اندوه ناخدا در خاکستر لنج ها



شعله‌های آتش، بی رحمانه در تاریکی شب زبانه می کشد،  به شناورها حمله ور می شود، یکی یکی  را در جلوی چشمان مالکان شان به خاکستر تبدیل می‌کند و با همراهی باد پیش می رود ، کسی جلودارش  نیست تا آنکه پس از نابودی 11 فروند لنج و قایق در اسکله کنگ  توسط نیروهای آتش نشان، فروکش می کند و نبرد آب و آتش  به پایان می رسد .

ساعت 22:30، پنجشنبه 22 خردادماه، خدمه شناورهای لنج و قایق در اسکله کنگ  هر کدام مانند همیشه مشغول کاری هستند ، عده ای در حال آماده کردن شناور برای راهی شدن به دریا ، عده ای تازه از دریا آمده اند تورهایشان را مرتب می کنند و... تا آنکه آتش، به جان شناوری می افتد و آرامش دریا و اسکله را به هم  می ریزد .همه وحشت زده سعی در نجات شناورهای خود دارند اما  ...

«من و ناخدا برای خرید مایحتاج خدمه لنج که قرار بود صبح روز بعد برای صیادی عازم سفر شوند، بیرون از اسکله رفتیم ،هنوز 20 دقیقه‌ای از محل دور نشده بودیم که پسر ناخدا خبر داد لنج  آتش گرفته است، وحشت زده به اسکله رسیدیم و چشمان به شناور پر از آتش افتاد».

 

علی رنجبر صاحب شناوری  که در این حادثه دچار آتش سوزی شده است این مطلب را می گوید و ادامه می دهد:"باورم نمی شد روزی تمام سرمایه ام در آتش از بین برود ، درلحظه حریق ،تمام  سعی مان در اطفا نمودیم ولی به علت وسعت آتش ،  کاری از دست من و دیگران بر نمی آمد".

 

این جوان 39 ساله که سه روز قبل صاحب لنج بود و اکنون مالباخته است ، مات و مبهوت نمی داند علت حادثه چه بوده است.

 

 " نمی دانم چی شد ، آن شب یکی از خدمه ها درون لنج بوده است و 11 نفر دیگر برای خرید اقلام مورد نظر سفر، بیرون از لنج بودند ، یکی می گوید علت حادثه اتصالی برق شناور بوده و دیگری  می گوید این خدمه در آشپزخانه درحال آشپری بوده، در حال حاضر نمی دانم علت آتش سوزی چه بوده است  ...".

 

پدر و جد پدریش ناخدا بودند و مرد دریا . وی  از سن کم ، پا به صید و دریانوردی گذاشت پس از اینکه پدرش دار فانی را وداع گفت  ، نان آور خانواده شد.

 

"سال 89 این لنج را با وام خریدم و سالهای سال ناخدا بودم و مدتی است که خودم دریا نمی روم و ناخدا استخدام کردم ، از زمانی که پدرم فوت شد این لنج نان آور خانواده بود و به تازگی با وام ،  تور صیادی را به قیمت 308  میلیون تومان را خریداری کرده بودم و هیچ وقت فکر نمی کردم این اتفاق ناگوار رخ دهد. حال جدا از اینکه تمام سرمایه و زندگی بنده در آتش سوخته، فکر این موضوع که چگونه بدهکاری های گذشته لنج خود به بانک و اشخاص را پرداخت نمایم به مراتب غم و مصیبت بزرگتری برای بنده می باشد. امیدوارم خداوند خودش به بنده رحم کند".

 

وی دل خوشی از بیمه ندارد و می گوید بیمه ها زیر بار بیمه کردن تمام تجهیزات شناور نمی شوند

 

" خیلی از همکارانم شناور را بیمه کردند و می گویند که بیمه خسارت همه تجهیزات را نمی دهد و زیربار بیمه کردن همه شناورها نمی روند می دانند اگر اتفاقی بیافتد باید خیلی هزینه خسارت دهند منم شناورم را بیمه نکردم "

  

 

این ناخدا گپی با مسوولین دارد.

 

"از مسوولین شیلات و جهاد کشاورزی ، ستاد بحران می خواهم  از آنجایی که تعداد زیادی شناور ها آسیب دیده فکری برای ما کنند که دارای هایمان را از دست دادیم ،  برای صاحبان این شناورها که هر کدام خرج خانواده حداقل 12 نفر را می دادند تسهیلات وام بلا عوض یا کم بهره در نظر بگیرنند ، چرخ اقتصاد ما خوابیده است ، نمی دانم از کجا درآمد کسب کنم تا خرج خانواده ام و قسط های این لنج پرداخت کنم".

   

لنج تمام سرمایه ام بود

«لنج، تمام سرمایه م بود، که در یک شب بر اثر آتش از بین رفت ، هیچ وقت این لحظه را تصور نمی کردم که روزی  شاهد آتش گرفتن زندگی ام  باشم».

رضا 50 ساله مالک یکی از لنج های آسیب دیده با بیان این مطلب می گوید: « سال 87 ، با وام این شناور را 250 میلیون تومان خریدم و پس از مجوز صیادی و... با حدود 12 نفر خدمه شروع به کار کردم «.

این مالباخته با بیان اینکه شناور بیمه نبوده است می افزاید: «آن شب به همراه خانواده خارج از کنگ بودیم ، که در ساعت 23 به من اطلاع دادند این حادثه رخ داده است سریع به سمت کنگ حرکت کردم و متاسفانه دیدم یک فروند لنج من 70 درصد در آتش سوخته است.

وی ادامه می‌دهد:«در حال حاضر هر ماه 6میلیون تومان دارم قسط می‌دهم حالا نمی‌دانم چکار کنم».

  

 

 تازه لنج را خرید بودم

یحیی بحری 39 ساله صاحب یک فروند لنج سوخته در آتش سوزی هفته گذشته است، وی این فروند لنج را به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری کرده بود که در آتش خاکستر شد.

«در خانه بودم که باخبر شدم اسکله کنگ آتش گرفته است سریع خودم را به محل رساندم ولی دیدم که حریق به جان شناور من و دیگر شناورها  افتاده است مثل خوره در حال بلعیدن است».

باورش نمی‌شود شناورصیادی که تازه با 12 خدمه به دریا انداخته بود اکنون در حال سوختن است «متاسفانه لنج ستاره جنوب در آتش از بین رفت و بیمه نبوده است».

  

 

 طاقت دیدن شناور سوخته ام را نداشتم 

50 ساله  اهل خوزستان  ولی ساکن بندر کنگ است. در آن شب در خوزستان بود که خبر نابودی شناور به گوشش رسید .

« از اول ماه رمضان به دلیل بیماری کرونا دست از کار کشیدم همراه خانواده به خورستان رفتم، آن شب زمانی که خبر آتش شناورها را شنیدم باورم نمی شد ، دعا می کردم خبر اشتباه باشد تا آنکه فیلم حادثه به دستم رسید».

عبدالرضا،5 سال پیش بود که شناورش را خرید و به آب انداخت.

« من طاقت دیدن حادثه را نداشتم و پسرهایم به کنگ برگشتن و پیگیر کارها شدند، سه شناور دارم هر سه بیمه هستند ولی چشم از این بیمه‌ها آب نمی‌خورد که خسارت این شناور که صد در صد سوخته است را پرداخت کنند ، ناملایمات زیادی از بیمه ها دیده ایم«.

 

 

 پهلوگیری 90 شناور در زمان حریق 

غلام پژمان مدیر عامل تعاونی صیادان بندر کنگ در خصوص این حادثه می‌گوید: «در زمان حریق حدود 70 فروند قایق و لنج در پارکینگ این  اسکله پهلو گرفته بودند که 11 فروند شناور در آتش خسارت دیده‌اند و با اقدام سریع نیروهای آتش نشانی، از سرایت بیشتر آتش به شناورها جلوگیری شد».

وی با اشاره به اطفا حریق می‌گوید:«ساعت 22:30 شب حریق از یکی از شناورها شروع شد و به دیگر شناورها سرایت کرد و اطفا کامل  آن تا صبح روز بعد ادامه داشت».

این مقام مسوول با بیان اینکه 150 فروند لنج فایبر گلاس، 60قایق بنزینی  و 60 قایق دیزلی مجوزدار و حدود 1000قایق بدون مجوز در این اسکله 64 هکتاری پهلو می گیرند ادامه می‌دهد:«امکانات آتش نشانی در این اسکله کامل است ولی زمانی که در دریا حریق رخ می‌دهد، باد به کمک حریق می آید به سرعت و در یک چشم بر هم زدنی ، آتش به شناورها سرایت می کند و در این زمان آتش نشان‌های از دیگر ارگان‌ها به کمک ما بیایند چرا که دست تنهایی انکان اطفا چنین حادثه بزرگی نیستیم».

پژمان با اشاره به اینکه هر دو شناوری باید یک نگهبان داشته باشد می‌گوید: «به کارگیری نگهبان وظیفه مالکان شناورها است و هر مالکی به طور میانگین صاحب چندین شناور است و باید برای شناورها یک نگهبان استخدام کنند تا حادثه ای رخ داد سریع همه را خبردار کند «.

وی گریزی به بیمه‌ها می‌زند و می‌افزاید:«هر شناور حداقل 2 میلیاردی در سال باید12 میلیون تومان را برای بیمه کنار بگذارد ولی بیمه ها خیلی از تجهیزات شناورها را از جمله موتور را بیمه نمی کنند  و... به همین علت صاحب شناور انگیزه ای برای بیمه ندارد و خیلی ها می گویند حتی هزینه خسارتهای گذشته شناورها را بیمه ها پرداخت نکرده اند«.

مدیر عامل تعاونی صیادان کنگ  از مسوولان می‌خواهد نگاهی به این اسکله قدیمی بیاندازند و تسهیلات ویژه ای برای مالباختگان شناورها در نظر گیرند.

 

 

 از بین رفتن 11 فروند قایق 

فرمانده پایگاه دریابانی بندرلنگه با بیان اینکه  شمار شناورهای صیادی آتش گرفته در بندرگاه صیادی بندرکنگ به ۱۱ فروند شناور صیادی شامل ۸فروند لنج و سه فروند قایق صیادی می رسد می گوید:«چهار فروند از این لنج‌ها به صورت ۱۰۰ درصد، یک فروند ۹۰ درصد و سه فروند دیگر حدود ۶۰ درصد خسارت دیده اند».

سرهنگ امین خسروی عنوان می کند:«۳ قایق صیادی نیز در این حادثه در آتش سوخت و غرق شد».

به گفته فرمانده پایگاه دریابانی بندرلنگه ، آتش سوزی ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه پنجشنبه شب آغاز شده و حدود ساعت یک و ۴۵ پنج دقیقه بامداد جمعه به پایان می رسد.

خسروی،اتصالی برق در یکی از شناورها و آشپزی خدمه یکی از شناورها  را احتمال علت شروع آتش سوزی می داند که در حال بررسی است.

وی ادامه می‌دهد: «این آتش سوزی با تلاش و همت مرزبانان شهرستان بندرلنگه، آتش‌نشانی‌های منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه، شهرداری بندرلنگه، شهرداری بندرکنگ و آتش‌نشانی فرودگاه بندرلنگه خاموش شد».

فرمانده پایگاه دریابانی بندرلنگه این را هم بیان می دارد که  این آتش سوزی خسارت جانی و مصدوم نداشته، اما اگر به موقع اقدام نمی‌شد، ۶۴۰ لنج صیادی، تجاری و قایق که در این اسکله بود دچار آتش سوزی می‌شدند.

 

 

 خسارت ۱۵۰ میلیاردی به شناورها

فرماندار شهرستان بندرلنگه  خسارت این آتش سوزی را بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال به ۱۵ فروند شناور می داند.علی نیکویی می گوید:«هیچ یک از این شناور‌ها زیر پوشش خدمات بیمه نیستند.

وی از نیروهای انتظامی بابت برقراری نظم و امنیت و همچنین حرکت به‌موقع دریابانی بندرلنگه در خصوص جدا سازی لنج‌های دچار حریق شده در این اسکله تقدیر می کند و ادامه می دهد:«سه‌نفر از آتش نشانان که بعلت استنشاق گازهای حاصل از سوخت این لنج‌ها دچار تنگی تنفس شده بودند به بیمارستان اعزام  که بصورت سرپایی نیز مداوا شدند».

گفتنی است  در  اردیبهشت ماه  سال جاری نیز دو حادثه آتش سوزی شناورها در هرمزگان  رخ داد و طی آن یک فروند شناور صیادی در اسکله پشت شهر بندرعباس و 3 فروند لنج صیادی دیگر در بندر مقام در آتش سوخت .

 اندوه ناخدا در خاکستر لنج ها

 اندوه ناخدا در خاکستر لنج ها

 اندوه ناخدا در خاکستر لنج ها

اندوه ناخدا در خاکستر لنج ها

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها