تردید زدایی از آمار اشتغال



 صبح ساحل، اقتصادی _ این روزها که خبرهای استخدام دولتی و ایجاد اشتغال دولت تمام فضای رسانه ای و محافل سیاسی کشور را در برگرفته ،بخشی هم از این اخبار نصیب استان هرمزگان شده و دوتن از مدیران شهرستانها در گزارش های جداگانه ای خبر از ایجاد فرصتهای اشتغال 3000و 5000 نفری در حوزه فعالیت خویش داده اند.آماری که برای تمام جامعه می تواند بسیار چشمگیرباشد. اما در  اولین برخورد با این خبر از خودمی پرسیم آیا این خبر را باور کنیم یانه؟ خبری که امیدوارانه باشد معمولا ناخودآگاه تمایلی را به باور در مخاطبینی که موردخطاب آن خبرهستند ایجادمی کند اما چرا شنیدن چنین خبرهایی دیگر باوری را برنمی انگیزد.

شرایطی که مجموعا برفضای جامعه حاکم شده فضای بی اعتمادی به آمارهاست که ظرفیت اهمیت اخباری از این گونه را پایین آورده است. این شرایط که ساخته سازوکارهای انتخاب شده از سوی دولت های هشتم و نهم است از آنجایی آغاز شد که تناقض های آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار فضای گزارش رقمی را آشفته کرد. و حتی تامدتها منجر به خودداری مقامات از گزارش عملکرد آماری شده بود.

 

باتوجه به اینکه در دنیای سیاست مهمترین رقابت بین جناحهایی که برای انتخابات رقابت می کنند بر سرعملکرد موفق در جامعه برطبق شاخصهایی نظیراشتغال است ،جناح حاکم تمام تلاش خود را برای موفق جلوه دادن برنامه هایش به کار می گیرد تا موفقیت و کارآمدی ایده ها و باورهای سیاسی و اقتصادی اش را به اثبات برساند.بنابراین در شرایط طبیعی هرگونه گزارش عملکرد ضعیف مساوی با خودزنی می داند و شرط دوام و حیاتش را ارائه آمارهایی که نشان از موفقیت داشته باشد. هنگامی که تمام مراکز ارائه آمار هم تحت نظارت دولت حاکم باشد تکلیف مشخص است،هیچ گونه آماری که احیانا ضعفی از آن دولت را نشان دهد به رسانه ها اعلام نخواهند کرد. چرا که در حال رقابت برای ماندن در دنیای سیاست هستند. در فضایی که تمام اطلاعات لازم برای بررسی عملکرد جناح حاکم تنها محصور به نهادهای اجرایی زیرنظر آن دولت است امکان ارزیابی مستقل از عملکردهای دولتها وجود ندارد؛به ویژه در شرایطی که فضای شک و تردید با رفتارهای غیرمنطقی و تصمیمهای دفعتی و بی مقدمه گره خورده باشد. اما راهی بسیار ساده برای رفع چنین فضای ابهام آوروتردیدآمیز وجود دارد و آن شکل گیری تشکل های مستقل یا جمعی از احزاب رقیب دولت و امثال آن است که به موازات عملکرد دولت به اطلاعات مربوط به تمام زیرمجموعه ها دسترسی داشته و همزمان با دولت بتواند شاخصهای ارزیابی عملکرد را سنجیده و در اختیار عموم قراردهد. این گونه تشکل ها که به سادگی هم قابل اجرا هستند به هیچ عنوان از حزب حاکم نیستند. بادرنظرگرفتن تحولات تکنولوژی های ارتباطاتی و اطلاعاتی ، قطعا هیچ بهانه ای برای دشواربودن و یا عدم امکان ارائه وجود ندارد.امنیت امروز جوامع با شفافیت گره خورده است؛چرا که هر آنچه در انحصارباشد همواره بالاترین ظرفیت برای سواستفاده راخواهد داشت.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها