امید به ضرب العجل یک ماهه رئیسی



به گزارش صبح ساحل،به نقل از فارس هرمزگان، پس از آنکه رئیس شورای شهر بندرعباس به موضوع بلاتکلیفی ساکنان محلات حاشیه نشین بندرعباس در خصوص اخذ سند املاک شان اشاره کرد و گفت: «مردم محله های نخل ناخدا، نایبند، سنگ کن، خواجه عطا، آیت الله غفاری، سورو، حسین آباد و بسیاری از محلات دیگر بندرعباس  ده ها سال است که در این محله ها ساکن هستند و قدمت حضور بعضی از آنها به حدود ٦٠سال می رسد، اما متاسفانه هنوز در بلاتکلیفی نسبت به سند مالکیت به سر برده و برخی با سوء استفاده از خلاء های قانونی، نسبت به تملک اراضی آنان اقدام کرده‌اند.

نبود سند مالکیت منجر به آن شده است که این محلات با وجود آن که بخش بزرگی از جمعیت بندرعباس را در خود جای داده است، عملاً از ابتدایی‌ترین حقوق و امکانات شهرنشینی بی بهره باشند.

ورود قاطعانه دستگاه قضا و تنظیم  ضرب الاجل زمانی برای حل همیشگی این مشکل می تواند زیرساخت مناسبی شود برای رسیدن خدمات بعدی و چشاندن طعم شیرین عزت و رفاه در سایه انقلاب اسلامی به این مردم باشد»، رئیس قوه قضاییه نیز دستور داد مواردی که فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس مطرح نمود، مورد بررسی قرار گیرد و برای تعیین تکلیف سندهای محلات بندرعباس مهلت یک ماهه در نظر گرفت.

این موضع گیری رئیس  دستگاه قضاء که مردم به تحقق آن امیدوار هستند، باعث می شود تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند و بتوانند زندگی شان را سروسامان دهند، زیرا خانه های فاقد سند حتی از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده بی بهره هستند.

محله سنگ کن همچنان در برزخ شهریا روستا بودن بلاتکلیف مانده است و نه تنها به ساکنان سند نمی دهند؛ حتی از بسیاری از امکانات بی بهره هستند وبرخی در کنار خوری زندگی می کنند که در بارندگی آب وارد خانه های شان می شود و انواع حیوانات موذی از جمله موش، راسو، سگ، مار وعقرب از نیزارهای خور که سنگ بست نشده  به خانه های اهالی می روند و از آن طرف مجبورند از روی پل چوبی دست ساخت بگذرند که یک کودک هم افتاده وکشته شده و تعدادی هم در خور سقوط کرده اند و بخش از محله به عنوان محل تخلیه نخاله های ساختمانی، انبارهای ضایعاتی و... تبدیل شده اند. 

به املاک ساکنان محلات ساحلی خواجه عطاء، نایبند و... هم به بهانه حریم 60 متردریا، متعلق بودن اراضی برخی از محلات به برخی نهادها و... سند داده نمی شود و آنها برای بازسازی خانه های فرسوده شان با مشکل مواجهند. 

 از طرفی هم براساس مصوبه شورای شهر، ساکنان محله مانند آیت ا... غفاری بندرعباس برای سند دار شدن املاک بایستی ده ها میلیون بر اساس متراژ و موقعیت به حساب شهرداری بندرعباس واریز کنند که برای ساکنان این محله که بیشترشان در فقر مطلق  بسر می برند، غیرممکن است. البته در واقع از یک طرف کاملا مشخص نیست از چه سالی اراضی این محله به شهرداری تعلق گرفته است و از طرفی دیگر قیمت سنددار شدن املاک در این محله قدیمی چند برابر سایر محلات است و به دلیل این گرانی صدور سند، املاک فاقد سند مانده اند و در یک بیش از یک دهه اخیر که برخی از خانه ها در مناطق مختلف با وام نوسازی، مورد بازسازی قرار گرفتند؛ خانه های فاقد سند این محله فرسوده ماندند و هرازگاهی شاهد تخریب سقف و دیوار خانه های فرسوده این محله قدیمی هستیم که برخی خانه ها چندین نسل از بیش از نیم قرن قبل و چند خانواده در یک خانه به همراه عروس و داماد و نوه و نتیجه زندگی می کنند و با سختی ها می سازند و توان خرید خانه در مکانی دیگر را نداشتند که با گرانی دوسال اخیر که دیگر به هیچ وجه امیدی به صاحبخانه شدن ندارند؛ مگر اینکه میراثی از همین خانه های پدری و جدی به آنها برسد که حتی برای اخذ انشعاب آب و برق و نوسازی با مشکل مواجهند.

در این محله که حدود چهل شهید از جمله شهید گرجی زاده، اولین شهید انقلاب در استان، شهید خلیل تختی نژاد، دومین شهید مدافع حرم و.... را در خود پرورانده است، اما متاسفانه در دو دهه اخیر به شدت مورد کم مهری قرار گرفتند تاجایی که خانه ها و کوچه های زیادی به پاتوق معتادان و مواد مشروب فروشان در این محله تبدیل شد و کسانی که توانایی داشتند، از این محله رفتند و آنان که توان مالی نداشتند در این محله ماندند و سوختند و ساختند و هیچ مسؤولی صدایشان نشنید.

در این دو دهه به روسای جمهور و... نامه نوشتند و صحبت کردند و وعده پشت وعده شنیدند واقدام نشد و وضعیت تا جایی پیش رفت که بارها برخی از والدین و بخصوص مادران به مسؤولان التماس کردند که موادفروشان و معتادان را جمع آوری کنید که فرزندان کوچک مان هم با مواد آشنا شده اند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند و این فریادها را کسی نشنید و فقط در زمان ایام انتخابات، کاندیداها به چنین محلاتی می آیند و برای رفع مشکلات شان وعده می دهند و پس از انتخابات به فراموشی سپرده می شوند و این سناریو هر یکی دو سال تکرار می شود و هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. 

ساکنان این محله بسیار محروم و مظلوم، کسانی مانند آن معلول و مادرش هستند که خانه شان در بارندگی فروردین تخریب شد و مدیرکل بهزیستی باحضور در این خانه تخریبی وعده کرد بازسازی خانه را بلافاصله بعد از آواربرداری نخاله های ساختمانی آغاز کند کند که تاکنون یک آجر روی آجر قرار نگرفته است که نیاز است چنین مدیرانی پاسخگو باشند که چرا این خانواده تحت پوشش بهزیستی آواره شده و وعده اش برای بازسازی خانه عملیاتی نشده است وهر روز امروز وفردا می شود و حتی دستگاه های متولی بانوان در استان نیامدند از حق این بانوان بی پناه دفاع کنند.

در این محله خانواده هایی زندگی می کنند که از کولر، یخچال و حتی امکانات اولیه زندگی و معیشت بی بهره اند که گزارش های برخی از این خانواده ها مانند درسا و یسنا، محمدامین و سامیه و... منتشر شد. در این محله سقف و دیوار بسیاری از خانه ها فرسوده و در حال فروریختن هستند که در بارندگی فروردین ماه نیز، تعداد زیادی از آنها تخریب شدند که پس از انتشار گزارش ها، استانداری اعلام کرد سه میلیون تومان با یک ضامن برای تعمیرات این خانه ها پرداخت می کند که از یک طرف این مبلغ حتی دستمزد کارگران و استاد و بنا نمی شد و از طرفی هم این خانواده ها توان آوردن یک ضامن به بانک ها را نداشتند و خانه ها ناایمن و تخریبی ماندند و مشخص نیست کی بر سر مردم آوار شود و در زیر آوار مدفون شوند.

سقف و دیوار خانه محمدامین و سامیه هم شکاف برداشته و در بارندگی خانه شان پراز آب شده و هر زمانی که تکه ای ابر را می بینند، قلب شان می لرزد و دلهره دارند که اگر باران ببارد، چه اتفاقی می افتد و سقف خانه شان فرو می ریزد.

بیشتر ساکنان این محله فقیر هستند و برخی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند که خدمات‌رسانی مناسبی هم به آنها صورت نمی گیرد و بیشتر اعصای جامعه تحت پوشش رضایتی از میزان و نوع خدمات ندارند و بارها از این موضوع گلایه کرده اند و گلایه ها هم به متولیان مربوطه اعلام شده است.

حال چنین افرادی که وضعیت معیشتی و مالی شان این گونه است، چطور توان پرداخت هزینه های چندمیلیون جهت اخذ سند املاک شان را دارند؟ البته برخی دیگر از محلات همانطور که رئیس شورای شهر هم به آنها اشاره کرد با چنین مشکلی مواجهند و امید می رود با دستور رئیس دستگاه قضایی واعلام ضرب العجل یک ماهه برای رفع این مشکلات اقدامات اساسی صورت پذیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها