مدیرکل دامپزشکی هرمزگان:

گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز خریداری کنید / خطر تب کریمه



مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: با شروع فصل گرما بیماری‌های مربوط به دام مانند تب کریمه کنگو شایع می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، محمد جانباز در این خصوص افزود: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد مشترک بین دام و انسان است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: تماس مستقیم با کنه‌های آلوده، ترشحات و خون دام بیمار و تماس با انسان بیمار از راه‌های انتقال این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: این بیماری در دام زنده هیچ گونه علائم خاصی ندارد و تنها در انسان با حالت تحوء، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی تشخیص داده می‌شود.

جانباز عنوان کرد: دامدران، دامپزشکان، قصابان، پرسنل بیمارستان و زنان خانه دار افراد در معرض خطر این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: اگر فرد بیمار با مشاهده این علائم در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند این بیماری قابل درمان است، اما حاد باشد احتمال فوت فرد نیز وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با توصیه به اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی در استان خریداری کنند، عنوان کرد: ۱۱۰ مرکز مجاز فروش گوشت خام در هرمزگان وجود دارد که گوشت آن‌ها از طریق ۹ کشتارگاه در استان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم برای اطمینان بیشتر بعد از تهیه گوشت خام آن را به مدت ۲۴ ساعت در درمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنند تا عامل بیماری از بین برود، اظهار کرد: جگر خام نیز به علت داشتن بافت خاص ۴۸ تا ۷۲ ساعت باید در یخچال نگهداری شود.

جانباز با بیان اینکه مردم در فصل گرم سال که احتمال وجود این بیماری بیشتر است دام زنده‌ای را خود ذبح نکنند وریا از وسایل ایمنی شخصی مانند دست کش، ماسک، کلاه و چکمه استفاده کنند، افزود: در سال‌های گذشته یک مورد مرگ ناشی از این بیماری در استان وجود داشت که با آگاهی مردم و اطلاع رسانی‌ها این بیماری در استان کنترل شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها