رئیس هلال‌احمر:

هرمزگان یاریگر شهر دماوند در حوادث است



رئیس هلال‌احمر شهرستان دماوند گفت: تمامی شهرهای اطراف پایتخت، در حوادث طبیعی معین تهران هستند، در حالیکه در صورت وقوع حادثه در دماوند از سوی شهرهای اطراف کمکی نخواهد شد زیرا معین شهر دماوند استان هرمزگان است.

سعید طاهری روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند که با حضور اعضا در فرمانداری این شهرستان برگزار شد،تصریح کرد: طبق بررسی صورت گرفته، در صورت وقوع حادثه در شهرستان دماوند، ۷۲ ساعت زمان نیاز است تا استان هرمزگان دماوند را یاری کند و با توجه به حساسیت موضوع لازم است مسئولان ارشد استان بازدیدی از دماوند داشته باشند و با امکانات آن آشنا شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به زلزله های اخیر در شهرستان دماوند نشان می دهد گسل مشاء فعال شده و این گسل با توجه به امتداد آن تا شمال تهران، در صورت وقوع زلزله شدید، قطعا پایتخت را نیز تهدید خواهد کرد.

طاهری با بیان اینکه به دنبال ایجاد نگرانی در بین مردم نیستیم ولی این واقعیت وجود دارد که در صورت وقوع هرگونه حادثه تمامی دستگاه های متولی باید تا ۷۲ساعت بعد از حادثه مقاومت کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند با تاکید براینکه در زمان وقوع حادثه اول نجات، بعد امداد، اسکان اضطراری و تغذیه ضروری است، گفت: در برخی موارد لازم است تمامی این موضوعات به صورت همزمان انجام شود اما برای اینکه بتوانیم ۷۲ ساعت دوام بیاوریم باید طرح عملیاتی داشته باشیم و این مهم همدلی بین دستگاهی را می طلبد.

طاهری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم قبل از هرگونه حادثه، آشنا کردن مردم با هرگونه اقدامی بعد از حادثه است؛ مردم باید بدانند که نباید بعد از حادثه همه به بیمارستان بیایند و تجمع کنند؛ باید بخش تریاژ ایجاد شود تا بعد از حادثه مصدومان دچار مشکل نشوند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند بیان داشت: متاسفانه بخش عمده از پرسنل و پزشکان بیمارستان سوم شعبان دماوند از تهران به دماوند می آیند و این احتمال وجود دارد که در زمان وقع حادثه تنها از ظرفیت ۲۰درصد پزشکان و پرستاران بیمارستان که بومی منطقه هستند بهره مند شویم.

وی گفت: هم اکنون تعامل لازم توسط این نهاد با بیمارستان صورت گرفته تا امدادگران آموزش دیده در مناطق درمانی شهرستان حضوریابند و آموزش های لازم را ببینند تا در زمان بحران بتوانند باری از دوش حوادث کمتر کنند.

طاهری گفت: در شرایط بحرانی یکی از مشکلات احتمالی قطع ارتباط است و همین امر امکان مدیریت و برنامه ریزی را بسیار کم می کند که با این دوره های آموزشی، امدادگران بعد از وقوع حادثه می توانند بلافاصله در بیمارستان مستقر شده و کار اصلی خود را به ویژه در بخش تریاژ آغاز کنند.

این مقام مسئول همچنین به فراهم نمودن تجهیزات و امکانات لازم تاکید و تصریح کرد: یک بخش از آمادگی دستگاه ها، فراهم نمودن تجهیزات و امکانات است و این کمبود در شهرستان دماوند نیز وجود دارد؛ هلال احمر دماوند در پایگاه چناران ۲۰۰ چادر و دیگر امکانات و تجهیزات را پیش بینی نموده اما باز هم نیاز است.

در زمان حادثه هم افزایی بین دستگاهی ضروری است

سرپرست معاونت فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شهرستان از نظر حادثه در شرایط خاص قرار دارد، اظهار داشت: مدتی است در منطقه شاهد زلزله و در برخی مناطق شاهد آتش سوزی در مراتع هستیم.

شاهرخ جهانشاهی ادامه داد: با توجه به بارش های فصل بهار و افزایش میزان علف هرز، این آتش سوزی ها به وجود می آید که نیاز است دستگاه های متولی با آمادگی لازم و با هم افزایی در صورت وقوع حادثه، در صحنه حاضر شوند.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه شهرداری ها تجهیزات خود را کامل کنند، بیان داشت: باید همه در حوادث طبیعی به هم کمک کنیم تا به بحران تبدیل نشود و اگر همکاری و مساعدت نباید، گریبان ما را نیز می گیرد؛ تعامل نیروهای مردمی، بسیج و استفاده از ظرفیت دهیاری ها و شوراها بسیار موثر است.

جهانشاهی همچنین درخصوص تقویت بخش اسکان اضطراری در زمان وقوع حادثه نیز افزود: با توجه به حساسیت منطقه، باید مکان پیش بینی شده درخصوص اسکان اضطراری، استانداردهای لازم را داشته باشد و صرف مشخص نمودن یک مکان قابل قبول نیست.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها