هجوم ملخ های صحرایی مهاجر به شرق هرمزگان



مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان با جدی توصیف كردن هجوم دسته های ملخ صحرایی به شرق این استان و اخطار سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو)؛ خواستار همكاری همه جانبه مسئولان ذیربط و همچنین بهره برداران برای بكارگیری همه امكانات شد.

به گزارش صبح ساحل، حمید دولتی كه به همین منظور به تهران سفر كرده بود، عصر شنبه پس از پایان نشست فنی با كارشناسان فائو و دستگاه های مسئول كشوری، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: وجود اولین دسته ملخ های مهاجر صحرایی دریایی چهارم بهمن ماه امسال از بندر نخیلو از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان گزارش شد.
به گفته وی ، با بكارگیری2 فروند هواپیمای سم پاش و انواع سم پاش های انفرادی تا 19بهمن ماه چهار هزارو 160هكتار ازكانون های آلوده این شهرستان از وجود این آفت پاكسازی شد.


منشاء ملخ های صحرایی مشاهده شده در بندرلنگه


با توجه به اعلام مدیریت جهاد كشاورزی بندرلنگه ملخ های صحرایی حمله ور به مراتع و جنگل های این شهرستان، بومی كشور عربستان در نزدیكی دریایی سرخ هستند كه امسال به علت نبود بارش و غذای كافی به سایر مناطق مهاجرت كرده اند و فائو هشدار مهاجرت آنها را ازقبل به برخی كشورها داده بود. ملخ صحرایی دریایی می تواند حدود 200 تا 300 كیلومتر بدون نشستن پرواز كند و اگر سریع با دسته های مهاجر آن(هردسته شامل 250تا300میلیون ملخ) مبارزه نشود تخم ریزی كرده و بر تعداد شان افزوده می شود.

هجوم ملخ های مهاجر به سیریك


وی ادامه داد: دومین گزارش پنجشنبه هفته گذشته دوم اسفند ماه مبنی بر وجود چند دسته ملخ صحرایی دریایی از بخش سندرك میناب در شرق هرمزگان ( درفاصله 450كیلومتری ازكانون اول درنخیلو بندرلنگه) دریافت شد كه تیم اعزامی حفظ نباتات با مدیریت اینجانب مهاجر بودن آنها را تایید و به مقام های مسوول گزارش كرد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان اضافه كرد: ملخ های صحرایی مهاجر با تولید فاز زمستانه (زادو ولد درعمان) و بدون كمترین مبارزه درخاك عمان، باعبور از دریای عمان و سواحل مكران از طریق بخش سندرك ازتوابع شهرستان میناب در شرق این استان وارد خاك ایران شدند.
این مقام مسوول ابراز داشت: ساعتی پس از دریافت این گزارش با فراخوان متخصص ردیابی ملخ های مهاجر دریایی با هدف شناسایی بیشتر كانون های آلوده، روز جمعه نشستی اضطراری با دهیار، بخشدار و تعدادی از مسوولان محلی بخش سندرك برگزار و بمنظور مبارزه با ملخ های گردآمده در اطراف یكی از سدهای خاكی (منابع طبیعی و آبخیزداری) به مساحت تقریبی 100 هكتار جاده دسترسی احداث و عملیات پاكسازی انجام شد.

حمله ملخ های مهاجر به درختان جنگلی آكاسیا


دولتی یاد آور شد: متاسفانه تا امروز شنبه ریزش دسته های ملخ مهاجر صحرایی جدید با فاصله 2تا 3كیلومتری از باغها و مزارع كشاورزی سیریك ، در قسمتی از مراتع و درختان جنگلی آكاسیای این شهرستان ( 175كیلومتری شرق بندرعباس و 75كیلومتری میناب) گزارش شده است.
به گفته وی دسته های قدیم چون ازقبل تغذیه كرده اند در زمان ورود چندان خسارتی وارد نكرده اند اما دسته های جدید (نسل متولد شده ) حالت تخریبی دارند طوریكه همه سبزینه ها را 'درو' می كنند.

مبارزه با ملخ های مهاجر نیازمند ردیف اعتباری جدید و امكانات است


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان خاطرنشان ساخت برای مبارزه همه جانبه با ملخ های صحرایی اضافه بر بسیج همه امكانات نیازمند تزریق اعتبارات لازم جهت خرید ادوات فیزیكی شامل انواع سم پاش، سموم شیمیایی و همچنین هزینه استفاده از هواپیماهای مخصوص است.
وی اظهار كرد: طبق برآوردهای اولیه برای مبارزه با دسته های ملخ صحرایی كه هردسته آنها شامل بیش از 200تا300میلیون عدد می شود در شهرستانهای سیریك، میناب و جاسك علاوه بر بسیج امكانات راه وشهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین نیروهای مسلح نیاز به 50میلیارد ریال اعتبار است.

اخطار فائو به ایران:


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان با تشریح نتایج نشست مشترك فنی امروز(شنبه) نمایندگان فائو و كارشناسان سازمان حفظ نباتات و مدیریت بحران در تهران ابراز داشت: ازآنجایی كه ریزش دسته های ملخ صحرایی دور از انتظار نیست بر اساس اخطار نماینده فائو در صورت مبارزه نكردن، اواخر فروردین ماه سال آینده شاهد یك ریزش پنج تا 10برابری دسته های جدید در هرمزگان و حتی استانهای همجوار آن خواهیم بود.
برای پی بردن به اخطار فائو لازم است بدانیم هر دسته ملخ صحرایی مهاجر بین 250تا 350 میلیون عدد جمعیت دارد كه هر ملخ بین 85 تا 90تخم می گذارد كه دوره تكاملی آنها (ازپورگی تا بلوغ) كمتر از25روز طول می كشد.
دولتی خاطرنشان ساخت: ملخ های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه ها شامل جنگل ها، درختان میوه،(و بوته آنها) علوفه، غله، صیفی و حتی علف های هرز آنها را از بین می برند و با توجه به گزارش های موجود در خصوص قدرت تخریبی آنها باعث قحطی نیز می شوند.
این درحالی است كه نماینده سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی (دریایی) یادآورشد: با هماهنگی های بعمل آمده تعدادی از كارشناسان این سازمان برای تحلیل شرایط و كمك به رفع این مشكل به ایران آمده اند.
' حفیظ جانوف ' با اشاره به تجارب جهانی فائو در زمینه مبارزه با آفت ملخ صحرایی ابراز داشت: این سازمان از حضور آفت ملخ صحرایی در برخی از استان های ایران مطلع است و به همین منظور اطلاعات لازم بین كارشناسان ما با وزارت جهاد كشاورزی مبادله می شود.


وظیفه بهره برداران


در چنین مواقعی و بمنظور مبارزه اصولی با این آفت، بهره برداران و حتی مردم عادی وظیفه دارند وجود هر گونه ملخ صحرایی مهاجر و بومی را به نزدیك ترین مراكز جهاد كشاورزی، منابع طبیعی، شوراهای اسلامی روستایی، دهیاران و بخشداری های محل زندگی خود گزارش كنند.
با توجه به پایش و ردیابی مداوم ملخ‌های مهاجرصحرایی، گروه‌هایی نیز با دراختیار داشتن تجهیزات لازم ازجمله دستگاه های ردیاب برای ردیابی این آفت در سطح استان هرمزگان تشكیل شده كه درحال انجام ماموریت های محوله هستند.
وسعت زمین های كشاورزی هرمزگان 259هزار هكتار با تولید سالانه دو میلیون و 300هزارتن محصول زراعی و باغی اعلام شده كه بیشترین آن به میزان یك میلیون و 650هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل می شود.
دو شهرستان میناب و رودان ( به ترتیب بعد از بندرعباس پرجمعیت ترین مناطق هرمزگان) و تاحدودی سیریك در شرق هرمزگان بعنوان تولید كنندگان عمده محصولات جالیزی خارج از فصل و همچنین خرما و مركبات دراین استان قلمداد می شوند.
آخرین گزارش ازحمله ملخ های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال 1368هجری خورشیدی برمی گردد درحالیكه سال 92نیز نیز درشرق این استان نیز در سطح سه هزار هكتار با آفت خطرناك ملخ صحرایی مبارزه شد.
طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان از سال 92هجری خورشیدی تا چهارم بهمن ماه امسال ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این خطه گزارش نشده است.
منبع: ایرنا
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها