ضرورت بازنگری در سیمای شهری بندرعباس



بندرعباس کلان شهری در جنوب ایران با ظرفیت های فراوان است که متاسفانه آنگونه که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده و هم اکنون بازنگری در سیمای شهری آن به عنوان یک ضرورت مهم مورد تاکید است.

این کلانشهر که مرکز استان هرمزگان است و از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود، ظرفیت های خوب و کشف نشده بسیاری دارد که باید با نگاهی عمیق و بهره گیری از هنر مدیریت، استفاده ازاین ظرفیت ها در اولویت قرار گیرد و آسیب ها به فرصت تبدیل شود که از جمله آنها می توان به زیباسازی هر چه بیشتر نوار ساحلی و تبدیل خورها به فضاهای تفریحی و بهسازی ورودی های شهر اشاره کرد.

در هیچکدام از سه ورودی شهر بندرعباس نمادی از معماری و هویت این شهر به چشم نمی خورد و به جای آن در این ورودی ها به هر طرف که نگاه کنی کوهی از زباله را میبینی که سعی در رخ نمایی زشتی هر چه بیشتر خود دارد.

از دیگر معضل های جدی این کلان شهر، وجود برخی ساختمان های نیمه کاره بخش خصوصی و دولتی است که موجب شلختگی و نازیبایی در نمای شهری شده و نوعی تشویش و آشفتگی بصری را برای شهروندان به ارمغان آورده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های مسوول، حدود دو هزار ساختمان مسکونی و مجتمع تجاری در بندرعباس سال هاست نیمه تمام به حال خود رها شده که علاوه بر مشکلات قانونی و حقوقی، به سیما و منظر شهری نیز صدمه می زنند.

از نمادهای بومی در ورودی شهر بندرعباس استفاده شود

آری، اینجا بندرعباس، شهری است که حتی شهرسازی و ساختمان سازی آن بر قاعده بی نظمی و رعایت نشدن اصول معماری بومی پیش رفته و هویت معماری آن لا به لای چرخ های توسعه و پیشرفت اقتصادی گم شده است.

ورودی شهر، مهمترین و اولین نقطه ای است که بر اساس آن درباره یک شهر قضاوت می شود و همین ورودی ها مبنای قضاوت گردشگران، مردم و حتی سرمایه گذاران درباره مدیریت یک شهر است.

در یکی از ورودی های شهر بندرعباس، همین که وارد می شوی، چشمت به بنای قدیمی میدان میوه تره و بار می خورد و موجی از شلوغی و بی نظمی و انبوهی از پسماندهای میوه و دیگر زباله ها در برابر چشمانت رژه می روند.

مساله ساماندهی و زیباسازی ورودی های شهر بندرعباس همواره از سوی مسوولان ارشد استان هرمزگان مورد تاکید قرار گرفته و در همین راستا نیز استاندار بیان داشت: از نمادهای بومی هرمزگان برای ایجاد مناظر زیبا و مبلمان شهری مناسب در ورودی های شهر بندرعباس استفاده شود.

فریدون همتی در نشست پیگیری ساماندهی و زیباسازی ورودی های شهر بندرعباس اظهار داشت: ایجاد مناظر زیبا و مبلمان شهری مناسب در ورودی های شهر بندرعباس یک اولویت بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مسیرهای ورودی شهر بندرعباس باید به مناطق زیبا و جذابی برای مردم و گردشگران تبدیل شوند.

همتی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه باید تلاش کنند که تا زمان ایام آغاز ورود گردشگران به بندرعباس در آبان و آذر ماه سال جاری، این شهر از ورودی های زیبا و مناسبی برخوردار شود.

استاندار هرمزگان چندی پیش نیز ابراز داشت: دو سال است برای بهتر شدن ورودی های شهر بندرعباس فریاد می زنم و از شهرداری و معاونت عمرانی این موضوع را خواسته‌ام اما توجهی نشده است.

منظر شهری باید در ساختمان سازی مورد توجه ویژه قرار گیرد

یکی از تاکیدهای مهم در ساخت و سازها مساله توجه به منظر شهری است زیرا که اولین چشم انداز در محیط های شهری انضباط و نمای شهری و مطابقت آن با فرهنگ و زیست منطقه است.

ناهنجاری در این بخش به دلیل ایجاد اختلال بصری در کنار تنش و هیاهوی حاکم در شهرهای امروزی، می تواند موجی از ناآرامی و ناامنی را در میان شهروندان ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در همین راستا در همایش اخیر شهرداران هرمزگان که به میزبانی شهر جناح بستک برگزار شد، گفت: ساختمان های هر شهر هویت آن منطقه است و ارتباط مستقیم با وسعت دید و تفکر ساختمان سازان و شهرداران آن منطقه دارد.

رضا مدرس اظهار داشت: ساختمان سازان هویت بخش هر شهری هستند و نمای شهر گویای تفکر و توانمندی آنها می باشد و شهرداران نیز در این حوزه مستثنا نیستند.

وی با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در بندرعباس، گفت: در باز آفرینی شهری باید به همراه اقدامات فیزیکی، توانمند سازی و مشارکت جامعه محلی نیز مدنظر قرار گیرد.

مدرس مشارکت جامعه محلی در امر نوسازی بافت فرسوده را ضروری دانست و بیان داشت: شهرداران در مواجه با بافت فرسوده و ناکارآمد شهری باید توجه به مشارکت جامعه محلی و توانمند سازی آنها را به عنوان یک اصل و هدف مدنظر قرار دهند.

برنامه راهبردی شهرداری بندرعباس در افق ۲۰ ساله تدوین شد

برنامه راهبردی شهرداری بندرعباس شامل سند چشم‌انداز شهر بندرعباس در افق ۱۴۱۷ و برنامه راهبردی-عملیاتی شهرداری بندرعباس در افق ۱۴۰۲ تدوین شده است.

شهردار بندرعباس با اشاره به اجرای این برنامه توسعه محور، گفت: بر این اساس، چشم‌انداز شهر بندرعباس برای فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۱۷ تدوین شده که دارای افق ۲۰ ساله است و به چهار برنامه عملیاتی پنج ساله تقسیم می‌شود.

عباس امینی زاده افزود: برنامه عملیاتی شهرداری بندرعباس برای پنج سال اول، یعنی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ در این سند به صورت مشروح ارائه شده است.

وی افزود: این سند به منظور تامین اهداف فوق و با مشارکت اعضای شورای اسلامی شهر در قالب ستاد راهبری تدوین سند و کارگروه‌های تخصصی و با بررسی دقیق اسناد بالادستی، توجه به ظرفیت‌ها و مطالعات مختلف پیشین تهیه شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: برنامه راهبردی شهرداری بندرعباس مانند انواع سندها و طرح‌های جامع موضوعی و موضعی، با نگاه ویژه به مطالعات جمعیتی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و همچنین سند آمایش سرزمین با رعایت اصول آینده پژوهی تدوین شده است.

اجرای پروژه های سرمایه گذاری نیاز کلان شهر بندرعباس است

شهرستان بندرعباس با توجه به توسعه روز افزونش، نیازمند اجرای پروژه های سرمایه گذاری به منظور رشد و پیشرفت هر چه بیشتر است.

باید شرایط برای سرمایه گذاران تسهیل شود و بروکراسی‌های اداری دست و پا گیر کاهش یابد تا اجرای پروژه سرمایه گذاری در بندرعباس تحقق یابد.

یکی از مهمترین حوزه‌ها برای جذب سرمایه حوزه گردشگری است که اقصی نقاط استان هرمزگان از جمله بندرعباس به دلیل داشتن جاذبه های فرهنگی، تجاری و تفریحی ظرفیت بسیاری در این بخش دارد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری هرمزگان دراین زمینه اظهار داشت: اجرای پروژه‌های های سرمایه گذاری با هدف تقویت زیرساخت های گردشگری در شهر بندرعباس در دستور کار قرار گیرد.

ایرج حیدری تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده گردشگران در فصول مختلف سال به ویژه زمستان و ایام نوروز در شهر بندرعباس تقویت زیرساخت های خدماتی جهت رفاه حال گردشگران ضروری است.

وی تاکید کرد: زیبا سازی ساحل شهر بندرعباس باید تداوم داشته باشد تا شاهد وجود محیط شاداب در نوار ساحلی شهر برای مردم استان به ویژه شهر بندرعباس در ایام گذراندن اوقات فراغت باشیم.

حیدری خاطرنشان کرد: موانع پیش روی اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری و عمرانی شهرداری در حوزه های احداث زیرساخت‌های گردشگری، خدماتی و رفاهی که با هدف بهبود خدمات به مردم توسط شهرداری دنبال می گردد، با اخذ تصمیم های لازم با همکاری دستگاه‌های اجرایی به زودی برطرف می شود.

غفلت در زیباسازی شهری را نپذیریم

به اعتقاد نگارنده نه تنها بندرعباس که بیشتر شهرهای هرمزگان از منظر سیمای ورودی شهری، اوضاع و احوال چندان خوشی ندارند و این بخش همواره مورد غفلت واقع شده است.

منظر شهری و سیمای ورودی به شهر باید به گونه ای باشد که هر گردشگر و مسافری که برای نخستین بار بندرعباس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می نماید، تصویر زیبایی در ذهنش نقش ببندد و در همین راستا مدیریت شهری باید برای مناسب سازی ورودی های شهر و بهبود هر چه بهتر منظر شهری تدبیر ویژه ای بیاندیشد.

نهادهای مسوول در این بخش از جمله اداره کل راه و شهرسازی باید نظارت بیشتری بر وضعیت سیمای شهری داشته باشد و شهرداری ها نیز به وظیفه خود یعنی زیباسازی سیما و چهره شهرها به درستی عمل کنند.

در حقیقت زیباسازی منظر و سیمای شهری کار چندان سختی برای ارگان های متولی نیست در صورتی که از طرح های خلاقانه جوانان همین مرز و بوم استفاده کنند و دست از طرح های کلیشه ای و تکراری که گاهی از سرزمین های خارج از این و آب و خاک کپی برداری شده، بردارند.

می توان از نمادهایی همچون لنج های صیادی و درختان نخل با ابتکار و خلاقیتی به روزتر و زیباتر در طراحی منظر و سیمای شهری بهره برد، تا ضمن معرفی هویت و فرهنگ منطقه، تصویری زیبا را نیز در معرض دید همگان به نمایش گذاشت.

مسوولان باید اهمیت زیباسازی و بهسازی منظر شهری را جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که بهبود وضعیت سیما و منظر شهر برای افزایش کیفیت محیطی شهر و ایجاد جاذبه های توریستی امری بسیار ضروری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها