پاسخ شهرداری بندرعباس به یک گزارش صبح ساحل



به دنبال انتشار گزارش «صبح ساحل» در صفحه 5 و 6 روزنامه شماره 3866 یک‌شنبه 31 شهریورماه 98 با عنوان «بندرعباس در رویای شهر خلاق» جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی مرکز خلاقیت و فناوری نوین شهرداری بندرعباس در خصوص مطالب درج‌شده به دفتر این روزنامه ارسال شد.


در این گزارش روزنامه صبح ساحل که با عنوان بندرعباس در رویای شهر خلاق بود به بررسی ماهیت شهر خلاق و مشکلات و موانع بندرعباس برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان پرداخته شد.


سال گذشته در نشستی که با محوریت شهرهای خلاق در کمسیون ملی یونسکو در ایران صورت گرفت، ضرورت ایجاد شهر خلاق در ایران برای توسعه پایدار شهری مطرح شد. از آن روز تاکنون شهرداری‌های بسیاری در ایران درصدد ثبت شهرشان به‌عنوان یک شهر خلاق و پیشرو در جهان برآمدند. ازجمله شهر بندرعباس.


در این گزارش سؤال‌هایی مطرح شد ازجمله : آیا بندرعباس بسترهای لازم برای تحقق هدف را دارد؟ آیا شهروندان خلاق، رهبران و یا تعامل گران اصلی بندرعباس هستند؟ برای بخش آکادمیک و علمی  موضوع فرهنگ و هنرهای بومی،  پژوهشی خاصی در بندرعباس صورت گرفته است؟


تعاملات با کدام‌یک از نهادهای بین‌المللی صورت گرفته است؟  انگیزه‌های اصلی شهردار از تصمیم برای فرستادن تقاضای عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو چیست؟


سه پروژه اصلی که شهرداری بندرعباس درزمینهٔ ی  فرهنگی هنری و هنرهای بومی در سطح جهانی برگزار کرده است کدام است؟
همچنین در این گزارش تمامی زمینه‌های شهر خلاق با مثال‌های جهانی بعلاوه زمینه تخصصی  که بندرعباس قرار است به‌واسطه آن به شبکه شهر خلاق بپیوندد، بررسی شد .


 متن کامل جوابیه شهرداری 


ضمن تقدیر از نگاه تیزبین آن نشریه در حوزه مسائل شهری، بدین‌وسیله نکاتی را در خصوص درخواست پیوستن به شبکه شهرهای خلاق به عرض می‌رساند:
- پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق، الزاماتی دارد که با هماهنگی وزیر نظر کمیسیون ملی یونسکو ایران انجام شد. از شهر بندرعباس هم پس از بررسی کارشناسی برای پیوستن به این شبکه دعوت شد.


-صنایع دستی هنرهای دستی، موضوع پیوستن شهر بندرعباس به شبکه شهرهای خلاق است. گسترش این صنایع هنرها باهدف حفظ میراث ارزشمند گذشته، رونق کسب‌وکار و اقتصاد خانواده‌ها، شهرداری را بر آن داشت تا نسبت به معرفی آن اقدام کند.


-نبود امکانات و زیرساخت‌های کافی، نباید مانعی در معرفی ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی تلقی شود. شمار فرهنگسراها و کارگاه‌های صنایع‌دستی اگرچه زیاد نیست ولی می‌توان با تکیه‌بر داشته‌ها وهم افزایی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد، گام‌هایی خوب درزمینهٔ معرفی هرچه بیشتر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بندرعباس برداشت.


-پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، فرصت است و نه هدف و با این باور داشت، از همه امکانات برای معرفی هرچه بیشتر بندرعباس، استفاده خواهیم کرد. شبکه شهرهای خلاق، آزمونی است تا در آن با تکیه‌بر ظرفیت‌های موجود، رؤیا! را به واقعیت تبدیل کنیم و با جذب مشارکت شهروندان، توسعه همه‌جانبه و پایدار را شتاب ببخشیم و این مهم، با همکاری و همدلی همگان ازجمله رسانه‌ها و مطبوعات، قابل تحقق است.


-حضور بندرعباس درمیان دیگر شهرهای کشور برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق بنا به دعوت رسمی نهادهای ذی‌ربط صورت گرفت و فرآیند تکمیل فرم‌ها و کاربرگه‌ای لازم، به‌خوبی انجام شد. شهر بندرعباس اکنون در مقایسه با دیگر شهرهای داوطلب، از رتبه‌ای مناسب، برخوردار است.


-فرصت‌ها و چالش‌های توسعه با در نظر گرفتن خلاقیت به‌عنوان نیروی محرک فعالیت‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای توسعه، تأثیر مورد انتظار بر توسعه پایدار شهری در صورت عضویت در شبکه، ارزش‌های رقابتی، نقش و پیشینه حوزه خلاق در تاریخ و توسعه شهر بندرعباس و اهمیت اقتصادی آن، شاخص‌های توسعه اقتصادی حوزه خلاق، اقتصاد خانواده‌های زیرپوشش حوزه خلاق، نمایشگاه‌ها، فعالیت‌ها و جشنواره‌ها، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت حوزه خلاقیت و گروه‌های مردمی فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توسط کارشناسان و پژوهشگران شهر بندرعباس، پس از جمع‌بندی به کمیسیون ملی، ارسال و مورد تأیید قرار گرفت.


-برخی معضلات شهری مورداشاره آن نشریه، مانند سوءتغذیه و المان‌های شکسته اگرچه به‌عنوان آسیب، باید موردبررسی قرار گیرد اما برای فرآیند حوزه خلاق یادشده، موضوعیت ندارد و دیگر حوزه‌های محترم شهری، همواره برای رفع آن در تلاش‌اند.


- سعی بر آن است با پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق، زمینه‌های کمتر توسعه‌یافته شهر بندرعباس در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای دستی، وجه همت نخبگان، دانشجویان، فرهیختگان، صاحبان اندیشه، هنرمندان، فرهنگ دوستان و مسئولین دستگاه‌های مرتبط اجرایی قرار گیرد و در این راستا، اهالی محترم رسانه با نقدهای منصفانه، کارشناسی و واقع‌بینانه خود، بهترین یار خدمتگزاران شهروندان در شهرداری بندرعباس خواهند بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها