در گفتگو با موسس کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان هرمزگان بیان شد

گفتار درمانی و شکستن سکوت کودکان ناشنوا



صبح ساحل ، اجتماعی- اعظم رام:6 ماه از جشن تولد 3 سالگی می گذشت اما نمی توانست همانند خواهر دو قلویش(آنا) هنوز خوب حرف بزند و کلمات را ادا کند ، پدر و مادرش کم کم از این موضوع احساس خطر کردند که شاید «امید»  مشکل ناشنوایی داشته باشد.

به تکاپو افتادند و در اسرع وقت ، وی را نزد پزشک گوش و حلق و بینی بردند اما پزشک به تشخیص سلامت شنوایی کودک را داد و برای خوب ادا کردن کلمات  ، وی را به گفتار درمانی معرفی کرد ولی بهبودی حاصل نشد.

خانواده  پس از پیگیری فراوان ، امید  را به نزد پزشک گوش و حلق و بینی در تهران بردند که پس از آزمایشات مشخص شد پسر بچه کم شنواست و این کودک پس از مدتی  دارای سمعک شد.

خانواده از این که علت مشکل  فرزندشان مشخص شده بود  دچار شوک شده بودند و تمام سعی شان را می کردند که هر چه زودتر سلامتی اش را بدست آوردند.

 امید چهار ساله  و 6 ماه بودکه  خانواده پس از تحقیق  دریافتند کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان در  بندرعباس   در کارش  موفق بوده است به همین علت امید را به این مرکز آوردند...

به گفته زهره غلامزاده موسس کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان در هرمزگان ،خانواده بسیار نگران بودند  که امید تا رسیدن به مدرسه بهبود یابد یا نه. کارکنان این مرکز  با همکاری خانواده اظهار امیدواری کردند که حتما  امید بهبود می یابدو  امید در کلینیک حاضر شد .

تمام تلاش مربیان و همچنین  خانواده نتیجه داد و این کودک در تست مدرسه قبول شد ،هم اکنون  امید شاگرد اول  کلاس دوم ابتدایی است و همانند هم کلاسی هایش حرف می زند و کلمات را به خوبی ادا می کند ...  

اشک شوق با شنیدن اولین کلمه

از زبان کودک ناشنوا

پارسا 9 ماهه، به صحبت های پدر و مادرش واکنش نشان نمی داد ، خانواده وی را به نزد پزشک بردند اما پزشک نیز به آنها  گفت فرزند شما مشکل ناشنوایی دارد ولی شاید در بزرگسالی این مشکل حل شود.

پدر و مادر که ساکن یکی از شهرستانهای  هستند بعد از مدتی به بندرعباس آمدند و نزد پزشکان دیگر رفتند ولی مشکل پارسا حل نشد.

 پارسا به سن 2 سالگی رسید اما بهبود نیافت، پدر و مادر پس از پی گیری به بهزیستی بندرعباس آمدند و با کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان در هرمزگان آشنا شدند.

این کودک 2 ساله پس از  ورود  به این کلینیک و  دریافت سمعک ، اولین کلمات را بعد از 6 ماه به زبان آورد.پدر و مادر از خوشحالی  چشمانشان پر از اشک شده بود و از آن روز به بعد تمام کلمات را که پارسا ادا می کرد می نوشتن و یا ضبط می کردند . پارسا کوچولو نیاز به کاشت حلزون داشت ...

غلامزاده گفت: به خانواده این کودک تاکید کردیم که نیاز به کاشت حلزون دارد ، خانواده استرس زیادی داشتند که شاید کاشت حلزون جواب ندهد اما قانع شدند. بعد از دریافت پروتز، اولین باری که پارسا جلو مادر توی این مرکز  به صدا واکنش نشان داد اشک شوق مادر سرازیر شد و این باعث خوشحالی ما بود ،پارسا  هم اکنون پیش دبستانی است و در کنار بچه های  عادی درس می خواند.مدیر عامل  کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان در هرمزگان، موفقیت این فرزندان را  بهترین هدیه برای این کلینیک دانست و ادامه داد: با دیدن بهبودی این کودکان تمام خستگی  را از تنمان بیرون می آید.

 بهبودی 95 درصد کودکان ناشنوا و کم شنوا

این کلینیک زیر نظر سازمان بهزیستی هرمزگان در سال  1390 تحت پوشش قرار دادن   30 کودک کم شنوا و ناشنوا  کار خود را  در بندرعباس شروع کرد و در حال حاضر   6 مربی ثابت و 5 مربی پاره وقت کارآموزیده ،  بالغ بر 50 نفر  را تحت آموزش و درمان قرار می دهند.

مدیر عامل مرکز آموزشی و توانبخشی خانواده و کودکان ناشنوا و کم شنوا گفت: ما کودکان 6 ماه تا پیش دبستانی را مورد درمان قرار می دهیم که تا به امروز ، 95 درصد  کودکان توانستند به  مدرسه عادی راه یابند و همانند همکلاسیهایشان ادامه تحصیل دهند. غلامزاده افزود: با توجه به میزان جمعیت و شیوع بالای آسیب های شنوایی در کودکان و نبود این نوع خدمات به شیوه علمی در آن زمان ، تأسیس این کلینیک که هدف اولیه آن ارائه خدمات به کودکان کم شنوا و والدین آنها بود، بسیار ضروری بنظر می رسید.وی تصریح کرد:در این مرکز ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی بین سنین 2تا 6 سال کارساز است و تلاش می شود که کودکان کم شنوا و ناشنوا با دریافت خدمات آموزشی ، استفاده از طریق آموزشهای اولیه به مادران و همچنین ارائه وسایل کمک شنیداری ( سمعک )  به کودکان و در صورت لزوم کاشت حلزون و ارائه خدمات تربیت شنیداری و گفتار درمانی کودکان ، بتوانند زندگی متعارف خود را دنبال کنند.

 انتظار طولانی مدت برای کاشت حلزون

غلامزاده از انتظار  طولانی مدت کودکان برای کاشت حلزون  سخن گفت که به علت نبود مرکز کاشت حلزون در هرمزگان، بیماران برای کاشت حلزون  به استانهای همجوار و یا مرکز  مراجعه می کنند که ماهها باید درصف انتظار باشند و گاهی اوقات از سن کاشت نیز می گذرد.وی یادآور شد:زمان نقش مهمی در نتیجه جراحی دارد وكاشت حلزونی در كودكان قبل از 2سالگی نتایج بسیار خوبی داشته و بسیاری از آنها قادر به گفتگوو دنبال كردن مكالمات می باشند .

غلامزاده ادامه داد: در صورت داشتن متخصصان خوب در استان، متاسفانه از  این مرکز  محروم هستیم در صورتی که استان کرمان دارای  مرکز کاشت حلزون است. وی اختلالات شنوایی در نوزادان به دو دسته کم‌شنوایی و ناشنوایی می داند یادآور شد: کم‌شنوایی با سمعک و ناشنوایی با کاشت حلزون قابل درمان است. عمدتا خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های کاشت حلزون دچار مشکل می‌شوند و نیازمند کمک‌های دولت هستند.

 فعالیت 11 مرکز کاشت حلزون شنوایی

گفتنی است :هم اکنون ۱۱ مرکز کاشت حلزون شنوایی در سطح کشور فعال و مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند. دو گروه از ناشنوایان به عمل کاشت حلزون شنوایی نیاز دارند. ناشنوایان مادرزاد که در دوران طلایی دو سالگی باید این عمل برای آنان انجام شود و گروه دوم نیز افراد عادی هستند که به دلیل بروز حادثه یا بیماری دچار ناشنوایی می شوند. در حال حاضر تعداد2670نفر ناشنوا تحت پوشش بهزیستی بندرعباس هستند.

 آدرس کلینیک گفتار درمانی

  شهروندانی که فرزندان آنها دچار کم شنوایی و یا ناشنوایی هستند می توانند به کلینیک گفتار درمانی آوای فرشتگان تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس به نشانی بندرعباس انتهای آزادگان ۳۰, کوچه جانبازان ۵  و یا جهت هماهنگی با شماره تماس  09374319871  و یا  ۳۳۳۱۵۹۱ تماس بگیرند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها