فرصت وتهدیدهای شهرخلاق بندرعباس



درحالی بندرعباس امسال از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان شهر خلاق نامگذاری شده که استان هرمزگان بواسطه هنرمندی و تلاشگری مردمانش سالها زبانزد خاص وعام بوده است.

بطور حتم ناگذاری بندرعباس به عنوان شهر خلاق ازبین بررسی دهها مناطق بوده که به این شهر رای مثبت داده شده  لذا اهمیت این جایگاه را باید بدانیم و برای بهتر شدن آن هم تلاش واز فرصت های بدست آمده آنرا تبدیل به ثروت کینم.

این موفقیت کار یک گروه خاصی نبوده بلکه تلاش جمعی بوده و حالا باید بررسی شود که دراین شهر خلاق چه کاری قرار است انجام شود که شهرداری به کمک سایر نهادها ازجمله میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درپی آن باشندواین عنوان از این شهر گرفته نشود.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: پیوستن شهر بندرعباس به شبکه شهرهای خلاق جهان افتخار بزرگی است که با همت شهردار بندرعباس و کارکنان زحمت کش واحد شهری خلاق که دربه نتیجه رساندن این طرح تلاش کرده اند ازطر شورا قدردانی می کنم.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا فیصل دانش روز شنبه درگفت وگوبا این خبرگزاری افزود: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان هم مزیت است و هم تهدید،اگرما دربرنامه‌های ارائه شده نظارت شایسته نداشته باشیم این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد، لذا ضرورت نظارت بیشتر بر برنامه های عنوان شده اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به تاریخچه  یونسکو در خصوص شهر خلاق بیاندازیم متوجه می شویم که برخی ازشهرهای جهان که قابلیت پیوستن به شهر خلاق را داشتند، به علت کم‌کاری و نبود نظارت کافی از این شبکه حذف شده اند که این اتفاق به مراتب تبعات بد تری را ایجاد خواهد کرد.

وی یاد آور شد: حذف شدن از شبکه شهر خلاق در صورتی اتفاق می افتد که گزارش های دریافتی یونسکو نشانگر توجه لازم نداشتن به برنامه های پیشنهادی باشد که دراین صورت می تواند به‌مراتب از تبعات پیوستن به این شبکه بزرگ‌تر باشد.

 به گفته وی باید برنامه‌هایی که ارائه کردیم را به‌درستی پیش ببریم تا بتوانیم جایگاه خود را نزد یونسکو حفظ کنیم، ازاین‌رو می بایست نظارت دقیق‌تر را در دستور کار خود قرار دهیم و بدیهی است که مسئولیت ما و شهرداری از این به بعد بیشترمی شود.

یونسکو به تازگی نام بندرعباس را به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان در حوزه صنایع دستی ثبت کرده و این رویداد به عنوان یک موفقیت ملی و بین المللی آن قدر اهمیت داشت که علاوه بر مسئولان شهری و استانی،سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آن را به عنوان خبری مستقل اعلام کرد.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند.

همچنین شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بوم ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

پیش از این نیز شهرهای اصفهان و رشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به عنوان شهرهای خلاق جهان از سوی یونسکو انتخاب شدند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها