مدیرکل آموزش و پرورش استان خبر داد:

افزایش تعداد پژوهش سراهای هرمزگان



صبح ساحل ، اجتماعی - مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان گفت: تقویت جایگاه پژوهش و تحقیق و فراهم کردن زمینه بروز خلاقیت در دانش آموزان، اصل بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است و برای توسعه این مهم در مدارس استان برنامه داریم.

موسی دادی زاده سرخایی در جلسه پشتیبانی هفته پژوهش، افزود: سند تحول بنیادین رویکرد پژوهش محوری و تحقیق و نوآوری در مدارس را یک الزام می داند چرا که کم توجهی به این اصل مهم، آموزش و پرورش را از رسالت اصلی خود دور خواهد کرد.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش در کنار سند راهبری کشور در امور نخبگان، ضرورت توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را یک تکلیف می داند و همه مدیران موظف به حرکت در این مسیر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با تاکید بر اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی تواند کارآمد باشد، اظهار کرد: اهمیت پژوهش و پرسشگری و نوآوری در مدارس نیازی به تبیین ندارد چرا که این مهم زیربنای آموزش در عصر توسعه و تکنولوژی است.

به گفته دای زاده اگر این مهم اولویت اول مدارس ما نباشد نمی‌توانیم به اهداف سند تحول و سایر اسناد بالادستی کشور برسیم.این مسوول در ادامه با اشاره به  اینکه پژوهش گذرگاه توسعه در کشور است، بر تقویت فرهنگ پژوهش و نهادینه شدن این مهم در مدارس تاکید کرد و گفت: علاوه بر موفقیت های پرشمار دانش آموزان هرمزگانی در عرصه های پژوهشی ملی و بین المللی، اخیر نیز شاهد  افتخارآفرینی و کسب عنوان برتر مدیر پژوهش سرای ناحیه دو بندرعباس در کشور بودیم که نشان می دهد می توانیم با تکیه بر ظرفیت های استان در بین استانهای کشور برتری خود را نشان بدهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در همین راستا توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی را از جمله برنامه های آموزش و پرورش استان در سال های اخیر عنوان کرد و گفت: افزایش شمار پژوهش سراهای استان از 11 مورد در سال 94 به 22 پژوهش سرا در سال جاری، بیانگر اهتمام آموزش و پرورش استان به توسعه مراکز پژوهش محور در استان است.

دادی زاده بیان داشت: از آنجاییکه در سند تحول بنیادین بر مولفه ها و بسترهای پژوهشی از جمله جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جابربن حیان و همچنین اقدام پژوهی و درس پژوهی به عنوان گذرگاه رشد و تعالی آموزش های نوین تاکید شده است، لذا توجه به امر پژوهش در واقع تحقق اهداف کلیدی سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: افتخار آفرینی دانش آموزان و فرهنگیان استان در جشنواره های یاد شده و مطرح شدن نام هرمزگان به عنوان استان فعال در امر پژوهش و تحقیق، رسالت ما را در تداوم این موفقیت ها دو چندان می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین گفت: کسب رتبه نخست کشوری تیم اوژن پژوهش سرای جابربن حیان فین در مسابقات کمیکار که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش هرمزگان بدست آمد نمونه ای از موفقیت های استان است که چرایی توجه به اهمیت پژوهش در مدارس را مشخص می کند.

این مسوول در همین رابطه از برگزاری آیین تجلیل از مدال آوران برتر جشنواره های ملی و استانی در هفته پژوهش خبر داد و گفت: هدفگذاری آموزش و پرورش هرمزگان در هفته پژوهش، توسعه برنامه ها در سراسر استان برابر روزشمار و همچنین قدردانی از افتخار آفرینان است که در قالب ویژه برنامه های مختلف در استان اجرایی می شود.

وی یادآور شد: برنامه تقدیر از رابطین پژوهش سراها به دو روش استانی و منطقه ای در هفته پژوهش اجرایی می شود و با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان برتر، مقرر شد دارندگان رتبه های استانی در مناطق و رتبه های کشوری در برنامه مرکز استان تجلیل شوند.

دادی زاده تشکیل صندوق حمایت از پژوهش گران دانش آموزی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش هرمزگان عنوان کرد و گفت: این صندوق در پژوهش سراهای دانش آموزی با هدف حمایت از دانش آموزان خلاق که از بضاعت مالی پایین برخوردار هستند تشکیل شده است و این هدف را محقق می کند که هیچ دانش آموز خلاق و توانمند و علاقه مند، از ادامه فعالیت های پژوهشی و رشد استعداد خود باز نخواهد ماند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل کارگاه های روش و مطالعه و تحقیق در سراسر استان، تشکیل هفت عنوان کارگاه آموزشی در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش و سایر مصوبات مهم را از دیگر عناوین ویژه این هفته اعلام کرد.

جذب ۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: از ابتدای آغاز سال تحصیلی جدید ۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در هرمزگان شناسایی و جذب مدارس شده اند.موسی دادی زاده افزود: این افراد در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه‌های اول و دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند.

وی گفت: اکنون هزار دانش آموز دیگر بازمانده از تحصیل در هرمزگان وجود دارند که تلاش برای بازگرداندن آنان به مدارس ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پروش استان افزود: شهرستان‌های میناب، جاسک و بشاگرد بیشترین آمار افراد بازمانده از تحصیل را در هرمزگان دارد.

موسی دادی زاده گفت: مسایل فرهنگی، بُعد مسافت (دوری از محل سکونت تا مدارس)، وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده ها، پایین بودن سن ازدواج در هرمزگان از مهمترین دلایل بازماندگی دانش آموزان از تحصیل است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها