گفتگو با بادروج بانوی کارآفرین هرمزگانی

«صــنایع دستـــــی» استـــــانم را به کــشورهــــای حاشیه خلیج فارس صادر می کنم



صبح ساحل ، هنری -  در همان دوران کودکی و نوجوانی دست به قیچی ، سوزن و نخ بود  ودر کنار مادر می نشست هنر خیاطی را می آموخت تا آنکه در 13 سالگی، به صورت حرفه ای کار خود را شروع کرد و به همراه مادر و خواهرانش سفارش لباس و صنایع دستی می گرفت .

او با استعداد،علاقه و پشتکار فراوان در سالیان بعد موفق شد نام خود را به عنوان یکی از بهترین های هنر دوخت و دوز لباسهای محلی نه تنها در جزیره هرمز که زادگاهش است بلکه در استان هرمزگان  سر زبانها بیندازد.

تا آنکه در 28 سالگی با کمک خانواده اش ،شرکت تعاونی به نام «نقش و نگار الماس هرمز» به ثبت رساندو افراد زیادی را  آموزش و تحویل جامعه داده که این افراد اکثر خود یکی از بهترین تولیدکنندگان شناخته شده هستند.

این بانوی 32 ساله علاوه بر  ایجاد شغل و فرصت درآمدزایی برای بانوانی ایجاد کرده است  که با اتکا به هنر دست خود وبا تکیه بر پتانسیل های موجود در منطقه و با استفاده از مواد اولیه ای که بسیار ساده در استان یافت می شود اثری زیبا و فاخر تولید می کنند.

این هنرمند هرمزگانی و کارآفرین برتر استان ،  فرخنده بادروج نام دارد که در حال حاضرعضو دایم شورای سیاست گزاری زنان وخانواده استان هرمزگان،عضو هيات ريسه اتاق تعاون استان هرمزگان،نماينده تعاون و توسعه كارآفرينى زنان ايران در هرمزگان در کارنامه دارد.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه امسال تعاونى» نقش و نگار الماس هرمز»به عنوان تعاونی  برتر استان هرمزگان در گرايش زنان معرفی شد گفت:سال 93 خانوادگی شروع کردیم به راه اندازی تعاونی  با 21 نفر استارت کار را زدیم و سال 94  به ثبت رساندیم که در همان سال، شرکتمان مهر اصالت ملی را دریافت کرد که حتما با همکاری و همدلی گروهی توانستیم  به این موفقیت و موفقیت های والایی برسیم  .

 پیشرفت بانوان استان

بادروج با اشاره به ایجاد شغل  برای هفت نفر به صورت مستقیم و حدود 85 نفر به صورت غیر مستقیم شغل افزود: ایجاد شغل و فرصت درآمدزایی برای دیگران حس ارزشمندی در من ایجاد می کندبه همین دلیل تمام سعی ام توانمند سازی زنان استان به خصوص روستاییان است که استعداد زیادی در خلق آثار سنتی بومی دارند. وی ادامه داد:علاوه براینکه از بانوان جزیره هرمزو... در امر صنایع دستی پشتیبانی می کنم، از حمایت روستاییان نیز دریغ نمی کنم و با دادن آموزش های لازم هدفم پیشرفت بانوان سراسر استان است.

 عرضه محصولات تولید بانوان هرمزگانی  

در جشنواره و نمایشگاه داخلی و خارجی

بادروج که از سن 17 سالگی آموزش را از اداره ارشاد شروع کرد وهم اکنون رابطه ای تنگاتنگ با کمیته امداد برای آموزش مددجویان دارد گفت: هرساله کلاس های مختلف صنایع دستی را برای مددجویان برگزار می کنم و برای آموزش به مناطق مختلف استان می روم.

وی این را هم افزود که به عنوان نماینده استان دربنیاد تعاون ، به تمام نقاط استان می رود وپس از شناسایی  افراد صنعت گر ، تولیدشان را برای عرضه و فروش معرفی می کند.

این هنرمند جوان گفت که اعضاء تعاونی در طول سال 15 تا 19 جشنواره و نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت و محصولات تولید بانوان هرمزگانی را در آن مکان ها عرضه می کنند که علاوه بر تامین بازارهای داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله دبی، قطر و عمان نیز صادر می شود.

 حمایت مسوولان را می خواهیم

 وی با بیان اینکه حمایت مسئولان استان برای عرضه و معرفی محصولات مهم دانست و گفت: در این مدت با حمایت مسوولان استان از جمله اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین استانداری هرمزگان موفق شدیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنیم و حتی در آنجا فردی به عنوان نماینده ای ازتعاونی قرار دهیم و محصولاتمان را بفروشیم و می خواهیم در کشورهای اروپایی نیز محصولاتمان را ارائه دهیم اما متاسفانه ارگانها  از جمله اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در این مورد از ما حمایت چندانی نمی کنند وتوقع همه ما صنعتگران خیلی بیشتر از این هاست ،مسوولان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان استان  حرف می زنند ولی  عمل نمی کنند.بادروج یادآور شد : هدف شرکت ما قرار دادن نام ایران در بالاترین رتبه های جهانی تولید صنایع دستی است و امیدواریم مسوولان دلمان را برای صادرات قرص کنند و تنها با شعار کارآفرینی و حمایت از آن ، نمی توان محصولات استان به جهانیان معرفی شود.

 قیمت خرید  صنایع دستی

حوزه فعالیت این تعاونی  در صنایع دستی و بومی هرمزگان از رویه دوزی، گلابتون دوزی، زری بافی، حصیر بافی و صدف کاری و....است که  هنرمندان با استفاده از گلابتون، خوس، ودوو، شک و زری در دوخت  انواع پوشاک سنتی ، شلوار بندری، لباس کَندوره، چادرهای خوس دوزی شده، جِلویل و انواع شلوارهای محلی در کارگاه یا منزل مسکونی تهیه می کنند.بادروج این را بیان کرد که  در  طراحی  پوشش بانوان هرمزگانی  از طرح ها و نقش و نگارهای طبیعت تا امواج زیبای دریا و شاخ و برگ درختان  به کار رفته است.

کَندوره، اُرنی، جِلویل، شلوار و بُرقع از جمله پوشش متداول  بانوان هرمزگانی  است. وی در خصوص هزینه این صنایع دستی نیز اشاره ای داشت که مثلا برای دوخت یک کندوره ( یکی از لباسهای پر طرفدار بانوان هرمزگانی)  با حاشیه های نواردوزی شده از پارچه هایی با رنگهای شاد همچون زرشکی، سبز، آبی و قرمز استفاده می شود و با توجه به اینکه نوارهای آن کاردست بوده یا آماده 150 هزار تومان  به بالا هزینه می شود. بادروج هزینه یک شلوار بندری را نیز بستگی به نوار آماده یا کار دست دانست از 200 تا به بالا ذکر کرد. 

 سنت دیرینه در خانواده

بادروج که دارای دو فرزند( آیدین 10 ساله و آدرینا 6 ساله ) است از علاقه دخترش به این حرفه سخن گفت و افزود: مشوق اصلی خود من  در زمینه صنایع دستی  مادر بود و  از بچگی در خانواده ای هنرمند بزرگ شده ام و به همراه چهار خواهر دیگرم و افراد فامیل به صورت گروهی صنایع دستی را تولید می کنیم.

وی ادامه داد: هنر تهیه و دوخت انواع لباس بومی در خانواده ما سنتی دیرینه است که نسل به نسل، از مادران به دختران آموزش داده شده و به ارث رسیده است که گویا دختر من نیز از این امر مستثنی نیست و در این سن ، علاقه زیادی به هنر صنایع دستی دارد.

 بادروج ادامه داد:مادران نقش بسزایی در هنرمندی فرزندان خود دارند و با اندکی آموزش به فرزندان می توانند آنها را تبدیل به فردی قدر در صنایع دستی در آینده کنند. 

وی که دارای مدرک دیپلم ادبیات است از شرایط عدم ادامه تحصیل  گفت: در آن زمان دانشگاه در هرمز نبود و یک دختربه علت تعصبات خانوادگی  نمی توانست به شهرستان برای ادامه تحصیل برود و من نیز همانند اکثر هرمزی ها تا مقطع دیپلم ادامه تحصیل دهم و در 19 سالگی نیز ازدواج کردم.

 بادروج  از همسرش که نقش اصلی در موفقیتش داشته است تشکرکرد و گفت: در حال حاضر ساکن بندرعباس هستم و همسرم نیز کارمند بانک است و دوش بر دوش من در تربیت فرزندان و همچنین پیشرفت کارها است .

 گسترش صادرات صنایع دستی

تاسيس آموزشگاه آزاد فنى و حرفه اى جلبيل در هرمز، غرفه برتر صنايع دستى در چند نمایشگاه داخل کشور ،کسب عنوان تعاونی قابل تقدیر در دهمین جشنواره تعاونی برتر استان ، کسب نشان ملی صنایع دستی در سال 96 ،آموزش دوره های گلیم ، تابلو فرش و فرش و... از جمله عملکرد تعاونی «نقش و نگار الماس هرمز» است که موسس آن برنامه آینده خود را گسترش صادرات صنایع دستی استان دانست.

به رخ کشیدن صنایع دستی هرمزگان در دنیا  

در گذشته، اکثریت کارآفرینان را مردان تشکیل می دادند، اما در سال های اخیر تعداد زنان کارآفرین به نحو چشم گیری افزایش پیدا کرده است و فرخنده بادروج نمونه ای از زنان موفق استان است  که  تا کنون  برای .... نفر بانو شغل درست کرده و با حضور در نمایشگاه‌های خارجی توانمندی‌های زنان استان را در عرصه‌های مختلف به رخ کشیده است تا جایی که هدف  این بانوی فعال،باز کردن جای پایی برای محصولات خود در کشورهای همسایه و اروپا است.

 جا دارد مسوولان مربوطه از طرح های تولیدی حمایت کنند چراکه  محیط تجاری کسب و کار صنایع دستی به شدت رقابتی است. رقبای جدید و بازارهای جدید همانند چینی ها  ایجاد می شوند و کپی از صنایع دستی بومی با نرخ پایین و بدون کیفیت در بازارها عرضه می کنند...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها