هشدارهایی که جدی گرفته نمی‌شود/پرده‌برداری از بیماری‌ها در فاضلاب روان محلات حاشیه‌ای



به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری فارس کودکانی که در کودکی در محلات حاشیه‌نشین زندگی کرده‌اند و در حال حاضر در جوانی و میانسالی رسیده اند، خاطرات تلخ فاضلاب‌های روان را همچنان در ذهن دارند.

تفاوت اساسی که در این حوزه وجود دارد این است که در آن زمان تمام کوچه‌های محلات حاشیه ای بندرعباس که تعداد این محلات هم نسبت به الان کمتر بود، آسفالت نبود و در چندسال اخیر بیشتر کوچه پس کوچه‌های این محلات آسفالت شدند و در آن موقع میزان دفع غیربهداشتی فاضلاب در کوچه‌ها بیشتر بود.

در این سال‌ها با اجرای طرح فاضلاب شهری، ابن میزان کاهش یافته است، اما حذف نشد.

از طرفی دیگر بخشی از این مناطق به فاضلاب شهری متصل شدند؛ هر چند که برخی از ساکنان به دلیل وضعیت خاص کوچه‌ها و قرار گرفتن برخی از خانه‌ها بر روی کوه‌ها و ثپه‌ها و... نتوانسته اند از انشعاب فاضلاب بهره‌مند شوند و مانند گذشته فاضلاب‌شان در کوچه‌ها رها شده است.

شهرداری بندرعباس نیز در کوچه‌هایی که امکان احداث کانال یا آبراهه وجود داشته است، اقدام به احداث آنها کرده است. اما در برخی محلات، بعضی از ساکنان فاضلاب شان را بدون لوله کشی و یا هدایت مناسب به سمت آبراهه و کانال، در کوچه رها سازی می‌کنند که علاوه تخریب آسفالت و نازیبایی بصری، موجب مشکلات بهداشتی می‌شود.

از آن طرف مشاهده می‌شود بدلیل کمبود پارک و فضای سبز در این مناطق، برخی از کودکان در همین فاضلاب‌های روان بازی می‌کنند.

نوجوانان هم در کنار فاضلاب‌ها در کوچه‌های عریض‌تر اقدام به بازی فوتبال و... می‌کنند که توپشان بارها به داخل فاضلاب می‌افتد و مجبورند آن را بردارند و این وضعیت در حاشیه شهر عادی شده است.

از طرفی دیگر موضوع غیربهداشتی بودن و داشتن عواض خطرناک فاضلاب روان باعث بیماری‌های مختلف می‌شود و تعداد بیماران این مناطق نسبت به بیماران سایر مناطق افزایش بیشتری دارند که با ماشاءالله مریدی مدیربهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان در خصوص عوارض فاضلاب های روان بر ساکنان و اقدامات شان  مصاحبه ای داشتیم.

اثرات دفع غیربهداشتی فاضلاب
مدیربهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان با هشدار نسبت به فاضلاب‌های روان در کوچه‌های محلات حاشیه‌ای، اظهار داشت: اثرات روان بودن فاضلاب در کوچه‌ها را بایستی از دو منظر بیماری زایی و اثرات روحی و روانی و بصری بر ساکنان بررسی کرد.

وی افزود: فاضلاب که بار میکروبی بالایی دارد. پتانسیلی برای ایجاد و بروز انواع بیماری‌ها از جمله حصبه، وبا، گوارشی و اسهالی، پوستی و... است.

مدیر بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان خاطرنشان کرد: به طور کلی شاخصه‌های بهداشتی در هر منطقه ای که پایین باشد، آنجا مستعد بیماری زایی و افزایش بیماران نسبت به مناطق برخوردار است.

مریدی گفت: به همین دلیل فاضلاب‌های روان، زباله‌ها، گردوخاک در کوچه‌های خاکی و... باعت بروز بیماری و تشدید بیماری‌هایی مانند سل می‌ظسششود.

وی بیان کرد: در محلاتی که در کوچه‌ها فاضلاب روان است، بوی تعفن حاصل از رشد میکروب‌ها و بی‌هوازی بودن آن متصاعد می‌شود که ساکنان و رهگذران را آزار می‌دهد و به لحاظ بصری نیز منظری نازیبا را ایجاد کرده و محل تغذیه حیوانات موذی و... می‌شود.

به گفته مدیر بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان این موضوع باعث می‌شود که ساکنان این مناطق از زندگی در چنین مناطقی هم احساس رضایت نداشته باشند، بایستی شاخص‌های بهداشت محیط در چنین مناطقی افزایش یابد و فاضلاب و زباله و... به صورت اصولی و بهداشت دفع شوند. 

مریدی نسبت به ورود فاضلاب به شبکه آبرسانی در صورت بروز شکستگی لوله و فشار منفی آب در این شبکه‌های آب هشدار داد و گفت: در چنین وضعیتی میزان خطر افزایش می‌یابد.

  وی به ساکنان محلاتی که امکان نصب انشعاب به طرح فاضلاب شهری برای شان وجود ندارد، توصیه کرد: از چاه جذبی یا سپتیک تانک استفاده کنند و یا بوسیله لوله، فاضلاب را به خارج از منزل منتقل کنند؛ اما از رها کردن فاضلاب در کوچه‌ها خودداری کنند. 

اقدامات بهداشت محیط
مریدی از طرح این موضوع در کارگروه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های تابعه، مراجعه حضوری به درب منزل افرادی که فاضلاب‌ها را در کوچه‌ها روان می‌کنند و هشدار به آنها در خصوص خطرات دفع غیربهداشتی فاضلاب و آموزش‌های لازم و اخطار یک تا دوماهه به ساکنان نسبت اصلاح شیوه دفع مشکل آب از جمله اقدامات در این حوزه در این بخش نام برد.

مدیر بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان با بیان اینکه اگر شخصی به این هشدارها و آموزش‌ها توجه نکند، به دادگاه معرفی می‌شود؛ تاکید کرد: درسال  گذشته ۱۴۸۴ مورد مراجعه به منزل و آموزش، اخطار و معرفی به دادگاه داشته‌ایم.

وی افزود: این تعداد در سال ۹۸ به ۵۰ مورد کاهش یافته است که دلیل آن هم توسعه شبکه فاضلاب شهری و رعایت کردن بیشتر شیوه دفع فاضلاب در مناطق حاشیه ای است.

مریدی تاکید کرد: وقتی که سال‌ها برای ریشه‌کنی بیماری‌هایی مانند فلج اطفال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شده است و این فاضلاب‌های روان در کوچه‌ها و بیماری‌های گوارشی مستعد بیماری بروز فلج اطفال است، بایستی به دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب در مناطق حاشیه ای توجه ویژه داشت و زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا فاضلاب بر روی زمین رها نشود. 

مدیر بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: شهروندان در صورت مشاهده عدم رعایت شیوه دفع بهداشتی فاضلاب توسط ساکنان یا هر مشکل بهداشت محیطی می‌توانند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و این موضوع را گزارش دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها