهد و در تمامی محدودیت‌ها در امنیت مرزهای هرمزگان بیش‌ازپیش کوشا باشد.

سرهنگ حسین دهکی تأکید کرد: با تمامی تعاملات و هماهنگی‌ها تمامی تلاش خود را برای اجرای صحیح قانون به کار ببندم.

گفتنی است: سردار دهکی که دیروز به‌عنوان فرمانده جدید مرزبانی هرمزگان منصوب شد اهل استان خراسان است و پیش از سمت جدید فرماندهی مرزبانی گلستان را بر عهده داشت.

قبل از سرهنگ دهکی، سرهنگ علی‌اصغر خرم روی به مدت ۱۳ ماه فرمانده مرزبانی استان را بر عهده داشت و سرهنگ سهراب سجادی نیز دو ماه سرپرست مرزبانی هرمزگان بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها