سینمایی که قد نکشید!!



وقتی در شهر بندرعباس قدم می زنید، تفاوت امروزو دیروز این شهررا به خوبی مشاهده می کنید. این را بارها گفته ایم وباز هم تکرار می‌کنیم که بندرعباس امروز، بندرعباس  دیروز نیست و به طور یقین، فردای  بندرعباس ، با امروز این شهر بسیار متفاوت خواهد بود.

طی سال های اخیر  اقدامات وفعالیت های خوبی در سطح استان هرمزگان و بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران  انجام شده، اما هنوز کارهای بسیاری باقی مانده که باید برای این مردم انجام شود.اما آنچه باعث رنجش  شهروندان می شود ، فرجام نافرجام پروژه هایی است که ساخت آنها به تاریخ پیوسته یا نیمه کاره به حال خود رها شده و یا هم به دلیل سهل انگاری در نگه داری آن بلااستفاده مانده است.

از پل های برقی عابرپیاده بگیر تا بازار روز صادقیه  و تالار مرکزی بندرعباس وده ها بلکه صدها و هزاران  پروژه ها و ساختمان های نیمه کاره دولتی. به گفته قدیمی های شهر بندرعباس در سال 1346 هجرى خورشيدى برای اوقات فراغت مردم شهر  به ویژه  جوانان  راه اندازی شد.اين مكان، مامن بسيارى از جوانان آن سال ها شد.جوانان ديروز وپابه سن گذاشته هاى امروز. روزهايى كه صف طولانى مشتاقان براى ورود به آن چشم رهگذران را خيره مى كرد.

واقع شدن این بنای فرهنگی هنری درکنار دو مرکز آموزشی ، فضا را برای ما دانش آموزان  به گونه ای مهیا می کرد که به جای مدرسه بیشتر اوقات در این مکان سپری می کردیم. سال ها گذشت وامروز جز زمين خاكى ، اثری از آن بنا نمانده.سخن از يكى از قديمى ترين سينماهاى بندرعباس است.

سينماصحرا سينمايى كه توسط بخش خصوصى در دهه 40 خورشيدى دربندرعباس قدعلم كرد. پس از پيروزى انقلاب ، نام اين سينما به انقلاب تغييركرد.گرچه مردمان بومى اين ديار،هنوز هم اين مكان كه ديگر وجود خارجى ندارد، را به سينماصحرا مى شناسند.

سينما انقلاب(صحرا)درآن دوران دركنار سينماهاى شهرزاد وشهرنمايش مملو از تماشاچى بود كه براى تماشاى فيلم، از يكديگر سبقت مى گرفتند. درسال هاى 60 تا 70 ، سينما انقلاب ميزبان نمايش برخى آثار سينمايى بود. دراين سال ها، فيلم هاى بسيارى بر پرده اين سينما نقش بست ومشتاقان بسيارى هم داشت. درسفر تاريخى رهبرانقلاب درسال 76 به بندرعباس يكى از مصوبات آن سفر به يادماندنى، دراختيار قراردادن اين سالن به سازمان تبليغات اسلامى بود واين سازمان از سال 80 به طوررسمى، آن را دراختيار حوزه هنرى كه زيرمجموعه این سازمان است، قرار داد.

از سال 80 تا نيمه هاى سال 90 يعنى حدود 10 سال به عبارتى دردهه 80 ، هرگز به معناى واقعى به كاركرد يه خود بازنگشت،اما درمقطعى با بازسازى هايى كه دربخش هاى آن انجام شد،میزبان  گروهاى نمايشى وبرنامه هاى فرهنگى واجتماعى سازمان ها و ارگان های مختلف بود.

عمر بالاى برخى تاسيسات سرمايشى و مستهلك شدن تجهيزات دركنار فرسوده شدن ساختمان و سالن، منجر به تخريب اين بنا شد. در نيمه‌هاى سال 90 ، بيل هاى مكانيكى به جان این سینما افتاد واين بناى دوست داشتنى براى اجراى عمليات تازه عمرانى تخريب شد. در همان سال و درزمان تخريب، هزينه نوسازى واحداث اين بنا، 40 ميليارد ريال پيش بينى شد كه معاونت برنامه ريزى استاندارى، آن را به سازمان راه وشهرسازى (مسكن وشهرسازى سابق) سپرد تا متولى ساخت اين سينما شود.

اما پس ازگذشت 9 سال از تخريب سينما ،هنوز هيچ اتفاق خاصى نيفتاده و جز زمین که به پارکینگ خودروها تبدیل شده ، اثری ازآن بنای دوست داشتنی نمی بینیم.

این پروژه نیز از آن دست پروژه هایی است که به تاریخ پیوسته واز سوی مسوولان  اراده ای برای احداث آن دیده نمی شود.بهتر نیست اگر روزی روزگاری آقایان به فکر این بنا افتادند  نقشه را تغییر داده و بدنبال ساخت سالن سینما نباشند ،چرا كه امروز دربندرعباس استقبالى از سينما نمى‌ود. عملا مدت هاست سینما  ستاره جنوب  و ستاره شهر به دليل عدم استقبال بندرعباسى ها  حال و روز خوشی ندارند(حال که کرونا مهمان شده که دیگر اوضاع قمر در عقرب شده).

حال كه شهر بندرعباس، سالن استاندارد ويژه اجراى تئاتر وتمرين گروه هاى نمايشى ندارد پيشنهاد مى شود اگر داستان احداث این بنا دوباره باز خوانی شد  در بناى جديدچندسالن استاندارد تئاتر درنظر گرفته وعملياتى شود. دراين مجموعه می  توان سالن ويا مكان هاى ويژه شامل گالرى هاى متعدد نيز ديده شود.

در حالی که  استان هرمزگان وبه ويژه شهر بندرعباس با داشتن هنرمندان توانمندكه در سطح كشور حرف های بسیاری برای گفتن دارند، از داشتن سالن هاى ويژه اجراى نمايش وتمرين بى بهره است،  سينما صحرا ، فرصت مغتنمى براى به ثمررسيدن روياهاى اهالى فرهنگ وهنر هرمزگان خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها