مدیرعامل شرکت آب منطقه ای:

ذخیره آب سدهای هرمزگان باید مدیریت شود



مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: باتوجه به کم بارشی و خشکسالی‌های متوالی در استان می‌طلبد که از ذخیره آب سدها به درستی مدیریت شود و آن را بیهوده هدر ندهیم.

به گزارش صبح ساحل، هوشنگ ملایی روز یکشنبه با اشاره به یکم تیرماه روز صرفه جویی در مصرف آب گفت: هم‌اکنون میزان ذخیره آب قابل استفاده سدهای هرمزگان بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب است اما با خشکسالی متوالی سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، همچنان استان در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد و دشت‌ها با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستند.
وی بیان داشت: وابستگی بخش بزرگی از جمعیت هرمزگان به کشاورزی و مصرف بیش از ۸۵ درصد از منابع آب استان در این بخش و همچنین مطلوب نبودن قیمت آب، این شرایط را ایجاد می‌کند که بعد از تامین و توزیع آب در بخش کشاورزی که هزینه‌های زیادی را درپی دارد، مدیریت مصرف نیز جدی‌تر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان همچنین به کشاورزان و باغداران استان نیز توصیه کرد: با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کم‌آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تامین، توزیع و مصرف این مایه حیات بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت کنیم.ملایی با اشاره به گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: این هفته فرصتی ارزشمند برای یادآوری آموزه‌های فرهنگی مصرف بهینه آب و اطلاع رسانی در زمینه ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب و همچنین تلاش در جهت عبور از تابستان گرم و شرایط پر مصرف آب و برق در هرمزگان است.

وی ابرازداشت: فرهنگ‌سازی و توجه به صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی و شرب نیازمند همراهی و همکاری بیش از پیش مردم، کشاورزان، رسانه‌ها و نخبگان است.سدهای استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سد جگین جاسک از سدهای بزرگ هرمزگان هستند که در پی بارندگی‌های اسفند پارسال و فروردین امسال سرریز شدند. ظرفیت آبگیری سد استقلال میناب با ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان بندرعباس با ۱۰۰ میلیون مترمعکعب و سد جگین جاسک با ۲۱۰ میلیون متر مکعب، تکمیل شد.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها