برنامه محوری ومشارکت جمعی ضرورت انتخابات شوراها



صبح ساحل، سیاسی _ انتخابات شوراها آزمونی برای سنجش آگاهی سیاسی واجتماعی رای‌دهندگان وانتخاب‌شوندگان است. دراین انتخابات مشخص می‌شود که رای‌دهندگان تاچه حد از آگاهی سیاسی برخوردارند ومصلحت درازمدت خود را برمصالح وعده‌های آنی انتخاباتی ترجیج می دهند. انتخاب یک شورای قوی ومطمئن منفعت و سودهمه مردم شهر را در بردارد واز طرفی، انتخاب یک شورای ضعیف به همه مردم شهر آسیب خواهند رساند. دراینجاست که بحث برنامه‌ محوری سطوح می‌شود. مشارکت جمعی اگر برپایه برنامه محوری ونگاه به توانایی وبرنامه افرادباشد می‌تواند به شکل‌گیری یک شورا پویا وفعال ختم شود. به نظر می‌آید دراین دوره تاحدی این موضوع موردتوجه عموم است.زیرا اکثرمردم به لیست‌های انتخاباتی نگاه می‌کنند تا وزن لیست وافراد آن را بسنجند، زیرا آنها به خوبی می‌دانند که دریک شورای 13نفره فرد به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد. یک نیرو یا متخصص هرچقدرهم‌قوی باشد در شورا نیازمند همراهی وهمگرایی تعداددیگری از اعضای شوراست تا برنامه‌ها واهداف خود را پیش ببرد. پس به نظرمی‌آید دراین دوره، لیست‌ها شانس بالایی را برای افراد در رای‌آوری ایجادکنند. اما همین لیست‌ها نیز می‌توانند یک عامل پیشرو یا عقب‌گرد در شورای آینده باشند. لیستی که براساس یک عصبیت وبدون‌واقع‌گری ویا براساس یک حرکت احساسی-سیاسی بسته شده است، شورای آینده را به محلی برای جنگ قدرت تبدیل خواهد کرد واین مشکل بزرگی برای آینده شهر بندرعباس است. دراینجا عیار بینش وآگاهی سیاسی نخبگان وکاندیدا باید مورد ارزیابی قرار گیرد واین پرسش مطرح شود که این افراد تاچه برای نجات شهر از نابسامانی خنجر برداشته‌اند؟یا اینکه هدف نهایی آنها صرفاً تسخیر صندلی شورا و کسب قدرت است؟ طبیعی است که درانتخابات شورا لیست‌هایی می‌توانند موفق باشند که افراد با تجربه ومتخصص درامور شهری را درخود جای داده باشند. زیرا ورود افراد غیرمتخصص وغیرآگاه برای مدت‌ها شورا را محل تجربه‌اندوزی می‌کند که این امر بربادرفتن سرمایه شهری را بدنبال دارد.

درکنار لیست‌های انتخاباتی نباید ازکاندیدای مستقل ومتخصص غافل شد. این کاندیدا اگرچه به دلیل ملاحضات یا هر دلیل دیگر دریک لیست انتخاباتی حضور ندارند اما در سایه تجربه وتخصص می‌توانند به این لیست‌ها کمک کنند. درهمه انتخابات نیروهای مستقل متخصص تکمیل‌کننده توانایی ورفع‌کننده نواقص لیست‌ها هستند.

آنچه که مهم است محتوا ومعیار رای‌دهندگان وکیفیت انتخاب کاندیدا است.مهم اینست که انتخاب کاندیداها درشورا فراتر از عصبیت‌های موجود صورت گیرد ومهم اینست که کاندیداها برنامه‌محوری، مشارکت‌پذیری و خودداری از تخریب را چه قبل از انتخابات و چه بعدازآن سرلوحه کار خود قرار دهند. تنها دراین صورت است که حتی پس از انتخابات فرصت استفاده از همه نیروهای توانمند ولو افرادی که رای نیاورده‌اند در مسیر توسعه وآبادانی شهر فراهم می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها