دانش‌نامه بندرخمیر



به گزارش صبح ساحل، این کتاب در ۵۶۷صفحه، قیمت۲میلیون و ۲۵۰هزارریال، توسط انتشارات ایلاف در سال ۱۳۹۷ با۵فصل در زمینه‌هایی شامل، جغرافیای طبیعی هرمزگان، تاریخ بندرخمیر و رویدادها، زندگی‌نامه شعرا، علما، نویسندگان و مشاهیربندرخمیر، خاطرات و معرفی طبیعت این شهر چاپ شده است.

مجموعه دانش‌نامه بندرخمیر که امسال درمراسم روز جهانی مردمان بومی رونمایی شده، در ۲ جلد با هزار و ۱۰۰ صفحه و ۱۱فصل در حوزه جغرافیا، تاریخ، مردم شناسی و غیره به رشته تحریر در آمده است.

سیدعبدالجلیل قتالی که نویسنده و پژوهشگر شناخته شده استان نیز هست، کتاب‌هایی شامل، بررسی گویش و واژگان بندرخمیر، مجموعه ضرب‌المثل‌های بندرخمیر و هفتاد افسانه از افسانه‌های بندرخمیر را نوشته است.

بخش‌هایی از کتاب:

تالاب خور خوران: منطقه حفاظت شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران بین بخشی از جزیره قشم و حوزه دریایی شهرستان بندرخمیر(شهر بندرخمیر و بندرپل) قرار دارد و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران و جهان‌گردان فراوانی را به سوی خود می‌کشد.

بندرخمیر تنها مرکز شهرستانی است که کمترین فاصله با خور خوران دارد و بنا به گفته عباس اقبال آشتیانی: «جزیره قشم از ساحل لارستان به وسیله تنگه باریکی جدا می‌شود که عمق آن بسیار کم است.

رسوب‌های دو رودخانه شور و مهران و دلتاهای باتلاقی این دونهر و کمی عمق تنگه فوق رابطه مابین جزیره قشم و ساحل لارستان را به توسط سفاین بزرگ دشوار می‌کند.

مخصوصا که در سر راه، عده زیادی جزیره های باتلاقی غیرمسکونی واقع شده‌اند، به علاوه در سواحل لارستان و در مقابل جزیره قشم به مناسبت بایر بودن این قسمت از خشکی و ناسازگاری آب و هوا، هیچ بندروآبادی معتبری غیر از بندرخمیر وجودندارد و به همین‌علت است که جزیره قشم با وجود بزرگی‌ هیچ وقت اهمیت دوجزیره هرموزوکیش رادر تجارت پیدا نکرده و در تاریخ خلیج‌فارس مثل دوجزیره مذکور که هر یک مدتی مرکز عمده دادوستد وارتباطات و معادلات تجاری با داخل‌وخارج بوده‌اند، صاحب نام نشده است.

خور خوران تالابی است که حدود۱۰۰هزار هکتار وسعت دارد و در سال ۱۹۷۵ به عنوان تالاب بین‌المللی و به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره انتخاب شده و در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌ها به ثبت رسیده است.

این تالاب شامل، مجموعه‌ای از جزایر کوچک جنگل‌های حرا، لجن‌زارهای ناشی از جزر و مد و خورهای کم‌عمق است و مکان مناسبی برای تخم‌گذاری پرندگان، آبزیان و دوزیستان می‌باشد.

این تالاب یکی از بزرگ‌ترین جنگل دریایی کشور، یکی از۲۲تالاب بین‌المللی کشور و یکی از ۱۲ذخیره‌گاه زیست‌بوم ایران و تاثیرگذارترین منطقه بر اکوسیستم خلیج‌فارس است.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها