گرمای هوا و افزایش خطر ابتلا به کرونا در هرمزگان



مناطق جنوبی کشور از جمله استان هرمزگان در حال حاضر علاوه بر روند افزایشی ابتلا به کرونا، شاهد افزایش هر چه بیشتر دما و گرم شدن هوا نیز هستند در این شرایط مردم ناگزیر به استفاده از کولر می باشند که از قضای روزگارگفته شده استفاده از سیستم های سرمایشی در فضای بسته، شانس ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

 

به گزارش صبح ساحل، گرم شدن هوا در بیشتر مناطق کشور از اواخر خردادماه به اوج خود می رسد اما مردم در هرمزگان از اسفندماه با گرم شدن هوا کولرها را روشن کرده و بدون میزبانی از بهار، به پیشواز تابستان زودهنگام می روند وحالا کرونا هم در کمین شکار نشسته است.

تابستانی که این بار رنگ و بوی کرونای را به خود گرفته و چراغ قرمز ابتلا به آن در این استان از هفته های پیش با قدرت بیشتری روشن شده و گویی هر روز قرمزتر از روز قبل می شودو قرار ندارد به رنگ سفید برگردد.

شرایط در هرمزگان و افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا به گونه ای است که هر روز شاهد اعلام تعطیلی یک بخش از بیمارستان های مرجع و اختصاص آن به کووید ۱۹ هستیم و تقریبا به مانند روزهای اول شده که بایستی به دشت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

تا پیش از این گفته می شد رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهد اما این روزها اعلام شده سیستم بسته تهویه ای که به ناچار به دلیل گرمای هوا در منازل، ادارات و بازارها استفاده می شود نیز شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

 

در روزهای گرم کرونایی چگونه خنک شویم

مردم در گرمای ۴۵ تا ۵۰ درجه ای هوا در استان هرمزگان ناگزیر به استفاده از کولر گازی هستند اما  بنا به اظهار کارشناسان راهکار استفاده از این وسیله سرمایشی در روزهای کرونایی با زمان های قبل فرق کرده و باید نکاتی را در این خصوص در نظر گرفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن استفاده از کولر، باید همیشه بخشی از پنجره و درب اتاقها باز باشد تا تعویض هوا صورت گرفته و از تغلیظ ویروس در هوای اتاق جلوگیری شود.

حمیدرضا غفاری افزود: سعی شود در ادارات همکارانی که قبلا کنار هم می نشستند، اکنون با تغییر چیدمان اتاق کار، فاصله فیزیکی را با یکدیگر بیشتر کنند یا اینکه تعداد افراد در یک اتاق کاهش یابد.

وی تاکید کرد: کارکنان در ادارات به ویژه اداراتی که با مراجعه بیشتر ارباب رجوع مواجه هستند، باید سعی کنند در فواصل مختلف از اتاق کار خارج شوند و هوای پاکتر را تنفس کنند.

غفاری ادامه داد: در مراکز خرید نیز مردم باید  لیست خرید خود را از قبل تهیه کنند تا وقتی وارد مجتمع تجاری شدند بطور دقیق سراغ مغازه ای بروند که خرید دارند و مدت زمان زیادی در مجتمع حضور نداشته باشند.

 

گسترش وضعیت قرمز در سراسر هرمزگان

با وجود هشدارهای بسیار مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، متاسفانه مردم در این استان توجه چندانی به این هشدارها نداشته و امروز در نتیجه این بی توجهی ها شاهد گسترش وضعیت قرمز به سراسر این استان هستیم.

هرمزگانی که در روزهای اوج کرونا در کشور، وضعیت سفیدی داشت، امروز طبق اعلام مسوولان بهداشت و درمان این استان شرایط نگران کننده ای دارد و آمار ابتلا و فوتی ها در آن هر روز رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن هشدار نسبت به گسترش ابتلا به کرونا، گفت: در حال حاضر تقریبا تمام شهرستان های استان از نظر شیوع این ویروس در شرایط پرخطری قرار دارند.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: بیشتر افراد مبتلا در هرمزگان بدون علامت هستند و اگر در ابتدای شروع این بیماری شمار کمی در جامعه به عنوان ناقل و در معرض این بیماری قرار داشتند اکنون دامنه افراد بیمار و ناقل آنقدر وسیع شده که احتمال مواجهه با افراد ناقل در اماکن عمومی به شدت بالا رفته و از همین رو رعایت پروتکل حفاظت فردی و دستورهای بهداشتی اهمیت دوچندانی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سایه بی توجهی برخی از اصناف و مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، امروز شاهد ابتلای شماری از پزشکان و پرستاران هرمزگان به این ویروس هستیم و به طور قطع این مساله خسارت بسیاری بر بدنه بهداشت و درمان استان وارد می کند.

فرشیدی با بیان اینکه ماندن درخانه همچنان امن ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و بخش‌های زیر مجموعه آن، بیمارستان‌ها، شبکه‌های بهداشتی و درمانی و کلینیک‌ها در کنار مردم و مراقب آنها هستند ، اما برای مهار و کنترل این بیماری نیازمند همکاری بیشتری از سوی مردم هستیم.

 

کرونا در هرمزگان جوان ها را هدف گرفته است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هر روز شمار مبتلایان به کرونا در استان بیشتر می شود و این روزها شاهد ابتلای بیشتر افراد جوان به این ویروس هستیم.

دکتر فاطمه نوروزیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در روزهای گذشته چند فرد جوان در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال به دلیل ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل افزایش روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان حضور مردم در تجمع ها و شرکت در مراسم های عروسی و عزا است به گونه ای که در یک مورد عروسی در قشم به دلیل ابتلای عروس به کرونا، بیش از ۱۲۷ نفر به این ویروس مبتلا شدند.

نوروزیان با بیان اینکه ویروس کرونا و رفتارهای آن هنوز ناشناخته است، افزود: مردم باید زندگی در سایه کرونا را یاد بگیرند و در نظر داشته باشند که هر گونه بی توجهی نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی، جان خود و عزیزانشان را تهدید می کند.

 

تغییر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در استفاده از ماسک برای عموم

متخصص بیماریهای عفونی و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر استفاده از ماسک توسط عموم ، گفت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده این سازمان پیشنهاد کرده است در مناطقی که با شیوع بالای بیماری مواجه هستند و حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متر در اماکن عمومی ممکن نیست، افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون،  بیماری قلبی عروقی و سرطان دارند از ماسک پزشکی و افراد عادی هم از ماسک خانگی سه لایه استفاده کنند.

دکتر مهدی حسنی آزاد تصریح کرد: طبق این دستورالعمل ماسک پارچه ای خانگی نه برای حفاظت از خود شخص، بلکه برای حفاظت از دیگران است زیرا مانع از پخش قطرات تنفسی افراد کم و بی علامت در محیط می شود.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست بلکه شستن مکرر دست ها، اجتناب از لمس صورت با دستهای آلوده، حفظ فاصله فیزیکی از سایر افراد اهمیت بسیار بالایی دارد و همچنین هشدار داده شده است که استفاده از ماسک نباید حس امنیت کاذب ایجاد کند.

 

۱۳ تخت آی سی یو کرونا به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اضافه می شود

رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس گفت: به دنبال افزایش تعداد بیماران بستری با تشخیص کووید ۱۹در استان ، ۱۳ تخت به شمار تخت های آی سی یو کرونا در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اضافه می شود.

دکتر محمد تمدن دار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش این شمار تخت با تغییر کاربری بخش دیالیز قدیم این بیمارستان به بخش مراقبت های ویژه کووید ۱۹ با صرف هزینه ای افزون بر ۹۱ میلیارد ریال و با تامین تجهیزات ضروری در هفته پیش رو انجام می شود.

وی افزود: در ۴۸ ساعت گذشته بخش آی سی یو جنرال بیمارستان شهید محمدی نیز با ۱۳ تخت فعال به بخش آی سی یو کووید ۱۹ تغییر کاربری داده اما متاسفانه روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا ، سیستم درمان را دچار بحران شدیدی کرده و نیاز به افزایش تخت های ویژه همچنان وجود دارد.

دکتر تمدن دار خاطرنشان کرد: تغییر کاربری بخش قدیم دیالیز بیمارستان شهید محمدی خللی در ارایه خدمات به بیماران دیالیزی وارد نخواهد کرد و تمامی خدمات مربوط به این بیماران در مرکز جامع دیالیز این بیمارستان با ظرفیت ۳۰ تخت، تجمیع یافته است.

این مقام مسوول ضمن تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا، گفت: هفته گذشته به دنبال افزایش شمار بیماران کرونایی، بخش روماتولوژی بیمارستان شهید محمدی نیز با ۱۶ تخت فعال به بخش کووید ۱۹ تغییر کاربری داد.

دکتر تمدن دار اظهار داشت: با وجود آنکه انتظار می رفت با شروع فصل گرما میزان ابتلا به این بیماری کاهش یابد اما به دلیل رعایت نکردن الزام های بهداشتی ، آمار ابتلا با شیب بسیار تندی افزایش یافته و موجب مرگ شماری از مردم استان شده که برخی از آنها هیچ بیماری زمینه ای نداشتند و این یک زنگ خطر جدی بوده و همه باید نکات بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند.

رییس مجتمع آموزشی ، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس تاکید کرد: برای کنترل و مهار این بیماری یک اهتمام و همبستگی عمومی لازم است و همه باید رعایت اصول بهداشتی را جزو جدانشدنی زندگی خود بدانند.

 

کادر درمان هرمزگان فشار بسیاری را تحمل می کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد از بی توجهی مردم به رعایت نکات بهداشتی در خصوص کرونا، گفت: در سایه این بی توجهی ها روند ابتلا به این ویروس در استان افزایشی بوده و کادر درمان فشار زیادی را تحمل می‌کنند که تبعات آن به زودی همه را درگیر خواهد کرد.

دکتر عبدالله غریب زاده ابراز داشت: پوشیدن لباس های مخصوص در بخش های کووید که تهویه مناسب هوا در آنها انجام نمی شود، بسیار سخت است و به دلیل شرایط خاص آب و هوایی جنوب و گرمای بیش از اندازه در این فصل، پوشیدن این لباس بسیار سخت تر و غیرقابل تحمل شده است.

وی ادامه داد: روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان ، علاوه بر خستگی مضاعف کارکنان، امکان ابتلای نیروهای بیشتر و خارج شدن نیروهای تخصصی از چرخه درمان را در پی خواهد داشت که در پی آن خسارات جبران ناپذیری بر بدنه سلامت استان وارد خواهد شد.

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۸۶۵۹ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۷ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۶۵۹ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لاری افزود: همچنین ۲۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۹۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی، لرستان و خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری ادامه داد: موارد بستری و سرپایی در خوزستان امروز کاهش یافته است. از مردم در این مناطق می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: رعایت فاصله گذاری، پرهیز از تجمع غیرضروری و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی باید انجام شود. سالمندان در موارد غیرضروری از منازل خارج نشوند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۱۵ استان هیچ فوتی به علت ابتلا به ویروس کرونا نداشته و هفت استان نیز فقط یک فوتی داشتند.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع:ایرنا

منتشر شده: 3
زهرا
۱ تیر ۱۳۹۹
متاسفانه عده ای ازهموطنان بندر عباسی رعایت نمی کنند،حتی کسانی که در کیش ساکن هستند
اسی ۷۲۰
۲۵ خرداد ۱۳۹۹
تورا خدا فکر خانواده خودتون باشید یه ماه رعایت کامل کنید
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۹
پس مردم عادی چکارکنن همش ادارات ادارات ادارات
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها